Bredeschool.nl
De brede school in het echt
Groninger Vensterscholen
In Groningen heten BredeScholen vensterscholen. Elke wijk een eigen
vensterschool, is het streven. Een Vensterschool is een bundeling van
minstens één basisschool en verschillende andere instellingen in een
wijk. Partners zijn bijvoorbeeld peuterspeelzalen, kinderopvang,
sociaal-cultureel werk (buurthuizen), bibliotheken,
volwasseneneducatie, sportverenigingen, de muziekschool,
maatschappelijke dienstverlening enzovoort. Voorheen werkten die
instellingen niet minder hard, maar allemaal los van elkaar. De
Vensterschool brengt hun inspanningen bij elkaar en maakt er méér van.
De deelnemende instellingen verplichten zich om steeds drie dingen in
het vizier te houden:
* De Vensterschool is er voor alle kinderen en jongeren van 0 tot 15
jaar.
* De ouders moeten zoveel mogelijk bij de Vensterschool worden
betrokken.
* Er wordt gestreefd naar betere mogelijkheden om zorg en arbeid te
combineren.
De kracht van het Vensterschoolconcept zit in de combinatie van
enerzijds deze drie uitgangspunten met anderzijds de unieke invulling
die in elke wijk aan de Vensterschool gegeven wordt.
Dit zijn de Vensterscholen in 2008:
Beijum
Hoogkerk
Hoornse Wijken
Koorenspoor
Lewenborg
Oosterpark
Schilderswijk
Selwerd/Paddepoel/Tuinwijk
Stadspark
Vinkhuizen
Geschiedenis
Het begon in 1995. De wethouder voor onderwijs lanceerde een nieuwe
schoolconcept, dat enthousiast ontvangen werd. Groningen ging meteen
van start met vier vensterscholen. Het doel was het aanpakken van de
onderwijsachterstanden. Veertig procent van de Groningse kinderen
kampte met een achterstand. De middelen waarmee de vensterscholen die
achterstand gingen aanpakken, waren een integraal jeugdbeleid,
ouderparticipatie en de verlengde schooldag.
De Vensterscholen (incl. -wijken) zijn allemaal anders, omdat ze zijn
opgezet op basis van de wensen en mogelijkheden van de wijk. Wat wel
hetzelfde is, is dat ze allemaal werken aan dezelfde zeven pijlers van
de Vensterschool, te weten: de doorgaande lijn, het integraal werken
en de samenwerking tussen instellingen, de binnen- en buitenschoolse
activiteiten, de ouderbetrokkenheid, het sluitend zorgsysteem, de
sociale cohesie en wijkverbetering en het benutten van gebouwen. Het
verschil zit hem in de mate waarmee iedere Vensterschool aan het werk
gaat met de diverse pijlers.
De Vensterschool Oosterpark kreeg in 2000 de Scholenbouwprijs. De
Vensterschool Vinkhuizen werd in 2003 genomineerd voor de
architectuurprijs voor de beste opdrachtgever in de kinderopvang,
categorie nieuwbouw. In de categorie verbouw won dat jaar de BSO
Schildersbuurt, één van de belangrijkste partners van de Vensterschool
Schilderswijk en tevens werkplek van de locatiemanager van diezelfde
Vensterschool. In november 2004 is de verbouw van de Vensterschool
Stadspark feestelijk geopend. Deze verbouw verbindt basisschool en
buurtcentrum met elkaar middels een fraaie verbindingsgang met
ontvangstruimte.
Literatuur
KUB:
`De Groninger Vensterschool als eigentijds lokaal bestuur', 1998, ISBN
90-5166646-2
door P.W. Tops en R. Weterings; deze uitgave is helaas niet meer
verkrijgbaar.
Nai:
`Vensterscholen, ruimtelijke vertaling van een brede educatieve
gedachte', 2001, ISBN 90-5662-209-9, samenstelling en redactie Cees
Boekraad; verkrijgbaar bij: Projectbureau Vensterscholen à EUR17,50
Bestellen:
Vensterscholen
-
Sardes:
`Kijken door het venster, onderzoek naar acht jaar Vensterscholen in
Groningen';
2004, ISBN 90-6665-603-4; door Sardes, Anne Luc van der Vegt & Frank
Studulski e.a.; verkrijgbaar bij: Projectbureau Vensterscholen à EUR
20,40 , bij SWP (www.swpbook.com)
en bij de boekhandel.
Bestellen:
Kijken door het venster / druk 1
A.L. van der Vegt & F. Studulski
GION :
`De Groninger Vensterschool, invloed op gedragsproblemen en opvoeding'
(samenvatting voor beleid). 2002 door Joke Kruiter; verkrijgbaar bij:
Projectbureau Vensterscholen à EUR 10,= (verzend- en
administratiekosten)