Vlaamse Overheid
luchthaven
Meersporig actieplan voor vacatures luchthaven
Frank Vandenbroucke vice-minister-president van de Vlaamse Regering en
Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming
vrijdag 11 juli 2008
De luchthaven van Zaventem slaat nieuwe wegen in om de steeds groter
wordende groep vacatures ingevuld te krijgen. Dat blijkt uit een
actieplan dat de Vlaamse Luchthavencommissie (VLC) samen met Vlaams
minister van Werk Frank Vandenbroucke heeft uitgewerkt. De meest
opvallende zaken in het plan zijn de taalscreenings van zowel
vacatures als werkzoekenden, de inzet van collectieve taxi's en de
oprichting van een permanent tewerkstellingsforum. Naast de Vlaamse
minister van Werk en de VLC werkten ook Vlaams minister van Mobiliteit
Kathleen Van Brempt en de Brusselse ministers van Werk Benoît Cerexhe
en van Mobiliteit Pascal Smet mee aan het werkgelegenheidsplan.
Het actieplan dat voorligt is het rechtstreekse gevolg van een
Idea-studie die midden april uitkwam. Uit deze studie bleek dat het
aantal jobs op de luchthaven tegen 2025 kan verdubbelen. In de
praktijk zijn er echter nu al tal van vacatures die niet ingevuld
geraken als gevolg van mobiliteits-, taal- en flexibiliteitsproblemen.
Met het actieplan dat de VLC en Frank Vandenbroucke samen uitwerkten
wordt nu een eerste stevige stap gezet om deze problemen aan te
pakken.
Een belangrijk uitgangspunt van het actieplan is de vaststelling dat
er vlakbij de luchthaven nog een enorm potentieel aan Brusselse en
anderstalige werkzoekenden bestaat dat tot dusver te weinig is
aangesproken. Dat heeft voor een groot deel te maken met de vereisten
die de luchthaven stelt aan zijn werknemers: een stevige talenkennis
en een grote beschikbaarheid. Zo is de basistaal op de luchthaven het
Nederlands en wordt van veel werknemers verwacht dat ze meerdere talen
beheersen. De luchthaven heeft bovendien een groot aandeel nacht- en
ploegenwerk (65% van de werknemers), wat ook op vlak van mobiliteit
extra uitdagingen met zich meebrengt.
In het nieuwe actieplan wordt terdege rekening gehouden met deze
uitdagingen. Dat gebeurt in drie onderdelen: bemiddeling en opleiding,
mobiliteit en arbeidsorganisatie.
1. Bemiddeling en opleiding
De belangrijkste en eerste stap in het actieplan is de toeleiding van
werkzoekenden naar de vacatures in de luchthaven. Daarvoor zullen
zowel de werkgevers op de luchthaven als de werkzoekenden aangesproken
worden. Allereerst wordt aan de bedrijven gevraagd om hun vacatures zo
realistisch mogelijk op te stellen, vooral op het vlak van taal.
Bedrijven die dat willen kunnen hun openstaande jobs onderwerpen aan
een vacature- en taalscan, om uit te maken wat het vereiste
competentie- en taalniveau is. Zo kunnen zowel VDAB als Actiris beter
uitmaken wie voor de vacatures in aanmerking komt. Die werkzoekenden
worden vervolgens zelf gescreend voor ze uitgenodigd worden op een
jobdating met een van de bedrijven. Zo ontstaat er een maximale
matching tussen vraag en aanbod, waardoor jobs in principe sneller
ingevuld kunnen worden.
Werkzoekenden die om een of andere reden niet weerhouden worden na een
jobdating krijgen een extra opvolging. Hun interesse in de luchthaven
wordt geregistreerd, waardoor automatisch een arbeidsreserve ontstaat,
en er wordt gekeken waar de werkzoekende nog extra versterking nodig
heeft.
Ook de luchthavenbedrijven zelf krijgen extra opvolging. Ze zullen
beroep kunnen doen op een speciaal daarvoor aangestelde contactpersoon
bij de VDAB en krijgen ondersteuning in het formuleren van
vacature-eisen, bij het opzetten van jobdatings en het ontwikkelen van
een taalstrategie. Op dit ogenblik zijn al tien bedrijven
geïnteresseerd in deze aanpak: Avia, Novotel, Flightcare, Gate
Gourmet, TAS, Belgian Skyshops, Brussels Airlines, Ibis Airport,
Sabena Technics en DC Invest. Samen zijn zij goed voor 35% van de
tewerkstelling op de luchthaven.
2. Mobiliteit
De mobiliteit van werknemers (en met name de nachtmobiliteit tussen 23
en 6u) blijft een probleem voor de luchthaven. In het kader van START
(Strategisch Actieplan voor de Reconversie en Tewerkstelling in de
luchthavenregio) werden al 13 nieuwe buslijnen naar de luchthaven
ingezet, met niet minder dan zes miljoen reizigers sinds de start in
oktober 2006. Toch blijft de nood hoog. Twee studies moeten nu
uitmaken in hoeverre er nog extra inspanningen nodig zijn.
Specifiek voor de Brusselse werknemers zullen vanaf 1 september
collectieve taxi's naar de luchthaven ingelegd worden. Voor 5 à 8 euro
kunnen de werknemers vanuit 150 verschillende Brusselse vertrekpunten
naar de luchthaven reizen. Nieuwe werknemers zullen de eerste drie
maanden zelfs gratis van dit nachtvervoer gebruik kunnen maken.
3. Permanent TewerkstellingsForum
Het Forum zal aandacht hebben voor een verbetering van de instroom van
nieuwe werknemers door afstemming over de bedrijfsgrenzen heen van
concrete problemen (bvb. opleiding en mobiliteit). Er wordt eveneens
gekeken in hoeverre een optimalisering van de arbeidsorganisatie
hieraan kan bijdragen. Verder zal ook de idee om luchthavengebonden
opleidingen onder één naam (bvb. Brussels Airport Acadamy) te bundelen
en te promoten verder onderzocht worden.
Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:
Hendrik Van Poele, persmedewerker minister Vandenbroucke
Tel: 02 552 68 49
GSM: 0497 48 19 51
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be