Vlaamse Overheid

luchthaven

Meersporig actieplan voor vacatures luchthaven

Frank Vandenbroucke vice-minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming

vrijdag 11 juli 2008
De luchthaven van Zaventem slaat nieuwe wegen in om de steeds groter wordende groep vacatures ingevuld te krijgen. Dat blijkt uit een actieplan dat de Vlaamse Luchthavencommissie (VLC) samen met Vlaams minister van Werk Frank Vandenbroucke heeft uitgewerkt. De meest opvallende zaken in het plan zijn de taalscreenings van zowel vacatures als werkzoekenden, de inzet van collectieve taxi's en de oprichting van een permanent tewerkstellingsforum. Naast de Vlaamse minister van Werk en de VLC werkten ook Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt en de Brusselse ministers van Werk Benoît Cerexhe en van Mobiliteit Pascal Smet mee aan het werkgelegenheidsplan.

Het actieplan dat voorligt is het rechtstreekse gevolg van een Idea-studie die midden april uitkwam. Uit deze studie bleek dat het aantal jobs op de luchthaven tegen 2025 kan verdubbelen. In de praktijk zijn er echter nu al tal van vacatures die niet ingevuld geraken als gevolg van mobiliteits-, taal- en flexibiliteitsproblemen. Met het actieplan dat de VLC en Frank Vandenbroucke samen uitwerkten wordt nu een eerste stevige stap gezet om deze problemen aan te pakken.

Een belangrijk uitgangspunt van het actieplan is de vaststelling dat er vlakbij de luchthaven nog een enorm potentieel aan Brusselse en anderstalige werkzoekenden bestaat dat tot dusver te weinig is aangesproken. Dat heeft voor een groot deel te maken met de vereisten die de luchthaven stelt aan zijn werknemers: een stevige talenkennis en een grote beschikbaarheid. Zo is de basistaal op de luchthaven het Nederlands en wordt van veel werknemers verwacht dat ze meerdere talen beheersen. De luchthaven heeft bovendien een groot aandeel nacht- en ploegenwerk (65% van de werknemers), wat ook op vlak van mobiliteit extra uitdagingen met zich meebrengt.

In het nieuwe actieplan wordt terdege rekening gehouden met deze uitdagingen. Dat gebeurt in drie onderdelen: bemiddeling en opleiding, mobiliteit en arbeidsorganisatie.


1. Bemiddeling en opleiding

De belangrijkste en eerste stap in het actieplan is de toeleiding van werkzoekenden naar de vacatures in de luchthaven. Daarvoor zullen zowel de werkgevers op de luchthaven als de werkzoekenden aangesproken worden. Allereerst wordt aan de bedrijven gevraagd om hun vacatures zo realistisch mogelijk op te stellen, vooral op het vlak van taal. Bedrijven die dat willen kunnen hun openstaande jobs onderwerpen aan een vacature- en taalscan, om uit te maken wat het vereiste competentie- en taalniveau is. Zo kunnen zowel VDAB als Actiris beter uitmaken wie voor de vacatures in aanmerking komt. Die werkzoekenden worden vervolgens zelf gescreend voor ze uitgenodigd worden op een jobdating met een van de bedrijven. Zo ontstaat er een maximale matching tussen vraag en aanbod, waardoor jobs in principe sneller ingevuld kunnen worden.

Werkzoekenden die om een of andere reden niet weerhouden worden na een jobdating krijgen een extra opvolging. Hun interesse in de luchthaven wordt geregistreerd, waardoor automatisch een arbeidsreserve ontstaat, en er wordt gekeken waar de werkzoekende nog extra versterking nodig heeft.

Ook de luchthavenbedrijven zelf krijgen extra opvolging. Ze zullen beroep kunnen doen op een speciaal daarvoor aangestelde contactpersoon bij de VDAB en krijgen ondersteuning in het formuleren van vacature-eisen, bij het opzetten van jobdatings en het ontwikkelen van een taalstrategie. Op dit ogenblik zijn al tien bedrijven geïnteresseerd in deze aanpak: Avia, Novotel, Flightcare, Gate Gourmet, TAS, Belgian Skyshops, Brussels Airlines, Ibis Airport, Sabena Technics en DC Invest. Samen zijn zij goed voor 35% van de tewerkstelling op de luchthaven.


2. Mobiliteit

De mobiliteit van werknemers (en met name de nachtmobiliteit tussen 23 en 6u) blijft een probleem voor de luchthaven. In het kader van START (Strategisch Actieplan voor de Reconversie en Tewerkstelling in de luchthavenregio) werden al 13 nieuwe buslijnen naar de luchthaven ingezet, met niet minder dan zes miljoen reizigers sinds de start in oktober 2006. Toch blijft de nood hoog. Twee studies moeten nu uitmaken in hoeverre er nog extra inspanningen nodig zijn.

Specifiek voor de Brusselse werknemers zullen vanaf 1 september collectieve taxi's naar de luchthaven ingelegd worden. Voor 5 à 8 euro kunnen de werknemers vanuit 150 verschillende Brusselse vertrekpunten naar de luchthaven reizen. Nieuwe werknemers zullen de eerste drie maanden zelfs gratis van dit nachtvervoer gebruik kunnen maken.


3. Permanent TewerkstellingsForum

Het Forum zal aandacht hebben voor een verbetering van de instroom van nieuwe werknemers door afstemming over de bedrijfsgrenzen heen van concrete problemen (bvb. opleiding en mobiliteit). Er wordt eveneens gekeken in hoeverre een optimalisering van de arbeidsorganisatie hieraan kan bijdragen. Verder zal ook de idee om luchthavengebonden opleidingen onder één naam (bvb. Brussels Airport Acadamy) te bundelen en te promoten verder onderzocht worden.

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Hendrik Van Poele, persmedewerker minister Vandenbroucke Tel: 02 552 68 49
GSM: 0497 48 19 51
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be