Busconsessie Rotterdam naar RET
Maandag 14 juli
Stadsregio kiest voor integraal openbaar vervoer in stad en regio
De RET blijft ook vanaf 2009 de busvervoerder in Rotterdam. De
regioraad heeft op 9 juli ermee ingestemd dat de stadsregio de
RET-aandelen overneemt van de gemeente Rotterdam. Het dagelijks
bestuur van de stadsregio Rotterdam besloot in vervolg hierop de
concessie Bus Rotterdam onderhands te gaan gunnen (inbesteding) aan de
RET. De aandelenovername is noodzakelijk omdat inbesteding volgens
Europese regelgeving alleen mag aan een eigen dienst van de
vergunningverstrekker. De te verlenen concessie gaat in op 14 december
2008 en loopt tot 10 december 2011.
De stadsregio wil graag de ruimte hebben om een openbaar
vervoerproduct 'zonder grenzen' aan te bieden waarbij bus, tram,
randstadrail en metro één systeem vormen dat de reiziger optimaal
bedient en dat wordt gekenmerkt door comfort, samenhang en
eenduidigheid. Dit product hangt samen met het door de stadsregio
beoogde besturingsmodel waarbij de RET binnen de regiogrenzen de
"regisseursrol" zal gaan vervullen. Dit betekent dat de RET
verantwoordelijk wordt voor de uitwerking van het programma van eisen
in een integraal vervoersplan (tactisch niveau). Op termijn wordt dan
een groter gebied aanbesteed waardoor er meer ruimte komt voor
commerciële vervoersbedrijven (uitvoerend niveau). Vanzelfsprekend zal
de stadsregio dezelfde eisen stellen aan de eigen vervoerder als aan
de overige vervoerders die in de regio concessienemer zijn.
Voordeel voor reiziger: veel meer OV in Regio Rotterdam
De reiziger gaat er op vooruit in het nieuwe vervoerplan voor deze
concessie. Allereerst gaan de bussen veel vaker rijden: 16% meer dan
nu. Zo krijgen 11 drukke lijnen op werkdagen tussen 07.00 en 19.00 een
frequentie van minimaal elke 10 minuten. De 30 andere buslijnen vormen
een basisnet waarop geen bezuinigingen plaatsvinden. Wel komen daar
speciale rechtstreekse verbindingen naar kantoorgebieden, scholen en
Rotterdam Airport zodat de reiziger direct naar werk, school of
vliegveld kan. Verder wordt de Servicebus geïntroduceerd. Deze bus
heeft een sociale functie en rijdt langs ouderenvoorzieningen,
ziekenhuizen en lokale winkelcentra.
De RET schaft 74 nieuwe bussen aan (vorig jaar 90). Deze bussen hebben
airco en een verlaagde vloer waardoor rolstoel- of
kinderwagengebruikers makkelijker kunnen instappen en ze zijn voorzien
van de modernste motor, met roetfilter, waarmee ze voldoen aan de
strengste milieunorm (EEV). Daarnaast gaat RET een experiment starten
met twee diesel hybridebussen die tenminste 25% zuiniger zijn en 25%
minder CO2 uitstoten. Als de proef slaagt, worden vanaf 2012 ruim 45
van deze hybride-bussen aangeschaft.
Railverbeteringen
Het nieuwe vervoerplan omvat ook verbeteringen voor metro,
randstadrail en tram. De metro's op de Calandlijn gaan voor 07.00 uur
vaker rijden. Op zaterdag wordt de frequentie op Randstadrail met 25%
verhoogd: van drie naar vier ritten per uur en er komt een betere
aansluiting met NS bij station Den Haag Laan van NOI. In de tweede
helft van 2008 nog worden de nieuwe metrovoertuigen voor Randstadrail
ingezet tussen Hofplein en Den Haag Centraal. In 2009 worden daarmee
alle Randstadrailritten met nieuwe voertuigen gereden. Ook vindt begin
2009 de levering plaats van de eerste nieuwe metro's voor de
Calandlijn.
De RET schaft 53 nieuwe lage vloertrams aan, waarvan de eersten nog in
2009 geleverd worden. Er komt een betere aansluiting met NS in
Schiedam. De lijnen 21 en 23 gaan voortaan via station Schiedam
centrum. Lijn 25 van Carnisselande naar Schiebroek gaat - vanwege de
sterke vervoergroei- 9 keer per uur rijden in plaats van 6 keer.
---
RET