abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
14 juli 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMo-2008/321 -
Onderwerp
Motie Roefs inzake verlaging maximumsnelheid A59 Drunen/Vlijmen
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van de motie-Roefs c.s. (Kamerstuk 31 200 A, nr. 46), waarin de regering
verzocht wordt de maximumsnelheid op de A59 langs Drunen en door Vlijmen te verlagen
van 120 km/u naar 100 km/u, heb ik tijdens het AO-moties van 19 maart jl. u toegezegd
u te informeren over de mogelijkheden op dit traject te experimenteren met dynamische
maximumsnelheden. Met deze brief voldoe ik aan deze toezegging.
Uitgangspunt van het snelhedenbeleid is een maximumsnelheid van 120 km/u. De
Nederlandse snelwegen zijn hierop ingericht. Op het merendeel (ca. 82%) van de
snelwegen geldt deze maximumsnelheid dan ook. Een verlaging van de maximumsnelheid
beschouw ik als een afwaardering van het hoofdwegennet. Een snelheidsverlaging wil ik
daarom alleen overwegen als dat strikt noodzakelijk is.
Conform de motie wordt de maximumsnelheid op de A59 Drunen/Vlijmen verlaagd. Naar
aanleiding van nader overleg met betrokkenen, wordt dit een tijdelijke snelheidsverlaging
totdat de versnelde NoMo-gelduidssanering daar voltooid is.
Maatregelen tegen geluidsoverlast A59 Drunen/Vlijmen
In mijn brief van 13 november 2007 (Kamerstuk 31 200 A, nr. 14) heb ik u op uw verzoek
geïnformeerd over de vraag in hoeverre harmonisatie van snelheden op de A59 de
overlast kan verminderen die omwonenden van de weg ter hoogte van Drunen en Vlijmen
ervaren. In deze brief heb ik u onder meer de situatie daar geschetst. Daarnaast heb ik in
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMo-2008/321
de brief aangegeven dat daar voldaan wordt aan de Wet geluidhinder en het Besluit
luchtkwaliteit.
Tijdens het genoemde AO heb ik uw Kamer meegedeeld de A59 Drunen/Vlijmen voor
wat betreft geluid versneld te zullen saneren. In de Nota Mobiliteit is aangegeven dat
locaties met een hoge geluidsbelasting in de periode 2011-2020 gesaneerd worden. Er zijn
een aantal locaties die versneld gesaneerd worden. Dit zijn de zogenaamde pré-NoMo
saneringslocaties. De A59 Drunen/Vlijmen is er daar één van. Het blijkt mogelijk deze
locatie te saneren door toepassing van innovatieve maatregelen.
In nauwe samenwerking met de gemeente Heusden en vertegenwoordigers van
belanghebbende omwonenden heb ik de sanering van de A59 Drunen/Vlijmen ter hand
genomen. Op dit moment voer ik overleg met de gemeente om de geluidssanering verder
vorm te geven. Hiervoor is een gedetailleerd geluidsonderzoek gestart. Indien dit
onderzoek zonder moeilijkheden verloopt, kan daarna snel overgegaan worden op verdere
voorbereiding en uitvoering van de sanering. Alhoewel langs de A59 Drunen/Vlijmen aan
de wettelijke normen voldaan wordt is de geluidhinder voor omwonenden aanzienlijk. Ik
streef er daarom naar dat plaatsing van de geluidsschermen uiterlijk in 2010 gerealiseerd
is. Hierbij ben ik overigens onder meer afhankelijk van eventueel bezwaar en beroep.
Op deze plaats benadruk ik dat reeds in 2006 een stiller wegdek (ZOAB) is aangebracht,
waardoor het geluidsniveau al met 3-4 dB(A) is gereduceerd.
Geluidssanering en (dynamische) maximumsnelheid
Zoals ik hierboven heb aangegeven, wordt de regering in de motie-Roefs c.s. om een
snelheidsverlaging gevraagd op het traject A59 Drunen/Vlijmen. Naar mij gebleken is, kan
een verlaging van de maximumsnelheid van 120 km/u naar 100 km/u, afhankelijk van de
verkeerssamenstelling, het geluidsniveau met ca. 1 dB(A) reduceren. Een vermindering van
1 dB(A) is met het blote oor nauwelijks tot niet waarneembaar. Afhankelijk van de hoogte,
kan een geluidsscherm een reductie tot 10 dB(A) opleveren.
Een experiment met dynamische maximumsnelheden op de A59 Drunen/Vlijmen leidt tot
vertraging van de aldaar toegezegde geluidssanering. Dit is mij na eerste uitwerking van
het experiment gebleken. Experiment en sanering zijn niet tegelijkertijd uitvoerbaar. De
werkzaamheden voor de sanering tijdens het experiment zouden de resultaten daarvan
namelijk kunnen beïnvloeden. Daarnaast zou een experiment voorbereidingstijd vergen,
onder meer vanwege het ontbreken van de benodigde signalering op het traject. De totale
kosten van een experiment zouden op ongeveer 3-5 mln. komen. Dat geld geef ik liever
uit aan een structurele oplossing.
Ten slotte merk ik nog op dat de in de motie gestelde grote toename van het verkeer op
de A59 als gevolg van groot onderhoud aan de A2 niet te verwachten is.
---
VENW/DGMo-2008/321
Overleg met betrokkenen
Zoals toegezegd tijdens het eerder genoemde AO moties, heb ik overleg gevoerd met de
actiegroep `Hoor de A59' over de geluidssanering van de A59 Drunen/Vlijmen, het effect
van een snelheidsverlaging op geluid en de mogelijkheden voor een experiment met
dynamische maximumsnelheden. Hierover heb ik eveneens overlegd met de gemeente
Heusden. Met name de actiegroep `Hoor de A59' heeft gewezen op het belang van een
spoedige plaatsing van geluidsschermen.
Slot
Conform de motie-Roefs c.s. wordt op de A59 langs Drunen en door Vlijmen de
maximumsnelheid verlaagd naar 100 km/u. Nadat de geluidsschermen geplaatst zijn
medio 2010, zal de maximumsnelheid dan weer 120 km/u zijn. Ik ga ervan uit dat de
motie daarmee is uitgevoerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat