Ingezonden persbericht
Bouwbranche ziet voorlopig nog geen oplossing voor faalkosten
Ruim vier op de tien bedrijven die actief zijn in de bouw denkt dat deze sector niet inventief
genoeg is om de faalkosten te verminderen. Bovendien denkt 60% van de bedrijven dat de
bouwsector onvoldoende leert van de gemaakte fouten. Dit blijkt uit onderzoek van ten
behoeve van het BouwKennis Jaarrapport 2008/2009.
Deze uitkomsten zijn schokkend, omdat dat de faalkosten in de bouw de laatste jaren flink zijn
toegenomen. Uit recent onderzoek van USP Marketing Consultancy blijkt namelijk dat de faalkosten
in de bouw in 2008 worden geschat op 11,4% van de omzet. In 2001 was dat nog 7,7%. Als een
meerderheid van de bouwbedrijven denkt dat de sector niet inventief genoeg is en onvoldoende leert
van fouten, dan ziet er niet naar uit dat de faalkosten op korte termijn zullen gaan dalen.
Bouwsector niet inventief genoeg
Vooral voorschrijvers en opdrachtgevers twijfelen aan de mate waarin de bouwsector in staat is om
de faalkosten te verminderen. Van deze partijen denkt bijna de helft dat de bouwsector hier niet
inventief genoeg voor is. De uitvoerende bouwmarktpartijen zijn meer overtuigd van de
oplossingsgerichtheid van de bouwsector. Van de aannemers en installateurs denkt een derde dat
de bouw niet inventief genoeg is om de faalkosten te verminderen. Ruim een kwart is het hier echter
niet mee eens.
De bouwsector is niet inventief genoeg om faalkosten te verminderen (in %)
zeer mee mee eens neutraal mee oneens zeer mee weet niet/geen
eens oneens mening
Voorschrijvers 9 40 24 23 0 4
Opdrachtgevers 5 41 34 15 1 4
Aannemers 2 32 29 34 3 0
Installateurs 5 28 38 18 1 10
Bron: BouwKennis, februari 2008
Bouw leert onvoldoende van gemaakte fouten
De hoge faalkosten in de bouwsector komen vooral voort uit gebrekkige voorbereiding, slechte
communicatie en beperkte evaluatie van projecten. Dat er op deze gebieden nog veel te verbeteren
is, blijkt uit de antwoorden op de stelling `De bouw leert niet van gemaakte fouten, waardoor iedereen
het wiel opnieuw blijft uitvinden'. Maar liefst zes op de tien bedrijven is het (zeer) met deze stelling
eens. Gemiddeld zegt slechts 13% dat de bouw wel voldoende leert van de gemaakte fouten. Ook
hier zijn de voorschrijvers het meest negatief. Van hen denkt bijna 70% dat het lerend vermogen van
de bouwsector te beperkt is.
De bouw leert niet van gemaakte fouten, waardoor iedereen het wiel opnieuw blijft uitvinden (in %)
zeer mee mee eens neutraal mee oneens zeer mee weet niet/geen
eens oneens mening
Voorschrijvers 12 56 17 15 0 0
Aannemers 11 48 20 20 1 0
Installateurs 9 49 25 11 1 5
Opdrachtgevers 8 48 26 15 1 2
Bron: BouwKennis, februari 2008
BouwKennis Jaarrapport Nederland 2008/2009
Eind augustus verschijnt het nieuwe BouwKennis Jaarrapport Nederland 2008/2009. Het Jaarrapport
geeft een compleet overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen van het afgelopen jaar en de
verwachtingen voor de komende jaren in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Een must voor
iedere beleidsmaker.
De formule van het rapport is gewijzigd ten opzichte van de voorgaande jaren en vormt nu een echte
blauwdruk voor uw marketing- en businessplan. Het rapport bestaat uit drie hoofdthema's te weten:
1. Markt, 2. Marketingmix en 3. Trends. Voor dit rapport worden enquêtes afgenomen onder
verschillende doelgroepen binnen de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Voor meer informatie
omtrent het BouwKennis Jaarrapport Nederland 2008/2009 kunt u contact opnemen met Paul
Waldekker (010 2066996, waldekker@bouwkennis.nl).
BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van
BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van hun beleid. Voor meer informatie over
BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl.