De nieuwe Peugeot 407: nog meer rijplezier
(7/14/2008)
Met hun sportieve en gedurfde uitstraling in combinatie met het
efficiënte rijgedrag zijn de 407 en de SW opvallende verschijningen.
De 407 Berline beleefde zijn wereldpremière tijdens de Salon van
Genève in 2004, de SW kwam aan het eind van de zomer in dat jaar op
de markt.
Sinds die tijd maken ze deel uit van de lange geschiedenis van de
4-serie van Peugeot, die teruggaat tot 1934 met de komst van de 401.
Met gedurfde en sportieve elegantie gekoppeld aan efficiënt rijgedrag
gaven de 407 Berline en SW meteen al wat meer pit aan het M2-segment,
het segment van de hogere middenklasser voor het vaak wat traditioneel
ingestelde publiek.
Peugeot heeft de 407 dan ook ontwikkeld voor mensen die belang hechten
aan het uiterlijk van een auto, de technische eigenschappen en het
rijplezier. Vooral de SW is enorm veelzijdig en kan gebruikt worden
voor recreatieve doeleinden, met familie of vrienden, of voor het
werk.
De 407 ⦠Een leeuw in hart en nieren â¦
Een van de aantrekkelijke eigenschappen van de 407 schuilt in het
katachtige uiterlijk en de originele vormgeving â schuin naar voren
geplaatste voorruit, lang aflopende achterruit â een auto met een
uniek karakter.
De voorkant toont duidelijk een verwantschap met de leeuw van het
merk. De grote koplampen en luchtinlaat getuigen van een perfecte
harmonie tussen de techniek en de gedurfdheid van het ontwerp. Met dit
dynamische karakter heeft de 407 de toon gezet voor een nieuwe
generatie auto's van het merk.
Het katachtige komt natuurlijk ook terug in de uitzonderlijke
wegligging, waarbij gekozen is voor de beste technieken en een
aangepast onderstel voor meer efficiëntie en comfort.
Deze krachtige eigenschappen worden in 2006 aangevuld met twee
technisch geavanceerde motoren: de imponerende 2.7 l V6 HDiF en de
dynamische 2.2 l HDi Twin-turbo, beide standaard met roetfilter.
In de tussentijd verschijnt in november 2005 een derde model dat
opzien baart: de 407 Coupé.
Met zijn pure, expressieve uitstraling en uitzonderlijk rijgedrag past
ook dit nieuwe model perfect in het plaatje van een eigentijdse Grand
Tourisme.
Het succes van de 407 in Europa werd niet alleen bepaald door de
geraffineerde styling en de hoogwaardige eigenschappen, maar ook door
andere zaken zoals het veroveren van de titel "Auto van het jaar" in
Spanje en een aantal landen in het Midden-Oosten en rond de Perzische
Golf.
Eind april 2008 waren er al 753.741 Peugeots 407 verkocht in 130
landen. Deze kwamen allemaal uit de fabriek van Rennes, waar alle
modellen van platform 3 van de groep PSA Peugeot Citroën worden
gemaakt:
487.676 Berlines
236.529 SW's
29.536 Coupé's
In totaal is 77% uitgerust met een HDi-dieselmotor, in de eerste 4
maanden van 2008 was dat zelfs 86%.
Als klanten van de belangrijkste Europese landen wordt gevraagd waarom
hun keuze op de 407 viel, geven ze als voornaamste reden dat ze voor
het design gevallen zijn. De 407 scoorde op dat punt ver boven het
gemiddelde in het segment (in sommige landen dubbel zo hoog). Daarna
werden comfort en uitrustingsniveau als redenen aangevoerd.
In 2008 ⦠De nieuwe 407
De 407 weet zich met zijn karakteristieke en eigentijdse lijnen, net
als de 207 en de 308, duidelijk te onderscheiden in zijn segment.
Onderzoek in Duitsland heeft aangetoond dat dit model vertrouwen
schept, een goede restwaarde heeft, betrouwbaar is en weinig onderhoud
vergt.
Zoals elke Peugeot heeft deze auto een ongeëvenaarde wegligging en
perfecte rijeigenschappen. Dit alles in combinatie met een optimale
veiligheid, ultiem rijplezier en exclusief comfort.
In de loop van deze zomer wordt de 407 op een aantal punten nog verder
verbeterd om zo tegemoet te komen aan de verwachtingen van zijn
klanten.
Een subtiel aangepast design voor een elegantere vormgeving aan
binnen- en buitenkant. De dynamische en gewaagde stijl blijft
natuurlijk behouden.
Een verhoogd comfort door nieuwe uitrusting, zoals de parkeerhulp
vóór en het nieuwe communicatiesysteem.
Dit alles wordt gecombineerd met een ruim aanbod aan geavanceerde 4-
en 6-cilinder HDi-dieselmotoren, de favoriet van de 407.
De 2.0 l HDi-motor heeft voortaan een vermogen van 103 kW (ong. 140
pk), 3 kW meer dan de vorige versie. Met een verbruik van 5,6 l/100 km
en een verminderde CO2-uitstoot van 150 g/km is hij bovendien
zuiniger en milieuvriendelijker. Deze motor voldoet nu al aan de
toekomstige Euro 5-norm.
Het roetfilter is inmiddels in alle landen standaard doorgevoerd op de
407-modellen met HDi-dieselmotor. Vanwege het lage brandstofverbruik
en de beperkte CO2-uitstoot (slechts 140 g/km voor de Berline en de
SW) is vooral de 110pk 1.6HDiF interessant.
Prijzen
De prijs begint bij EUR 25.350 voor de Berline SR 1.8-16v; deze is
voortaan standaard voorzien van de RD4 radio MP3 speler en stootstrips
in carrosseriekleur.
Met de 110pk 1.6-16v HDiF kost de Berline SR EUR 28.200. De meerprijs
voor de SW bedraagt EUR 1.400 op SR-niveau en EUR 1.800 bij de versies
met glazen panoramadak. De nieuwe 2.0 l Bioflex-motor, die werkt op
E85-brandstof, is leverbaar op ST-niveau, en kost als Berline EUR
29.100 of als SW EUR 30.900.
Er komen twee âPack Businessâ, te weten:
Pack Business 1 (EUR 995) bestaande uit de nieuwe RNEG
(kleurennavigatie met Bluetooth en radioCDspeler met MP3) en 16 inch
lichtmetalen velgen, met een klantvoordeel van EUR 605.
Pack Business 2 (EUR 1.995) bestaande uit RT5 (kleurennavigatie met
telefoon, 30 Gb harde schijf, radioCDspeler met MP3), lichtmetalen
velgen in 16 of 17 inch, en parkeerhulp voor en achter. Voordeel voor
de klant is EUR 2.425.
Introductie-aanbod
Op de 407 ST modellen geldt een introductieaanbod van Pack Business 2
voor de prijs van Pack Business 1, ofwel in totaal een voordeel van
maar liefst EUR 3.425.
De nieuwe 407 zal begin september in de Nederlandse showrooms te zien
zijn.
AutoRai