11 juli 2008
TNS NIPO elektronicascan: LCD tv populairst, grote interesse voor wannahaves
De elektronicamarkt is constant in beweging: nieuwe producten komen en
gaan, behoeften van consumenten veranderen steeds. TNS NIPO ging op
zoek naar de ins en outs op het gebied van elektronica. Uit het
onderzoek blijkt dat de digitale spiegelreflexcamera, het digitale
fotolijstje en de Nintendo WII op dit moment het meest in opkomst
zijn. Ofwel: weinig mensen hebben deze producten en veel mensen zouden
ze willen hebben. Opvallend is dat het vooral aan vrije tijd
gerelateerde producten zijn. Hiernaast zijn de LCD televisie, de
laptop en het portable navigatiesysteem nog altijd erg populair. Dit
zijn vooral functionele producten. En waar zit niemand meer op te
wachten? Op de analoge compact camera, de (portable) minidiscspeler en
de discman.
'Boys love toys'
Mannen geven vaker aan dat een bepaald elektronisch product in hun
huishouden aanwezig is. Ze noemen gemiddeld tien procent meer
producten dan vrouwen. De enige elektronische apparaten waarvan meer
vrouwen dan mannen aangeven dat ze er eentje in huis hebben, zijn de
discman en de analoge compact camera. Niet bepaald apparaten om indruk
mee te maken op je vrienden.
Digitale fotolijst populairder onder vrouwen
Wanneer we kijken naar de wensen van mannen en vrouwen, dan zitten
hierin weinig verschillen. Alleen de digitale fotolijst is duidelijk
aantrekkelijker voor vrouwen. Deze is voor hen het op drie na
populairste product, terwijl de digitale fotolijst bij mannen pas op
plaats acht staat.
Anco van 't Hof, Business Developer TNS NIPO Technology, heeft wel een
verklaring voor het feit dat de functionele producten het in aanschaf
winnen van de 'toys': 'De levenscyclus van producten is erg kort
tegenwoordig. Op het moment dat er een nieuwe gadget op de markt wordt
gebracht, wacht de massa steeds vaker de verbeterde versie van dat
product af. Of sterker nog: ze verwacht dat er snel een ander product
komt dat nog beter aansluit op de behoefte. Doordat producten elkaar
zo snel opvolgen, is het voor de fabrikant moeilijk om een hoge
markpenetratie te krijgen.'
C6525 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 10
tot en met 28 april 2008. Hierbij zijn 11.431 respondenten ondervraagd
(n=11.431).
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Diane Bulsink (tel: 020
522 55 96) of Anco van 't Hof (tel: 020 522 57 55).
TNS NIPO