Natuur velt techniek bij Drachten Internationals
Drachten, 14 juli 2008 - Uiteindelijk is de natuur sterker dan welke moderne techniek ook. Regen maakte zondag een voortijdig einde aan de Drachten Internationals, het grootste dragrace-spektakel van Nederland. Met alleen nog de finales te gaan eindigde een dag vol spannende eliminaties daarmee onbeslist. Het hoofdnummer bij de motoren, de Super Twin Top Gas, had met als finalisten Ronald van de Werken (Schoonhoven) en Herman Jolink (Doetinchem) zeker een landgenoot als winnaar opgeleverd terwijl in de belangrijkste autoklasse, Super Pro ET, Mathijs Kraetzer (IJmuiden) in het internationale veld de eindstrijd haalde en de Nederlandse eer had moeten hooghouden tegen de ervaren Engelsman Mark Flavell.
Al meer dan dertig jaar vormen de Drachten Internationals het hoogtepunt van het Nederlandse dragrace-seizoen. Met een keur aan buitenlandse topteams op de snelle dragstrip van Drachten leverde de editie van dit jaar opnieuw dragrace-spektakel van hoog niveau. Toch eindigde de strijd in een anticlimax toen een regenbui op zondagmiddag het rijden van de allesbeslissende finales onmogelijk maakte. Tot dat moment had het publiek kunnen genieten van supersnelle runs van de Fransman Jean Dulamon die de ' mijl van Drachten afraffelde in een tijd van 7,43 seconden en daarbij een snelheid liet noteren van 293 km/u. Henri Joosten deed daar in zijn fraaie Chevrolet Bel Air met 4,70 seconden en 244 km/u op de 1/8 mijl niet voor onder. Als bewijs van de uitstekende grip op het asfalt van Drachten waren zowel bij de auto's als de motoren vele hoge wheelies te bewonderen.
Bij de motoren telde de strijd in de klasse Super Twin Top Gas mee voor de Euro Series. Tot ieders verrassing werd topfavoriet Brian Glaesner (Denemarken) in de halve finale geveld door pech. Daarmee stond Ronald van de Werken zomaar opeens in de finale en had het daarin moeten opnemen tegen routinier Herman Jolink die in de andere halve finale de snelle Duitser Frank Heitmann het nakijken gaf. Bij de auto's was een aantal Engelse Super Pro ET-rijders naar Drachten gekomen om in 'hun' klasse de winst mee naar huis te nemen. In de halve finale klopte Mathijs Kraetzer echter Martyn Jones en voorkwam daarmee een volledig Engelse finale. In de eindstrijd had Kraetzer het moeten opnemen tegen de snelle Funny Car van favoriet Mark Flavell.
Bij de auto's leverde de strijd in de klasse Super Comp een volledig Duitse finale op. Gerd Habermann stond drie weken geleden in Drachten ook al in de finale maar moest het toen afleggen tegen de Nederlander Marck Harteveld. Nu was voormalig Nederlands kampioen Lothar Feidt zijn tegenstander maar maakte regen eerherstel onmogelijk. In de klasse Super Gas vielen de beslissingen vaak met een verschil van één duizendste van een seconde. Wouter van Leersum schopte het daarbij tot de finale. De Naaldwijker zou daarin naast Guido Uhlir (Duitsland) hebben gestaan die daarmee aantoonde dat zijn eerste kwalificatiepositie bepaald geen toevalstreffer was.
Dat de Drachten Internationals hun naam eer aandeden was duidelijk bij de finale van de Super Street Cars waarbij de Duitser Andreas Bona het had moeten opnemen tegen de Engelsman Leigh Morris die in de halve finale op reactietijd Rubert Enjoem (Heerenveen) uitschakelde. In de klasse Street Machines ET/A wist de winnaar van de Drachten Nationals, René Moleveld (Soest) opnieuw tot de finale door te dringen en heette Durk Ypma (Franeker) zijn tegenstander. John Kramer (Huizen) en Georg Schunko (Maasland) waren de finalisten in de klasse Street Machines ET/B. Een internationale finale ook bij de karts van de dragracesport, de Junior Dragsters, waarin Jason Engelage (Duitsland) had moeten aantreden tegen Rosie Hunt uit Engeland.
Bij de motoren ging het er net zo heftig aan toe. Bij de Funny Bikes werd de snelle Nederlander Martijn de Haas in de halve uitgeschakeld door de Deen Sven Fagan die vervolgens in de finale zou zijn gestuit op zijn landgenoot Steen Hune. Succesvolste motorrijder was Flavius Permit (Vlaardingen) die in de meest competitieve klassen Super Street Bike en Ultimate Street Bike de finale haalde. In de SSB had Permit het in een klassieke Nederland België moeten opnemen tegen Luc Raeymaekers en in de klasse USB heette Rolan Vieira uit Den Haag zijn tegenstander. In de Street Bikes met Hans Hoogervorst (Den Helder) en Rob van Keulen (Almere) een volledig Nederlandse finale. De klasse Super Street Twin bracht een finaleplaats voor Jack Jansen (Den Haag) en Lando Beugelsdijk (Voorhout).
De volgende wedstrijd en tevens de laatste kans dit jaar om de internationale dragrace-elite in Nederland aan het werk te zien is van 29 tot en met 31 augustus. Op de dragstrip in Drachten staan dan de Goodridge Dutch Finals op het programma.
Noot voor de redactie: