TNS NIPO

11 juli 2008

TNS NIPO elektronicascan: LCD tv populairst, grote interesse voor wannahaves

De elektronicamarkt is constant in beweging: nieuwe producten komen en gaan, behoeften van consumenten veranderen steeds. TNS NIPO ging op zoek naar de ins en outs op het gebied van elektronica. Uit het onderzoek blijkt dat de digitale spiegelreflexcamera, het digitale fotolijstje en de Nintendo WII op dit moment het meest in opkomst zijn. Ofwel: weinig mensen hebben deze producten en veel mensen zouden ze willen hebben. Opvallend is dat het vooral aan vrije tijd gerelateerde producten zijn. Hiernaast zijn de LCD televisie, de laptop en het portable navigatiesysteem nog altijd erg populair. Dit zijn vooral functionele producten. En waar zit niemand meer op te wachten? Op de analoge compact camera, de (portable) minidiscspeler en de discman.

'Boys love toys'
Mannen geven vaker aan dat een bepaald elektronisch product in hun huishouden aanwezig is. Ze noemen gemiddeld tien procent meer producten dan vrouwen. De enige elektronische apparaten waarvan meer vrouwen dan mannen aangeven dat ze er eentje in huis hebben, zijn de discman en de analoge compact camera. Niet bepaald apparaten om indruk mee te maken op je vrienden.

Digitale fotolijst populairder onder vrouwen
Wanneer we kijken naar de wensen van mannen en vrouwen, dan zitten hierin weinig verschillen. Alleen de digitale fotolijst is duidelijk aantrekkelijker voor vrouwen. Deze is voor hen het op drie na populairste product, terwijl de digitale fotolijst bij mannen pas op plaats acht staat.

Anco van 't Hof, Business Developer TNS NIPO Technology, heeft wel een verklaring voor het feit dat de functionele producten het in aanschaf winnen van de 'toys': 'De levenscyclus van producten is erg kort tegenwoordig. Op het moment dat er een nieuwe gadget op de markt wordt gebracht, wacht de massa steeds vaker de verbeterde versie van dat product af. Of sterker nog: ze verwacht dat er snel een ander product komt dat nog beter aansluit op de behoefte. Doordat producten elkaar zo snel opvolgen, is het voor de fabrikant moeilijk om een hoge markpenetratie te krijgen.'

C6525 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 10 tot en met 28 april 2008. Hierbij zijn 11.431 respondenten ondervraagd (n=11.431).

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Diane Bulsink (tel: 020 522 55 96) of Anco van 't Hof (tel: 020 522 57 55).