Verslag FAO High Level Conference on World Food Security
10 juli 2008 - kamerstuk
rectie Internationale Zaken
Di
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's-GRAVENHAGE
uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum
2008/1369
IZ. 10 juli 2008
onderwerp bijlagen
erslag FAO High Level Conference on
V 2
World Food Security
Geachte Voorzitter,
Hiermee informeren wij u over het verloop en de resultaten van de High Level Conference
on World Food Security and the Challenges of Climate Change and Bioenergy, die van
3 tot 5 juni jl. in Rome werd gehouden. Dit in vervolg op de brief van 27 mei jl. over de
Nederlandse inzet voor de conferentie.
Tevens bieden wij u aan het op verzoek van LNV tot stand gebrachte LEI rapport 2008-043
"Waarom zijn de huidige wereldvoedselprijzen zo hoog?" waarvan de Engelstalige versie
tijdens de FAO conferentie is gepresenteerd. De analyses in dit rapport stemmen overeen
met wat ook in rapporten van andere (internationale) organisaties en instellingen, waar-
onder de OECD-FAO Agricultural Outlook 2008-2017, als oorzaken van de hoge internatio-
nale voedselprijzen zijn aangegeven.
Deelnemers
Ministerie van Landbouw, De FAO High Level Conference on World Food Security: the challenges of climate change
Natuur en Voedselkwaliteit and bioenergy van 3-5 juni jl. in Rome was drukbezocht; er waren meer dan 3000 deel-
Directie Internationale nemers en meer dan 40 staatshoofden en ministers aanwezig. Onder andere Egypte,
Zaken
Bezuidenhoutseweg 73 Brazilië, Japan, Spanje, Frankrijk en Slovenië waren op het hoogste niveau vertegen-
Postadres: Postbus 20401 woordigd. Ook was de Secretaris Generaal van de Verenigde Naties Ban Ki-moon
2500 EK 's-Gravenhage aanwezig. Namens het kabinet namen de minister van Landbouw, Natuur en Voedsel-
Telefoon: 070 - 3786868 kwaliteit en de minister voor Ontwikkelingssamenwerking deel. De heer H.E. Waalkens,
Fax: 070 - 3786100 lid van de Tweede Kamercommissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en
Buitenlandse Zaken, heeft deelgenomen in de delegatie.
Het verloop van de conferentie
De conferentie was een jaar geleden aangekondigd en bleek goed getimed te zijn in
verband met de recente onrust wereldwijd over de stijging van de voedselprijzen, een
centraal thema op de conferentie. Uit de interventies in zowel het `high level segment' als
tijdens de `ronde tafels', kon afgeleid worden dat er grote eensgezindheid bestond over
het feit dat de voedselprijzencrisis meerdere oorzaken heeft.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
10 juli 2008 IZ. 2008/1369 2
Niet alleen over het palet van oorzaken bestond overeenstemming, ook waren de leden
landen het erover eens dat er meerdere oplossingen zijn c.q. op verschillende fronten en
niveaus moet worden gewerkt. Daarbij werd door veel deelnemers een onderscheid
gemaakt tussen korte, middellange en lange termijn oplossingsrichtingen.
Er bestond veel overeenstemming over de noodzaak van het verhogen van de landbouw-
productiviteit en vooral ook van het investeren in de kleine boeren. De Secretaris Generaal
van de Verenigde Naties presenteerde de UN Task Force on the Global Food Crisis, het VN-
brede initiatief voor de aanpak van de voedselprijzencrisis. Het doel van de task force is
om te komen tot een gedeeld begrip van de oorzaken en de oplossingen van de voedsel-
prijzencrisis op basis van een gevoel van urgentie en om een `Comprehensive Action Plan
for Food and Agriculture' op te stellen voor gecoördineerde en gezamenlijke actie. Dit
actieplan bestaat uit twee parallelle trajecten van korte en lange termijn maatregelen voor
onder andere een verbeterde toegang tot voedsel, voedselhulp, verhoging van de land-
bouwproductie en verbeterde toegang tot markten, met aandacht voor kleine boeren,
versterken sociale vangnetten, rurale infrastructuur, wetenschap & technologie en ketens,
het minimaliseren van marktverstorend handelsbeleid en succesvolle aftronding Doha-
ronde, internationale consensus over biobrandstoffen.
Verschillen van mening bestonden over de oplossingsrichtingen voor de voedselprijzen-
crisis. Zo was er wel overeenstemming dat de invloed van biobrandstoffen op de voedsel-
prijzen van diverse factoren afhangt en niet alleen negatief is. Maar over de ten aanzien
van biobrandstoffen te nemen maatregelen waren de meningen verdeeld. Brazilië en de
VS verzetten zich tegen mogelijke beperking van de biobrandstoffenproductie.
