Ingezonden persbericht


Persbericht

Olympische Index meet oranjekoorts rondom de Spelen

65% van de Nederlanders voelt zich op dit moment betrokken bij het Nederlands Olympisch Team

Amstelveen, 11 juli 2008 ­ Als vervolg op de Oranje Index heeft communicatieadvies- bureau TBWA\BEC nu de Olympische Index opgezet. Uit het eerste onderzoek blijkt dat 65% van de Nederlanders zich op dit moment betrokken voelt bij het Nederlands Olympisch Team; 51% is geïnteresseerd in de komende Olympische Spelen. Echter dat er nog geen sprake is van `olympische koorts' blijkt uit het feit dat slechts 4% van de bevolking op dagelijkse basis praat over de Olympische Spelen.

De Olympische Index (www.olympische-index.nl) is een graadmeter voor de oranjebeleving in Nederland rondom de Olympische Spelen in Beijing. Het is een initiatief van TBWA\Brand Experience Company in samenwerking met marktonderzoeksbureau Trendbox. De Olympische Index geeft aan hoe intens de oranjebeleving zich ontwikkelt. Identiek onderzoek is eerder uitgevoerd rondom Euro 2004, het WK 2006 en het afgelopen EK 2008 in Oostenrijk en Zwitserland. De Olympische Index 2008 is opgezet volgens een exact gelijke methodiek, waardoor de beleving rondom deze Olympische Spelen direct vergeleken kan worden met een EK of WK voetbal.

Op dit moment is de waarde van de Olympische Index 158. Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten en gepubliceerd. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom het Nederlands Olympisch Team en de Olympische Spelen, de publicitaire aandacht voor het Nederlands Olympisch Team en de Olympische Spelen en de opinie van een panel van experts op het gebied van marketing en sport.

Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Olympische Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De Olympische Index is ontwikkeld in samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Olympische Index. Het expertpanel bestaat uit: Ruud Polman (Directeur Communicatie Randstad), Frans de Bruijn (Partner Ernst & Young), Bob van Oosterhout (Directeur Triple Double), Johan Wakkie (Directeur KNHB), Frank Basters (Senior Communications and PR Manager Adidas Benelux B.V.), Freek de Wette (Manager Sport Sponsoring Projects), Kristie Boogert (Tenniscommentator/ Olympisch medaillewinnaar) en Toine van Peperstraten (Journalist en presentator Studio Sport).