Ingezonden persbericht


Innovatieve ICT-services wapenen bedrijven tegen risico's afremmende economie

CIO's moeten toekomstige concurrentiepositie nu veilig stellen

Maarssen, 14 juli 2008 - Door nu de lopende ICT-kosten terug te dringen, kunnen bedrijven ook bij een teruglopende economie blijven investeren in nieuwe technologie om de eigen concurrentiepositie verder te versterken. Volgens Richard Schlauri, Executive Vice President Infrastructure Services bij Fujitsu Siemens Computers, houden CIO's die tijdig ingrijpen straks meer mogelijkheden over om de slagvaardigheid en flexibiliteit van hun bedrijven te waarborgen en uit te bouwen.

Op dit moment wordt tweederde van het ICT-budget gebruikt voor infrastructuur en transactionele kosten. Kortom: voor de dagelijkse bedrijfsprocessen. Het resterende geld wordt ingezet voor innovatie en nieuwe technologie om het bedrijf slagvaardiger en flexibeler te maken. Richard Schlauri: "Het ICT-butget biedt nu nog voldoende ruimte voor zowel de lopende kosten, als voor vernieuwingen. Wanneer straks de uitgaven moeten worden teruggedrongen, kan dat alleen ten koste van die zaken die niet rechtstreeks de dagelijkse bedrijfsprocessen raken. Door juist nu al de lopende kosten terug te dringen, blijft er straks meer budget over voor innovaties die de concurrentiepositie kunnen uitbouwen."

Volgens Schlauri is het belangrijk dat CIO's nu maatregelen nemen. "Over het algemeen kunnen bedrijven al 20 procent besparen op hun hardware-kosten door hun server-infrastructuur te consolideren en te virtualiseren. Maar zoals overal: ook hierbij gaan de kosten voor de baten uit. Wie te lang wacht heeft straks geen budget meer voor juist dit soort kostenbesparende maatregelen."

Nog meer dan tijdens de laatste recessie in 2001 is ICT voor veel ondernemingen inmiddels een onmisbare schakel in vrijwel alle bedrijfsprocessen. En die bedrijfskritische relatie zal de komende jaren alleen maar toenemen: de hoeveelheid data groeit ieder jaar exponentieel, de eisen ten aanzien van compliance en security worden steeds strenger en er komen steeds meer 'mobile' processen.

De nauwe relatie tussen ICT en bedrijfsprocessen geeft CIO's steeds minder mogelijkheden om kosten terug te dringen zonder in te grijpen in de dagelijkse bedrijfsprocessen. Overstappen op Managed Services kan dit tij doen keren. Onder Managed Services verstaat Fujitsu Siemens Computers Infrastructure Services de flexibele outsourcing van IT-processen en -infrastructuren zonder dat de organisatie afstand doet van controle, wat bij traditionele outsourcing wel het geval is.

Een externe service provider kan met technologie en uitgebreide know how van service processen op basis van ITIL en COBIT voorzien in de juiste oplossingen op de juiste plaats en het juiste moment. Daarbij zijn de kosten volledig transparant - waardoor de CIO meer grip heeft op de uitgaven - en ontlast het de eigen ICT-afdeling van routine zaken als support en maintenance.

Door vroegtijdig over te stappen op het Managed Services bleken bedrijven als C&A, Tesco en Volkswagen, tijdens de laatste recessie in staat zich snel aan te passen aan de veranderende markt. Dankzij een intelligente mix van intelligente mix van producten, oplossingen en managed konden zij de complexiteit van hun ICT-infrastructuur reduceren en budgetten vrijmaken om in te spelen op nieuwe kansen.

Recentelijk heeft UBI Banca, een toonaangevende bank in Italië, dankzij de service Managed Office (inclusief print lifecycle management) in 12 maanden de output-kosten met 15 procent gereduceerd. Op dezelfde wijze was Ernst & Young in staat om 80 printers, een significant aandeel van het printerpark, af te stoten wat een jaarlijkse besparing van 20 procent opleverde op het gebied van print lifecycle management door beter gestroomlijnde en transparante processen.

Richard Schlauri: "De voordelen van Managed Services beperking zich niet tot korte termijndoelen, maar werken juist ook op de lange termijn door. Door een proactieve, 24 x 7 service monitoring verbetert de betrouwbaarheid, robuustheid en flexibiliteit van de ICT-infrastructuur, stijgt het serviceniveau en neemt de transparantie van processen en kosten sterk toe. Daardoor krijgt de CIO meer overzicht en grip op alle uitgaven, waardoor hij adequate keuzes kan maken ten aanzien van bezuinigingen en investeringen. En dat zal in de nabije toekomst wel eens het verschil kunnen maken."


- Einde -

Over Fujitsu Siemens Computers:

Fujitsu Siemens Computers is de toonaangevende Europese IT-fabrikant en de marktleider in Duitsland. Met zijn strategische nadruk op innovatieve mobiliteit en producten, diensten en oplossingen voor dynamische datacenters, levert het bedrijf een uniek assortiment van producten en diensten, van notebooks en desktops tot servers en oplossingen en diensten voor de IT-infrastructuur. Fujitsu Siemens Computers is aanwezig op alle belangrijke markten van Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Zijn dienstendivisie is in 170 landen actief. Het bedrijf doet zijn voordeel met de globale samenwerking en het innovatievermogen van zijn twee aandeelhouders, Fujitsu Ltd. en Siemens AG. De nadruk ligt op de specifieke vereisten van de klanten, van grote tot kleine of middelgrote ondernemingen of privégebruikers. Fujitsu Siemens Computers is lid van het United Nations Global Compact Initiative.

Voor meer informatie over sociaal verantwoord ondernemen, bezoekt u: www.fujitsu-siemens.nl. Hier vindt u ook ons videoplatform met nieuws en achtergrondinformatie. Voor beeldmateriaal bezoekt u de fotoserver: http://www.fsc-mediaserver.com/fsc-photoserver.

PR-contactpersonen:

Christiene Bouwens

Manager Marketing Communicatie

Tel : +31 (0)346 - 598 794 / +31 (0)6-533 86 091

Telefax: +31 (0)346-550152

E-mail : christiene.bouwens@fujitsu-siemens.com

Marenthe de Nijs

PRima!

Tel:+31 (0)172 - 479913 / +31 (0)6-1850 1806

Telefax: +31 (0)172-479607

E-mail: marenthe@primacommunicatie.nl