Vereniging Milieudefensie


Evaluatie 80 km zones: wegens succes afschaffen!

Amsterdam 11 juli 2008 - Nadat eerder al bij Schiedam een tijdelijke snelheidsverlaging is ingevoerd om het effect op de luchtkwaliteit te meten is het experiment in november 2005 uitgebreid tot trajecten bij Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam. Dit tot vreugde van milieudefensie, als was de omvang van deze zones uiterst beperkt. Lagere snelheden zorgen voor minder uitstoot van vervuilende stoffen. De meeste automotoren draaien bij 80 km/h op een toerental dat de meest efficiënte verbranding garandeert. Minder fijnstof, minder stikstofoxide, maar ook minder CO2 uitstoot, minder geluidsoverlast minder (ernstige) verkeersongelukken en in sommige gevallen ook een efficiëntere gebruik van de beschikbare wegcapaciteit.

In de loop van het experiment werden her en der al resultaten bekend. In Amsterdam meldde de GGD een flinke afname van de luchtvervuiling ter plaatse van de 80 km zone langs de A10, terwijl elders de vervuiling toe nam. Amsterdam verzocht om uitbreiding voor de gehele ringweg, zonder succes.

Terwijl Milieudefensie voor de Raad van State streed voor een forse uitbreiding van het aantal snelweg vakken met een lagere maximumsnelheid, verzochten verschillende Tweede Kamerleden de minister om de evaluatie van het experiment. Eurlings echter had geen haast. Tussen september 2007 en juni 2008 lag het stuk te rijpen op zijn bureau. In de laatste week voor het reces stuurde hij het dan eindelijk naar de kamer, voorzien van een volstrekt abjecte conclusie. Langzaam rijden werkt, maar we gaan toch weer harder rijden!

Kort de resultaten: tot 10% minder fijnstof, tot 35% minder NOx, tot 2,5 decibel minder geluid en tot 30% minder ongevallen, met 54% minder slachtoffers.

De prijs van dit alles is natuurlijk een langere reistijd. In het geval van Amsterdam 1 minuut en 20 seconden extra over een traject van ruim 10 kilometer. In Utrecht is het in de avondspits zelfs helemaal niets. In Rotterdam en Den Haag is de reistijd deels wel toegenomen. Wel zeven minuten tijdens de avondspits. Bij Delft daarentegen gaat het allemaal weer sneller dan voorheen.

Toch wil Eurlings af van de snelheidsverlaging. Eurlings houdt van opschieten. Borden met een rode rand zijn als een rode lap voor de minister en daarom wil hij er vanaf. Het is trouwens zeer de vraag of door het afschaffen van de 80 km borden de files verdwijnen. De files ontstaan door plaatselijk complexe invoeg situaties. Om soepel van rijstrook te kunnen wisselen moet er een gering snelheidsverschil zijn tussen de rijbanen. Dat verschil is geringer bij 80 km zones. Vaak moeten in en uitvoegen leidt dan in sommige verkeerssituaties eerder tot files. Dat is uiteraard een kwestie van wennen. Dit blijkt ook uit het feit dat de ergste files zich in de weken vlak na de invoering voor deden. De evaluatie zegt hier echter niets over. De plek waar de nieuwe files ontstaan zegt natuurlijk ook al genoeg: het begin van de 80km zones. Dit harmonicaeffect wordt erger naar mate de snelheid vaker wisselt, of wisselt op plekken die daar minder geschikt voor zijn, zoals bij complexe in en uitvoeglocaties. Rationeel gezien is het dan handiger om de 80 km zones reeds ruim voor begin van het complexe stedelijke gebied te laten beginnen en om ook ruime gebieden met uniforme snelheid aan te houden. Juist het gelijkmatig rijden is debet aan al die positieve effecten. De dynamiek die Eurlings wil heeft juist alle nadelen.

Wat Milieudefensie betreft, overtreft het experiment onze verwachtingen. Wij zijn zeer positief over het resultaat en we pleiten dan ook om het aantal zones flink uit te breiden. Minister Eurlings beschouwt een snelheidsbeperking als een afname van de kwaliteit van het snelweg aanbod. De enorme toename van de kwaliteit van de leefomgeving is dit kennelijk niet waard. evaluatie