De vier Ronde Tafel discussies werden georganiseerd, waarvan er drie zich richtten op de
thema's: 1) hoge voedselprijzen, oorzaken, consequenties en oplossingen, 2) klimaat en
voedselzekerheid, 3) dierziekten.
Biobrandstoffen kwamen aan de orde in Ronde Tafel 4 over bio-energie, voorgezeten door
minister Verburg en Guillermo Salazar, de Panamese minister van Landbouw. Er bestond
een grote mate van overeenstemming dat biobrandstoffen niet per se goed of slecht zijn.
Belangrijk werd gevonden dat productie duurzaam plaatsvindt en onderkend werd dat er
ook bezwaren aan kunnen kleven. Daarvoor is ook onderzoek nodig, nog afgezien van de
noodzaak voor meer energie efficiëntie in het westen. Ook werd aandacht voor de rol van
kleine boeren benadrukt als belangrijke maar onderschatte speler. Het belang van inter-
nationale afspraken over duurzaamheid werd onderstreept. De spoedige ontwikkeling van
tweede generatie biobrandstoffen werd door sommigen gepresenteerd als de oplossing,
terwijl anderen daar weer sceptischer over waren.
Nederlandse inzet
Tijdens de conferentie is, langs de lijnen uiteengezet in de brief van 27 mei jl. over de
Nederlandse inzet, uitgedragen hoe de Nederlandse regering actief wil inspelen op de
noodzaak van grotere aandacht voor de rurale armoede en de problematiek van voedsel-
zekerheid en handel.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
10 juli 2008 IZ. 2008/1369 3
Namens Nederland onderstreepte minister Verburg, langs de lijnen van de beleidsbrief
Landbouw, rurale bedrijvigheid en voedselzekerheid (Kamerstuk 31250, nr. 14), het belang
van landbouwontwikkeling in ontwikkelingslanden en riep landen op meer te investeren
in duurzame landbouw, met name in Afrika. Zij gaf aan dat Nederland, conform het
voornemen in bovengenoemde beleidsbrief, 50 miljoen euro per jaar extra (bovenop het
bestaande reguliere budget van ongeveer 350 miljoen euro) zal uitgeven aan versterking
van de landbouw in ontwikkelingslanden. Ze refereerde daarbij aan de revitalisatie van de
landbouw, kennis en training, het steunen van de lokale economieën en voedselzekerheid
in ontwikkelingslanden.
Verder heeft Nederland in Ronde Tafel 4 over bio-energie gepleit voor internationale
afspraken over het gebruik van biobrandstoffen en voor de ontwikkeling van wereldwijd
aanvaarde duurzaamheidcriteria. Ook is aangegeven dat Nederland wil bijdragen aan
capaciteitsopbouw in ontwikkelingslanden, zodat zij zelf het duurzaamheidvraagstuk
nationaal kunnen agenderen en daar waar nodig internationaal aan de orde te stellen.
En om in dialoog met ontwikkelingslanden de productie en gebruik van grondstoffen en
biobrandstoffen te verduurzamen.
Minister Koenders heeft in zijn gesprekken tijdens de Conferentie, met FAO, WFP en IFAD
de aandacht gevraagd voor de positie van de allerarmsten in het licht van de prijs-
stijgingen. Voorts is overleg gevoerd met voornoemde organisaties over de Nederlandse
inzet en samenwerking op het gebied van voedsel en landbouw. Alle drie de organisaties
zijn nauw betrokken bij het opvangen van de gevolgen van de voedselprijzencrisis.
De onderwerpen klimaatadaptatie en mitigatie, genetische bronnen en biodiversiteit,
ziekten en plagen en risicomanagement, waarover wij u eerder berichtten in de brief van
27 mei jl. over de Nederlandse inzet, zijn beperkt besproken tijdens de Top.
Resultaten
Tijdens de conferentie hebben 180 landen en de Europese Commissie in de slotverklaring
de urgentie onderstreept van een mondiale aanpak, concrete strategieën en praktische
oplossingen voor de huidige voedselprijzencrisis. De slotverklaring treft u bijgesloten.
Er werden geen harde afspraken gemaakt, maar de verklaring gaf wel algemene adviezen
en richtlijnen voor de aanpak van de voedselcrisis en deed een oproep voor meer inves-
teringen in de landbouw, verbetering van de toegang tot voedsel en voor een succesvolle
afronding van de Doha-ronde.
De belangrijkste elementen uit de slotverklaring zijn:
- Herbevestiging van de conclusies van de Wereldvoedseltop (1996), de Wereld-
voedseltop Vijf Jaar Later (2002) en de Millenniumdoelen met name MDG 1 op het
gebied van armoedebestrijding;
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
10 juli 2008 IZ. 2008/1369 4
- Noodzaak van gecoördineerde actie middels:
a) Directe en kortetermijnmaatregelen:
o Directe aanpak voor getroffen landen: uitbreiden voedselhulp en safety
net programma's door lokale en regionale aankoop, verbreden samen-
werking regionale organisaties voor noodhulp, versterken synergie van
directe humanitaire - en ontwikkelingssamenwerking tussen multilaterale
organisaties, snelle en efficiënte internationale voedselhulp, betalings-
balans- en begrotingssteun aan voedselimporterende landen en versimpe-
ling van procedures van financiële mechanismen voor steun aan land-
bouwontwikkeling en milieu.
o Directe steun voor landbouwproductie en handel: steun aan (kleine)
boeren om landbouwproductie te verhogen en te integreren in ketens,
deelnemen en bijdragen aan internationale en regionale initiatieven in het
kader van de hoge voedselprijzen, zoals het FAO initiatief van 17 december
jl. voor zaden, kunstmest en andere inputs, commitment voor snelle en
succesvolle afronding van de Doha-ronde met een aid-for-trade pakket en
verbetering van de handelscapaciteit van ontwikkelingslanden, minimaal
gebruik van restrictieve maatregelen, die kunnen leiden tot prijs-
fluctuaties.
b) Middellange en langetermijnmaatregelen: verhogen investeringen in de
landbouw middels een people-centred beleidskader, prioriteit aan landbouw,
bosbouw en visserij in het kader van klimaatadaptatie en -mitigatie, aandacht
voor kleine eilandstaten in het kader van klimaatverandering en voedsel-
zekerheid, aandacht voor en investeringen in wetenschap en technologie voor
landbouw en voedsel, verlagen handelsbarrières en marktverstorend beleid in
het kader van liberalisering van handel in landbouwproducten met aandacht
voor boeren in ontwikkelingslanden, aanpakken van de uitdagingen en
mogelijkheden van duurzame productie van biobrandstoffen door verder
onderzoek, uitwisseling van kennis en ervaring en dialoog.
- Monitoren en analyseren van de wereldvoedselsituatie en het ontwikkelen van
strategieën om die situatie te verbeteren door FAO, in samenwerking met WFP,
IFAD en andere relevante internationale organisaties, overheden,
maatschappelijke organisaties en de private sector.
Over de slotverklaring is uiteindelijk overeenstemming bereikt, maar de onderhandelingen
over de slotverklaring werden aanvankelijk opgehouden door Argentinië, Cuba en
Venezuela. Argentinië weigerde kritiek te accepteren op exportrestricties, die het land
maart jl. invoerde in eigen land op de export van granen, soja en oliezaden. Cuba en
Venezuela pleitten voor veroordeling van economische boycots.
De grote politieke belangstelling heeft wereldwijd tot veel aandacht geleid voor het
probleem van honger en hoge voedselprijzen. De deelnemers zijn het erover eens dat
meerdere oorzaken ten grondslag liggen aan de hoge voedselprijzen, dat er geen
eenduidige oplossing voor de huidige crisis is, dat structurele verbeteringen in de
landbouwsector in ontwikkelingslanden noodzakelijk zijn en dat daarnaast sociale
vangnetten noodzakelijk zijn voor de allerarmsten die de gestegen voedselprijzen niet
meer kunnen opbrengen.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
10 juli 2008 IZ. 2008/1369 5
Het belangrijkste winstpunt van de Top is dat duurzame landbouw weer op de inter-
nationale agenda is gezet. Het belang van investeringen in de landbouw werd door velen
benoemd als de basis voor de midden- en langere termijn aanpak van de hoge voedsel-
prijzen, maar ook als belangrijk instrument voor armoedebestrijding.
Vervolgstappen
Vervolgstappen zijn onder andere de extra financiële bijdragen aan het World Food
Program (WFP) voor de korte termijn noodhulp voor zwaarst getroffen landen, het verder
uitwerken en uitvoeren van het Actieplan dat is opgesteld door de VN Task Force voor de
Mondiale Voedselcrisis, het vervolg van de discussie in breder VN-kader bij de Algemene
Vergadering van de Verenigde Naties dit najaar en een internationale discussie over het
ontwikkelen van een duurzaamheidkader voor biobrandstoffen.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
DE MINISTER VOOR ONTWIKKELINGSSAMENWERKING,
drs. A.G. Koenders
DECLARATION OF THE HIGH-LEVEL CONFERENCE ON WORLD FOOD SECURITY: THE
CHALLENGES OF CLIMATE CHANGE AND BIOENERGY
WE, the Heads of State and Government, Ministers and Representatives of 180 countries
and the European Community, have met in Rome at this High-Level Conference convened
by the Food and Agriculture Organization of the United Nations, together with the United
Nations World Food Programme, the International Fund for Agricultural Development and
Bioversity International on behalf of the CGIAR system, to seek ways of achieving world
food security and, in this context, to address challenges of higher food prices, climate
change and bioenergy.
1. We reaffirm the conclusions of the World Food Summit in 1996, which adopted the Rome
Declaration on World Food Security and the World Food Summit Plan of Action, and the
objective, confirmed by the World Food Summit: five years later, of achieving food security for
all through an ongoing effort to eradicate hunger in all countries, with an immediate view to
reducing by half the number of undernourished people by no later than 2015, as well as our
commitment to achieving the Millennium Development Goals (MDGs).We reiterate that food
should not be used as an instrument for political and economic pressure. We also recall the
Voluntary Guidelines to Support the Progressive Realization of the Right to Adequate Food in
the Context of National Food Security. We reiterate that it is unacceptable that 862 million
people are still undernourished in the world today.
2. We are here to address the challenges of bioenergy and climate change, and the current
situation of soaring food prices that is having adverse impacts on food security, particularly in
developing countries and countries in transition, all the more because the indications are that
food prices will remain high in the years to come.
3. We are convinced that the international community needs to take urgent and coordinated
action to combat the negative impacts of soaring food prices on the world's most vulnerable
countries and populations. We are further convinced that actions by national governments, with
the support of the international community, are required in the short, medium- and long-term, to
meet global and household food security needs. There is therefore an urgent need to help
developing countries and countries in transition expand agriculture and food production, and to
increase investment in agriculture, agribusiness and rural development, from both public and
private sources.
In adopting this Declaration, we pledge to embrace food security as a matter of
permanent national policy, renew our commitment to achieving the World Food Summit
objectives and the Millennium Development Goals, and commit ourselves to the following
measures.
Immediate and Short-Term Measures
4. The global food situation calls for a strong commitment from governments as well as
from all other stakeholders. We call upon all donors and the United Nations System to increase
their assistance for developing countries, in particular least developed countries and those that
are most negatively affected by high food prices. In the immediate future it is essential to
proceed along two main lines.
---
5. The first line of action is to respond urgently to requests for assistance from affected
countries.
a) The relevant United Nations agencies should be assured the resources to expand
and enhance their food assistance and support safety net programmes to address
hunger and malnutrition, when appropriate, through the use of local or regional
purchase.
b) The appropriate regional organizations which have emergency food security
arrangements should enhance their cooperation with a view to effectively cope
with soaring food prices.
c) All efforts by governmental and non-governmental organizations to strengthen
immediate humanitarian and development assistance should be synergized with
those of the multilateral organizations, and made coherent, to deal with the
continuum from urgent to longer term assistance.
d) All national and international efforts should be made to ensure that international
emergency food assistance is delivered as quickly and efficiently as possible to
populations in distress.
e) To facilitate adjustment to higher food prices, donors and international financial
institutions, in accordance with their mandates and in consultation with recipient
countries, should provide in a timely manner, balance of payments support and
/or budget support to food-importing, low-income countries. Other measures
should be considered as necessary to improve the financial situation of the
countries in need, including reviewing debt servicing as necessary. We also call
on the relevant international institutions to simplify the eligibility procedures of
existing financial mechanisms to support agriculture and environment.
6. The second line of action is immediate support for agricultural production and trade.
a) All relevant organizations and cooperating countries should be prepared to assist
countries, on their request, to put in place the revised policies and measures to
help farmers, particularly small-scale producers, increase production and
integrate with local, regional, and international markets. South-south cooperation
must be encouraged.
b) Development partners are invited to participate in and contribute to international
and regional initiatives on soaring food prices and, in particular, under the FAO
initiative launched on 17 December 2007, in support of country-led measures to
give farmers in low-income food-deficit and the most affected countries access to
appropriate locally adapted seeds, fertilizers, animal feed and other inputs, as well
as technical assistance, in order to increase agricultural production.
c) Development partners are called upon to undertake initiatives to moderate
unusual fluctuations in the food grain prices. In particular, we call on relevant
institutions to assist countries in developing their food stock capacities and
consider other measures to strengthen food security risk management for affected
countries.
