RET

Busconsessie Rotterdam naar RET

Maandag 14 juli
Stadsregio kiest voor integraal openbaar vervoer in stad en regio

De RET blijft ook vanaf 2009 de busvervoerder in Rotterdam. De regioraad heeft op 9 juli ermee ingestemd dat de stadsregio de RET-aandelen overneemt van de gemeente Rotterdam. Het dagelijks bestuur van de stadsregio Rotterdam besloot in vervolg hierop de concessie Bus Rotterdam onderhands te gaan gunnen (inbesteding) aan de RET. De aandelenovername is noodzakelijk omdat inbesteding volgens Europese regelgeving alleen mag aan een eigen dienst van de vergunningverstrekker. De te verlenen concessie gaat in op 14 december 2008 en loopt tot 10 december 2011.

De stadsregio wil graag de ruimte hebben om een openbaar vervoerproduct 'zonder grenzen' aan te bieden waarbij bus, tram, randstadrail en metro één systeem vormen dat de reiziger optimaal bedient en dat wordt gekenmerkt door comfort, samenhang en eenduidigheid. Dit product hangt samen met het door de stadsregio beoogde besturingsmodel waarbij de RET binnen de regiogrenzen de "regisseursrol" zal gaan vervullen. Dit betekent dat de RET verantwoordelijk wordt voor de uitwerking van het programma van eisen in een integraal vervoersplan (tactisch niveau). Op termijn wordt dan een groter gebied aanbesteed waardoor er meer ruimte komt voor commerciële vervoersbedrijven (uitvoerend niveau). Vanzelfsprekend zal de stadsregio dezelfde eisen stellen aan de eigen vervoerder als aan de overige vervoerders die in de regio concessienemer zijn.

Voordeel voor reiziger: veel meer OV in Regio Rotterdam

De reiziger gaat er op vooruit in het nieuwe vervoerplan voor deze concessie. Allereerst gaan de bussen veel vaker rijden: 16% meer dan nu. Zo krijgen 11 drukke lijnen op werkdagen tussen 07.00 en 19.00 een frequentie van minimaal elke 10 minuten. De 30 andere buslijnen vormen een basisnet waarop geen bezuinigingen plaatsvinden. Wel komen daar speciale rechtstreekse verbindingen naar kantoorgebieden, scholen en Rotterdam Airport zodat de reiziger direct naar werk, school of vliegveld kan. Verder wordt de Servicebus geïntroduceerd. Deze bus heeft een sociale functie en rijdt langs ouderenvoorzieningen, ziekenhuizen en lokale winkelcentra.

De RET schaft 74 nieuwe bussen aan (vorig jaar 90). Deze bussen hebben airco en een verlaagde vloer waardoor rolstoel- of kinderwagengebruikers makkelijker kunnen instappen en ze zijn voorzien van de modernste motor, met roetfilter, waarmee ze voldoen aan de strengste milieunorm (EEV). Daarnaast gaat RET een experiment starten met twee diesel hybridebussen die tenminste 25% zuiniger zijn en 25% minder CO2 uitstoten. Als de proef slaagt, worden vanaf 2012 ruim 45 van deze hybride-bussen aangeschaft.

Railverbeteringen

Het nieuwe vervoerplan omvat ook verbeteringen voor metro, randstadrail en tram. De metro's op de Calandlijn gaan voor 07.00 uur vaker rijden. Op zaterdag wordt de frequentie op Randstadrail met 25% verhoogd: van drie naar vier ritten per uur en er komt een betere aansluiting met NS bij station Den Haag Laan van NOI. In de tweede helft van 2008 nog worden de nieuwe metrovoertuigen voor Randstadrail ingezet tussen Hofplein en Den Haag Centraal. In 2009 worden daarmee alle Randstadrailritten met nieuwe voertuigen gereden. Ook vindt begin 2009 de levering plaats van de eerste nieuwe metro's voor de Calandlijn.

De RET schaft 53 nieuwe lage vloertrams aan, waarvan de eersten nog in 2009 geleverd worden. Er komt een betere aansluiting met NS in Schiedam. De lijnen 21 en 23 gaan voortaan via station Schiedam centrum. Lijn 25 van Carnisselande naar Schiebroek gaat - vanwege de sterke vervoergroei- 9 keer per uur rijden in plaats van 6 keer.
---