Nieuwe Spoedwet wegverbreding doet wat het moet doen: wegen aanleggen
Gezamenlijk persbericht van VROM en het ministerie van Verkeer en
Waterstaat
11-07-2008
Als het aan het kabinet ligt, wordt de Spoedwet wegverbreding weer
gebruikt waarvoor deze is bedoeld: op korte termijn de capaciteit van
wegen vergroten. Door de spoedwet te wijzigen kunnen wegaanpassingen
die stil zijn komen te liggen door complexe procedures rond
luchtkwaliteit, weer worden losgetrokken. De aanpassing van de
Spoedwet vereenvoudigt het noodzakelijke luchtonderzoek zonder dat
afbreuk wordt gedaan aan de zorgvuldigheid en inspraak.
Vandaag heeft het kabinet ingestemd met een voorstel van minister
Eurlings van Verkeer en Waterstaat en minister Cramer (VROM) voor een
nieuwe Spoedwet wegverbreding en om deze voor een spoedadvies voor te
leggen aan de Raad van State. Met de nieuwe spoedwet geeft het kabinet
gehoor aan een belangrijke aanbeveling van de commissie Versnelling
besluitvorming infrastructurele projecten (commissie Elverding). De
nieuwe Spoedwet volgt dan ook de algemene principes die de commissie
Elverding voorstaat in de besluitvorming rond infrastructurele
projecten in Nederland.
In 2003 is de originele Spoedwet wegverbreding ingevoerd om de
capaciteit van een aantal cruciale schakels in het wegennet snel te
kunnen vergroten. Aanvankelijk werd dit ook gerealiseerd, maar
inmiddels zijn veel projecten stil komen te liggen. Aanleiding
hiervoor is de complexiteit rond berekeningen aan luchtkwaliteiteisen.
Om besluitvorming voor projecten mogelijk te maken anticipeert de
wijziging van de spoedwet op het Nationaal Samenwerkingsprogramma
Luchtkwaliteit (NSL), het landelijke programma om de luchtkwaliteit te
verbeteren. Hierdoor kunnen projecten spoedig worden losgetrokken. Ook
wordt voor de milieueffectrapportage (MER) beter aangesloten bij de
eisen van de Europese MER-regelgeving. Deze vereenvoudiging heeft geen
invloed op de inspraakprocedure. Met het aansluiten op EU
MER-regelgeving loopt het wetsvoorstel deels vooruit op modernisering
van de Nederlandse MER-regelgeving.
Op dit moment wordt bij wegaanpassingsbesluiten gerekend met grote
onzekerheidsmarges. Ook worden er in verschillende fasen van het
besluitvormingsproces met verschillende gegevens gewerkt. Dit leidt
tot onduidelijkheid en onzekerheid over de besluiten. De nieuwe
spoedwet geeft de ruimte om vuistregels voor berekeningen te kunnen
vaststellen. Deze vuistregels behelzen de methoden en uitgangspunten
die gebruikt worden bij de beoordeling van effecten van een
wegaanpassingsbesluit. Ook wordt voorzien in de houdbaarheid van de
onderzoeksgegevens.
Na de zomer zal het kabinet een concreet actieplan presenteren over
hoe de aanbevelingen van de commissie Elverding verder worden
overgenomen. De nieuwe Spoedwet wegverbreding was een korte termijn
aanbeveling waar het kabinet aan heeft voldaan. Om zo snel mogelijk de
nieuwe Spoedwet wegverbreding te kunnen gebruiken, heeft het kabinet
de Raad van State gevraagd een spoedadvies te geven over dit
wetsvoorstel.
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer