Vereniging Milieudefensie
Milieudefensie: Spoedwet Wegverbreding onverantwoordelijk
Overheid zet gezondheid Nederlanders buitenspel
Op haar laatste zitting voor het zomerreces heeft de ministerraad
vandaag besloten om via een nieuwe 'Spoedwet Wegverbreding' 43
wegverbredingen in heel Nederland te gaan uitvoeren, zonder het
daarvoor wettelijk verplichte luchtkwaliteitsonderzoek te doen. De
overheid breekt daarmee opnieuw haar eigen spelregels voor het milieu
zodra die 'in de weg zitten', stelt Milieudefensie. Door de slechte
luchtkwaliteit overlijden in Nederland jaarlijks achttienduizend
mensen vroegtijdig. De milieuorganisatie roept de Tweede Kamer op om
voor de gezondheid van omwonenden van wegen te kiezen en een motie in
te dienen tegen de spoedwet.
In diverse verkeersstudies is aangetoond dat wegverbredingen zorgen
voor een verslechtering van de luchtkwaliteit op andere locaties dan
waar de weg verbreed wordt. Stroomopwaarts en stroomafwaarts op de te
verbreden snelweg kunnen bijvoorbeeld nieuwe (file)knelpunten
ontstaan. Verder zorgt een wegverbreding voor een algemene toename van
verkeer. Dit extra verkeer komt ook terecht op aan- en afvoerende
wegen, zoals de stedelijke invalswegen. Juist daar zijn de grootste
problemen met luchtkwaliteit, omdat mensen er relatief dicht op de weg
wonen. Ook zijn er veel scholen en voorzieningen rond dit soort wegen
gevestigd. Met de spoedwet wordt vastgelegd dat effecten op dit soort
locaties geen rol mogen spelen in de besluitvorming.
Inhoudelijk medewerker Verkeer van Milieudefensie, Roland Kager: 'De
overheid neemt haar verantwoordelijkheid ten opzichte van de
gezondheid van haar burgers niet serieus. Minister Eurlings stelde op
25 november 2007 nog een nieuwe methodiek voor om voortaan deze
effecten te berekenen. Die methodiek wordt nu meteen buitenspel gezet
door dezelfde minister. Dit is willens en wetens luchtkwaliteitsregels
de nek om draaien. Het is niet de eerste keer dat de overheid zich
niet aan haar eigen regels houdt zodra die in de weg zitten van
economische ontwikkeling. Rond Schiphol zijn ook jarenlang de
geluidsnormen opgerekt.'
Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu wonen 230
duizend mensen binnen honderd meter van een snelweg of drukke
provinciale weg. Nog eens honderdduizend Nederlanders wonen direct
naast één van de vierhonderd stadswegen waar de luchtkwaliteitsnormen
worden overschreden. Deze slechte luchtkwaliteit zorgt voor
achttienduizend vroegtijdige sterfgevallen per jaar. Eind april nog
publiceerde de Gezondheidsraad een advies waarin zij stelde dat de
huidige aanpak van luchtkwaliteit onvoldoende is om de gevolgen voor
de volksgezondheid effectief te bestrijden. Kager: 'Onbegrijpelijk dat
de overheid dit advies niet tot een speerpunt van haar beleid heeft
gemaakt.'
De ministerraad zegt haar Spoedwet Wegverbreding te baseren op de
conclusies van de commissie Elverding. Deze commissie concludeerde op
21 april van dit jaar dat de voorbereiding van infrastructuurprojecten
verbeterd dient te worden. Zij pleitte daarbij echter vooral voor een
zorgvuldiger voorbereiding van infrastructuurprojecten en een bredere
oriëntatiefase. Inclusief een nadrukkelijkere beschouwing van alle
milieu-effecten en milieuregelgeving. De overheid vertaalt dit ten
onrechte naar het simpelweg buiten werking stellen van
luchtkwaliteitsregels.
www.milieudefensie.nl/verkeer