---
d) Members of WTO reaffirm their commitment to the rapid and successful
conclusion of the WTO Doha Development Agenda and reiterate their willingness
to reach comprehensive and ambitious results that would be conducive to
improving food security in developing countries. Implementing an aid for trade
package should be a valuable complement to the Doha Development Agenda to
build and improve the trading capacity of the developing countries.
e) We will strive to ensure that food, agricultural trade and overall trade policies are
conducive to fostering food security for all. For this purpose we reaffirm the need
to minimise the use of restrictive measures that could increase volatility of
international prices.
Medium and Long-Term Measures
7. The current crisis has highlighted the fragility of the world's food systems and their
vulnerability to shocks. While there is an urgent need to address the consequences of soaring
food prices, it is also vital to combine medium and long-term measures, such as the following:
a) We urge national governments, all financial institutions, donors and the entire
international community to fully embrace a people-centred policy framework
supportive of the poor in rural, peri-urban and urban areas and people's
livelihoods in developing countries, and to increase investment in agriculture.
b) It is essential to address the fundamental question of how to increase the
resilience of present food production systems to challenges posed by climate
change. In this context, maintaining biodiversity is key to sustaining future
production performance. We urge governments to assign appropriate priority to
the agriculture, forestry and fisheries sectors, in order to create opportunities to
enable the world's smallholder farmers and fishers, including indigenous people,
in particular in vulnerable areas, to participate in, and benefit from financial
mechanisms and investment flows to support climate change adaptation,
mitigation and technology development, transfer and dissemination. We support
the establishment of agriculture systems and the sustainable forest management
practices that positively contribute to the mitigation of climate change and
ecological balance.
c) In addition, we reaffirm the Mauritius Strategy for the sustainable development of
small island developing states and call for its implementation in the context of the
challenges of climate change and food security.
d) We urge the international community, including the private sector, to decisively
step investment in science and technology for food and agriculture. Increased
efforts in international cooperation should be directed to researching, developing,
applying, transferring and disseminating improved technologies and policy
approaches. We urge member states, to establish in accordance with the
Monterrey Consensus, governance and policy environments which will facilitate
investment in improved agricultural technologies.
e) We encourage the international community to continue its efforts in liberalizing
international trade in agriculture by reducing trade barriers and market distorting
policies. Addressing these measures will give farmers, particularly in developing
---
countries, new opportunities to sell their products on world markets and support
their efforts to increase productivity and production.
f) It is essential to address the challenges and opportunities posed by biofuels, in
view of the world's food security, energy and sustainable development needs. We
are convinced that in-depth studies are necessary to ensure that production and
use of biofuels is sustainable in accordance with the three pillars of sustainable
development and takes into account the need to achieve and maintain global food
security. We are further convinced of the desirability of exchanging experiences
on biofuels technologies, norms and regulations. We call upon relevant
intergovernmental organizations, including FAO, within their mandates and areas
of expertise, with the involvement of national governments, partnerships, the
private sector, and civil society, to foster a coherent, effective and results-oriented
international dialogue on biofuels in the context of food security and sustainable
development needs.
Monitoring and Review
8. We request the Food and Agriculture Organization of the United Nations, in close
partnership with WFP and IFAD and other relevant international organizations, including those
participating in the High-Level Task Force on the Global Food Crisis and in collaboration with
governments, civil society and the private sector, to monitor and analyse world food security in
all its dimensions - including those addressed by this Conference - and to develop strategies to
improve it.
9. In realizing the contents of the measures above, we stress the importance of the effective
and efficient use of the resources of the United Nations system, and other relevant international
organizations.
* * *
We firmly resolve to use all means to alleviate the suffering caused by the current crisis,
to stimulate food production and to increase investment in agriculture, to address
obstacles to food access and to use the planet's resources sustainably, for present and
future generations.
We commit to eliminating hunger and to securing food for all today and tomorrow.
Rome, 5 June 2008
This Declaration was adopted by the High-Level Conference on World Food Security: the
Challenges of Climate Change and Bioenergy, on 5 June 2008. On the adoption of the
Declaration, statements were made by Argentina, Cuba and Venezuela, which will be
included in the Report of the High-Level Conference.
---
· · Waarom zijn de huidige wereldvoedselprijzen zo hoog?
Rapport | 10-07-2008 | PDF-Document, 646 kB
Voor downloaden van PDF-bestanden:
Zie het origineel
---- --
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit