Gemeente Venlo


Overeenstemming Venlo en Menick inzake Venlove

14-7-2008

Zowel de gemeente Venlo als de heer J. Menick zijn vrij het woord Venlove' en alle soorten vervoegingen naar eigen goeddunken te gebruiken. De gemeente betaalt aan Menick een bedrag ter hoogte van EUR 50.000,-. Dit is inclusief de advocaatkosten die door de heer Menick zijn gemaakt. Alle lopende juridische procedures zijn ingetrokken.

Dit is de kern van de overeenkomst tussen de gemeente Venlo en de heer J. Menick.

Achtergrond
In het coalitieprogramma 2006-2010 Werk in uitvoering kondigde het gemeentebestuur aan een imagocampagne te willen starten. Na een intensieve voorbereidingsperiode waaraan vele Venlose stakeholders deelnamen, koos een inmiddels ingestelde Stuurgroep Imago in augustus 2007 voor het concept van het gerenommeerde Amsterdamse reclamebureau TBWA.
Dit concept is gebaseerd op het gebruik van de naam Venlo en daaraan gekoppeld de vervoeging van een werkwoord dat met ver- begint, waarbij door koppeling van beide woorden het woord love' ontstaat. Een voorbeeld is VenLOVErrast, of VenLOVErsiert.

Direct na de bekendmaking van de campagnestrategie in november 2007 bleek in Venlo een initiatief (danceparty) te bestaan dat opereerde onder de naam Aangeschoten wild, waarbij ook de naam Venlove werd gehanteerd. De gemeente heeft toen actief de initiatiefnemer, de heer J. Menick benaderd teneinde tot een gezamenlijke oplossing te komen. Dezelfde dag heeft de heer Menick zich tot de Kamer van Koophandel gewend teneinde een bedrijf onder de naam Venlove in te schrijven. Vanaf die dag claimt de heer Menick oudere rechten te hebben op het gebruik van het woord Venlove. Hij stelt onder die naam een evenementenbureau te voeren dat zich vooral bezighoudt met dance- en muziekactiviteiten.

Door de heer Menick werden diverse procedures aangespannen om de gemeente het gebruik van het woord Venlove' te ontzeggen, evenals de combinatie van het woord Venlo' plus bovengenoemde werkwoordsvervoeging, omdat er teveel gelijkenis met Venlove' zou ontstaan.

Nadat eerdere gemeentelijke pogingen daartoe strandden, zijn partijen er onlangs in geslaagd, in goed onderling overleg, tot een compromis te komen waar beide partijen tevreden mee zijn.

Het is een woord dat groeit
Wethouder imago Peter Freij is zeer te spreken over het resultaat. Zowel de gemeente als de heer Menick zijn bezig met het verhogen van de kwaliteit en aantrekkelijkheid van leven en verblijven in deze gemeente. Ieder op onze eigen manier. Met het gezamenlijk gebruiken van het woord Venlove' lopen we elkaar niet voor de voeten, integendeel. Het is een woord dat groeit en zichzelf versterkt hoe vaker je het tegenkomt. Ik ben blij dat we tot overeenstemming zijn gekomen.

Kanttekening
Vervelend is dat de advocaat van de heer Menick, mr. Q.J. van Riet, heeft laten weten de bereikte overeenstemming niet te erkennen. Freij: Wat ons betreft is de gesloten overeenkomst met Menick glashelder en niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Wij betreuren de opstelling van de advocaat, maar zijn niet van plan de overeenkomst ter discussie te stellen. Wij zullen de door beide partijen ondertekende overeenkomst zoals afgesproken uitvoeren.

Imagocampagne start op 2 augustus
De imagocampagne van de gemeente Venlo start zoals gepland op zaterdag 2 augustus 2008 op de Markt in Venlo.

Gemeentelijke herindeling