Bredeschool.nl
Het succes van de Kunstmagneet
In Den Haag staat de brede buurtschool aardig op de rit. Een van de
opvallendste ontwikkelingen is het succes van de Kunstmagneet. Een
samenwerkingsverband tussen acht basisscholen en het Koorenhuis,
centrum voor kunst en cultuur.
(Voor een compleet overzicht van alle Brede Buurtscholen in Den Haag
klikt u hier)
Inleiding
Kunstmagneetscholen zijn scholen waar kunst met een K geschreven
wordt. Onder het motto kunstscholen trekken kunst aan en kunstvakken
maken het onderwijs aantrekkelijk, besteden ze veel aandacht aan
kunst- en cultuureducatie. Tijdens de lessen, maar ook daarbuiten. De
scholen die meedoen aan het project, richten zich op één discipline.
Eventueel kunnen dat er in de toekomst twee worden. Er is nu een
Beeldmagneet, een Dansmagneet, een Foto/Film/Videomagneet, en een
Multidisciplinaire Kunstmagneet en er zijn twee Muziekmagneten en twee
Theatermagneten. De De la Reyschool is een muziekmagneet. Sinds dat zo
is, gonst de school van de muziek. Er is altijd wel een muziekles aan
de gang is, of er zijn leerlingen aan het oefenen.
De magneetvakken zijn een vast onderdeel van de lessen. Als het Haagse
kunstmagneetmodel volledig wordt uitgevoerd, krijgen de leerlingen van
groep een tot en met acht eens in de twee weken les. Nu al volgen 2200
kinderen kunstmagneetlessen. Ze worden gegeven door vakdocenten van
het Koorenhuis. Er is maar één echte zorg: hoe moet het verder als het
project officieel is afgelopen? Het project is nu halverwege.
* Het kunstmagneetidee staat niet op zichzelf. Het is onderdeel van
een veel groter geheel, de brede buurtschool. Deze Haagse variant
van de brede school ontstond vanuit het idee iets te doen aan de
grote groepen kinderen met achterstanden. De brede buurtschool was
en is onderdeel van het Sociaal Educatief Masterplan en van het
Lokaal Onderwijs Plan.
Er zijn 86 brede buurtscholen, verspreid over de hele stad. De
eerste jaren - van 1999 tot 2001 - is er voornamelijk
geëxperimenteerd. Scholen konden kiezen uit een aantal
uitgangspunten, en daarmee aan de slag gaan. Onder andere met de
optimalisering van het taalonderwijs, met
cultureel-maatschappelijke vorming of met voor- en vroegschoolse
educatie.
Actueel
In het Haagse onderwijsplan 2002-2006 zijn de doelen aangescherpt. Nog
steeds is de brede buurtschool gericht op kinderen van 4 tot 12 jaar
die in een (dreigende) achterstandssituatie verkeren, en ook op hun
ouders. Maar wat er moet bereikt worden, is nu preciezer omschreven:
" De school, de ouders en de omgeving zien de opvoeding en
ontwikkeling van het kind als een gemeenschappelijke
verantwoordelijkheid
" Kinderen en ouders beheersen de Nederlandse taal goed
" Voor elke leerling die uit de boot dreigt te vallen is een goede
zorgstructuur aanwezig
" Er is een optimale doorstroom van basisschoolleerlingen naar het
voortgezet onderwijs
" Leerlingen zijn in staat tot culturele en maatschappelijke
participatie.
Van de brede school wordt dus veel verwacht. Om de doelen te
verwezenlijken kan een brede buurtschool meedoen aan de Haagse
Voorschool (het is de bedoeling dat uiteindelijk alle brede
buurtscholen hieraan meedoen; op dit moment doen 37 scholen mee),
verlengde-schooldagactiviteiten organiseren, activiteiten om de
sociale redzaamheid te vergroten of motorische vorming, en mondiale
vorming, cursussen voor ouders, naschoolse opvang, of tussenschoolse
kinderopvang. De school kan daarvoor samenwerking zoeken met de
jeugdgezondheidszorg, gezondheidsvoorlichting en jeugdhulpverlening,
met buurthuizen en jeugdcentra, met politie en justitie, en met een
peuterspeelzaal.
Scholen leggen hun eigen accenten. De gemeente geeft hun vervolgens
instrumentele doelen en resultaatverwachtingen mee. En evalueert,
zoals te lezen is in het rapport De verlengde schooldag: leuk of
leerzaam?
Voorbeeld
Een echte Haagse bredebuurtschool is de Heilig Hartschool, een school
met 320 leerlingen, midden in een Haagse achterstandswijk. Bijzonder
is de ouderkamer, een klaslokaal dat is omgebouwd tot huiskamer.
Iedere dag kunnen ouders er terecht. Voor onderlinge contacten, maar
ook voor een spreekuur van het maatschappelijk werk en cursussen. Twee
keer in de week is er oudereducatie.
Sinds maart 2003 is bekend dat de Heilig Hartschool een nieuw gebouw
krijgt. Dat wordt een gebouw waarin welzijn, zorg en onderwijs een
plek krijgen, en waarin de samenwerking die er nu al is, zal worden
uitgebouwd.
Bredeschool.nl gaat de ontwikkelingen op de Heilig Hartschool volgen
in een serie praktijkflitsen.
Praktijkflits
september 2003.
'De Heilig Hartschool is dit schooljaar door de gemeente Den Haag
aangewezen als project voor het bouwen van een bredebuurtschool', zegt
locatiedirecteur Rob van Boekhout met gepaste trots. 'Dat is heel
belangrijk voor ons, want het betekent dat bijvoorbeeld onze
ouderkamer kan blijven bestaan. Met die ouderkamer bereiken wij hier
echt iets. Dus het zou doodzonde zijn als we er straks in de nieuwbouw
geen ruimte meer voor hebben. Daar hoeven we ons nu geen zorgen om te
maken. Er komt in het nieuwe gebouw een extra lokaal. Zonder dat
zouden we niet weten hoe het verder moest met het project.'
De ouderkamer gaat zijn tweede jaar in. 'Dit jaar willen we ervoor
gaan zorgen dat ouders zelf initiatieven nemen', zegt Van Boekhout.
'We zoeken naar ouders die kunnen optreden als gastouder. Als je dat
niet doet, bloedt zo'n project dood. En dat willen we niet meer. In
het verleden hebben we vaak geprobeerd iets aan ouderparticipatie te
doen. Dat ging altijd leuk, totdat er weer eens tijdgebrek was. Dan
krijgt het onderwijs voorrang. Nu willen we proberen de ouders zelf
bij de zaak te betrekken. Want we merken wél dat het project effect
heeft. Er zitten op de inloopochtenden altijd wel zo'n vijftien ouders
in de ouderkamer, en we merken dat de drempel veel lager is om hier
naar een opvoedingsdeskundige of een maatschappelijk werker te gaan,
dan bij de instellingen zelf. Op de laatste informatieavonden hadden
we een opkomstpercentage van 75%. Je weet natuurlijk nooit helemaal
zeker of dat door de ouderkamer komt, maar toch.'
'Wist je trouwens dat er sprake van is dat de oude gevel blijft
staan?' De gemeente wil dat heel graag, alleen maakt het het ontwerp
wel flink duurder, dus is het nog niet zeker of het doorgaat. Op
tekening ziet het er wel prachtig uit. Een glijdende overgang van oud
naar nieuw met een enorme vide. Geweldig.'
Voorlopig zit de Heilig Hartschool nog wel even in het oude pand aan
de Beeklaan, een weg dwars door een oude wijk waar veel gerenoveerd
wordt. 'Eerst zou de nieuwbouw volgend jaar klaar zijn, maar intussen
weten we dat het schooljaar 2005/6 realistischer is. We vinden dat ook
niet zo erg. Als er verbouwd wordt moeten we uit de school, en op dit
moment is er geen enkel gebouw in de buurt waar we tijdelijk in
kunnen.'
Contactpersonen, adressen
Heilig Hartschool
Ben Endlich, directeur
Beeklaan 184, 2562 AP Den Haag
Tel. 070 - 3648681
info(at)heilighart.scolucas.nl
www.nldata.nl/heilighart
Contactpersonen Gemeente Den Haag
Medewerker Brede Buurtschool:
Karin van Zuylen
Tel. 070 -353 2688
k.vanzuylen(at)ocw.denhaag.nl
of: bredebuurtschool(at)ocw.denhaag.nl
Fax 070 - 3535549
Dienst O,C en W Den Haag
Postbus 12652
2500 DP Den Haag
Voor een compleet overzicht van alle Brede Buurtscholen in Den Haag
klikt u hier
De kunstmagneetscholen:
De la Reyschool, Koningin Beatrixschool (Muziekmagneten);
Prinses Ireneschool, Elout van Soeterwoudeschool (Theatermagneten);
Het Spectrum (Dansmagneet), Jenaplanschool Grote Beer (Beeldmagneet);
Bavinckschool (Multidisciplinaire Kunstmagneet);
Paul Krugerschool (Foto/Film/Videomagneet).
www.kunstmagneet.nl