Gemeente Ede

Nummer 144 en RWS 08.015 / Ede, 14 juli 2008

Partijen bereiken overeenstemming
Beperkingen voor reclame langs de A12

CineMec, de gemeente Ede en Rijkswaterstaat hebben overeenstemming weten te bereiken over het beperken van verkeersafleidende reclame op de gevel van de bioscoop langs de A12 in Ede. CineMec gaat, in afwachting van de landelijke richtlijnen, de teksten op de billboards matigen. De overeenkomst is het resultaat van mediation tussen de drie partijen.

Nu CineMec heeft toegezegd om op korte termijn iets te doen aan de uitvoering van de zeven grote billboards en zich te houden aan toekomstige landelijke richtlijnen, besloot Rijkswaterstaat om zijn beroepschrift in te trekken tegen de door de gemeente Ede afgegeven reclamevergunning. Rijkswaterstaat heeft al geruime tijd zijn bezorgdheid getoond over een mogelijke afleiding voor het verkeer en wist zich daarbij gesteund door een onderzoek van TNO uit 2005 dat uitwees dat de afleiding van de posters mogelijk risicos voor de verkeersveiligheid kan opleveren. De gemeente Ede was echter van mening dat deze reclame zich niet wezenlijk onderscheidde van situaties elders in Nederland en acht niet bewezen dat er hierdoor ongevallen ontstaan.

Om meer inzicht te krijgen in deze problematiek, is er op 21 juni 2007 een congres georganiseerd onder de titel `Aandachtsprikkels langs (snel)wegen`. Het congres was opgezet om te komen tot aanbevelingen over het wel of niet toestaan van reclame langs wegen. Het thema werd vanuit verschillende invalshoeken belicht: vanuit verkeersveiligheid, vanuit architectuur, esthetiek en landschap en vanuit menselijk gedrag en mentale capaciteit. Reclame hoeft niet altijd gevaarlijk te zijn; dit hangt af van de mens en de situatie. Omdat verschillende belangen moeten worden afgewogen en niet elke situatie hetzelfde is, was de slotconclusie van de deelnemers aan het congres dat er behoefte is aan landelijke richtlijnen om per geval te kunnen beoordelen of aandachtsprikkels wel of niet toegestaan kunnen worden.

In afwachting van die richtlijnen past CineMec de uitvoering van de billboards aan. Dat houdt in dat elementen die de aandacht van de geĂŻnteresseerde weggebruiker vasthouden, zoals teksten en data waarop de films draaien, minder opvallend zullen zijn. Er volgt nog nader onderzoek en evaluatie om te bezien of de data op termijn helemaal weggelaten kunnen worden.

---