PvdA Rotterdam
Verslag Paalrotbijeenkomst 1 juli
Ma 14 Jul 2008 - Redactie
Op 1 juli organiseerde de PvdA Rotterdam in samenwerking met de
Stichting Funderingsproblematiek Nederland de oprichtingsavond van een
vereniging voor de paalrotgedupeerden in Rotterdam.
Opening:
Duco Hoogland (PvdA gemeenteraadslid) opende de vergadering stipt
om19:45. Zon 45 mensen waren op de avond afgekomen. Slechts 17 hadden
zich van te voren aangemeld, dus het was passen en meten in een
vergaderruimte van het stadskantoor.
Hoogland legde kort uit wat de maatregelen waren die het college van
burgemeester en wethouders voorstelde:
1. Een (digitaal) gemeenteloket voor gedupeerden.
2. Een klein funderingsonderzoek door de Dienst DS+V bij mensen met
klachten
3. Een laagrente lening voor huiseigenaren die de fundering van hun
huis willen opknappen.
Vragen:
Na deze opening werden er een groot aantal vragen uit de zaal gesteld
over de paalrotproblematiek. Twee ambtenaren van de gemeente waren
gelukkig aanwezig om een groot deel van deze vragen te beantwoorden.
Naast vragen over de oorzaak en mogelijke herstelmaatrgegelen werden
er ook wat algemenere vragen gesteld die interessant zijn om in dit
verslag te vermelden:
- In 2001 heeft VROM geld beschikbaar gesteld voor paalrot, wat heeft
Rotterdam hiermee gedaan?
Rotterdam kon geen aanspraak maken op dat geld omdat er al veel geld
vanuit VROM naar Rotterdam komt voor de grote-steden problematiek.
- Waarom pakt Rotterdam dit op, is de gemeente verantwoordelijk?
De gemeente is niet verantwoordelijk. De verantwoordelijkheid is niet
goed geregeld in Nederland. De gemeente is wel het aanspreekpunt voor
burgers.
- Is het nieuwe loket alleen digitaal?
Nee er komt ook een fysiek loket, waar je met iemand kunt praten.
Binnen 5 werkdagen krijg je antwoord op je vragen.
- Hoe lang gaan deze gemeentelijke maatregelen lopen?
Dit is nog niet duidelijk, in ieder geval een paar jaar.
- Mijn huis staat niet in een vlek op de kaart, maar ik heb wel
paalrot, hoe kan dit?
Huizen in de vlekken op de kaarten hebben meer dan 5% kans om paalrot
te hebben. Daarbuiten is het minder, maar niet uitgesloten.
Er werd natuurlijk ook gevraagd wat de PvdA ging doen voor de
gedupeerden. Hoogland gaf aan er zoveel mogelijk uit te slepen als
mogelijk is. Maar dat daar nu eenmaal wel een raadsmeerderheid voor
nodig is. Hoogland gaf aan een oplossing te willen voor mensen die
niet met renoveren kunnen wachten tot 1-1-2009 en zo de gemeentelijke
lening mislopen. De leges die betaald moeten worden voor de vergunning
van de verbouwing is Hoogland ook een doorn in het oog.
Oprichting:
In het tweede gedeelte van de avond heeft Van Wensen mensen gevraagd
om vrijwilliger te worden in de nieuwe vereniging.
Ad van Wensen legde uit dat voor een bestuur minimaal drie
bestuurleden nodig zijn:
- voorzitter
- penningmeester
- secretaris
Daarnaast zijn nog een aantal mensen voor ondersteuning nodig, zoals
voor de administratie en bouwkundige expertise.
Een aantal mensen stelden zich vrijwilliger:
- (tijdelijk) Voorzitter Ad van Wensen
- Penningmeester Tekke Bosman
- Secretaris Alexander Lange
Ondersteuning:
- Administratief Christelle Keijzer
- Ledenadministratie H.A. Ton
- Bouwkundig R. Schürmann
- Wateroverlast M. Vredeling
De contributie voor leden is vastgesteld op 50,-
Sluiting