Ingezonden persbericht


Freshheads ontwerpt en realiseert nieuwe website EénVandaag.nl

Tilburg, 11 juli 2008 - Grafisch ontwerp- en internetbureau Freshheads gaat de nieuwe website voor het dagelijkse actualiteitenprogramma EénVandaag ontwerpen en realiseren. Het programma op Nederland 1 is een samenwerking tussen de TROS en AVRO: EénVandaag.nl is een van de grootste omroepsites in Nederland. De opdracht omvat het totale traject van advies, ontwerp en techniek. Samen met het team van EénVandaag - dat bestaat uit redacteuren, project managers en developers - wil Freshheads één van de meest gebruiksvriendelijke en vooruitstrevende websites in omroepland ontwikkelen, voorzien van de laatste standaarden. Het streven is de nieuwe website dit najaar te lanceren.

Eén van de speerpunten van de nieuwe website wordt het integreren en ontsluiten van content via open standaarden als RSS/XML en embedded toepassingen. De interface wordt toegespitst op de gekoppelde content, er komt een dynamische opmaak met toolkits op basis van containers, veel aandacht voor geïntegreerd video- en beeldmateriaal (waar onder een eigen videoplayer en embedded videoarchief) en aggregatie vanaf andere weblocaties.

Jesse Hoosemans, projectleider TROS Internet: "De nieuwe website van EénVandaag zal in de beste 'web 2.0' traditie voorop lopen in gebruiksvriendelijkheid en integreert ook content van andere aanbieders, zodat de informatie rondom een item nog rijker gepresenteerd kan worden. Reportages kunnen in hoge-kwaliteit video door een 'embedded-player' ook op andere websites worden geplaatst."

Joost Gielen, medeoprichter Freshheads: "We zullen alles uit de kast halen om het vernieuwde EénVandaag.nl tot een van de topsites in omroepland te maken. We gaan nog meer betrokkenheid creëren bij de gebruiker en de laatste standaarden gepast inzetten zodat de site gebruikersvriendelijker en hypermodern wordt. Echt super dat we deze opdracht van EénVandaag hebben gekregen."

Over Freshheads
Grafisch ontwerp- en internetbureau Freshheads is gespecialiseerd in het ontwikkelen van nieuwe internettoepassingen. Toepassingen waarbij de gebruiker en/of de content centraal staan. Design en techniek, web 2.0-toepassingen, etc. Het bureau tekende onlangs voor de realisatie van de nieuwe DutchCowboys.nl. Bij Freshheads (Tilburg) zijn twaalf medewerkers werkzaam in de disciplines grafisch ontwerp, interactieontwerp en front- en back-end techniek. Kijk voor meer informatie op www.freshheads.com

Over EénVandaag
Op EénVandaag.nl worden per maand 2 miljoen webpagina's getoond aan bijna een half miljoen 'unieke bezoekers'. Naast de reguliere items uit de uitzending van EénVandaag zijn op de website exclusieve items, weblogs en dossiers te vinden. Erg succesvol is het EénVandaag Opiniepanel dat ruim 40.000 leden heeft en de speciaal voor EénVandaag ontwikkelde StemWijzer voor de Amerikaanse Verkiezingen. Alle EénVandaag items zijn ook te downloaden als Vodcast. Over de items wordt gediscussieerd in het druk bezochte forum.

EénVandaag is de best bekeken actualiteitenrubriek van de Publieke Omroep. Het programma van de TROS en AVRO samen wordt van maandag tot en met zaterdag uitgezonden op Nederland 1. EénVandaag telt zestig vaste medewerkers.

De presentatie is afwisselend in handen van Pieter Jan Hagens (namens de AVRO) en Wouter Kurpershoek (namens de TROS). De hoofdredacteur is Jan Kriek.


- -

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht