Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 11 juli 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VenW/DGP-2008/6275 2070821950 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik, mede namens de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, de vragen van mevrouw Neppérus over de extra belasting van het spoor bij Arnhem door goederenvervoer en de gevolgen daarvan voor de luchtkwaliteit en de geluidsoverlast.


1 Hoe verhoudt uw antwoord van 13 mei 2008 op mijn eerdere Kamervragen over dit onderwerp 1, waarin u zegt dat de geluidsmaatregelen zullen worden bepaald door de situatie ter plaatse, zich tot de uitlatingen van ProRail die gedaan zijn tijdens de informatieavond voor bewoners op 26 mei 2008 te Arnhem, waar werd gesteld dat, mochten er overschrijdingen van geluid zijn en de geplaatste schermen geen oplossing bieden, dit opgelost zal worden door een aanvraag tot verruiming van de vergunning waardoor er weer binnen de dan vastgestelde norm zal worden gebleven?


1 De uitlatingen van ProRail op 26 mei 2008 sluiten goed aan op hetgeen ik in mijn antwoord van 13 mei 2008 op uw eerdere Kamervragen schreef. Ik schreef op 13 mei 2008: "Voor het project "Sporen in Arnhem" is akoestisch onderzoek verricht om de geluidbelasting te bepalen. Waar sprake is van een toename van het geluid als gevolg van het project en/of sprake is van een saneringssituatie, worden in het Ontwerp Tracébesluit mogelijke geluidsmaatregelen toegepast. De inpassingsmogelijkheden worden bepaald door de situatie ter plaatse, waarbij tevens rekening wordt gehouden met de voorkeur van de betreffende bewoners."


1 Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2007-2008, nr. 2329 Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895

bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VenW/DGP-2008/6275

Tijdens de informatiebijeenkomst voor omwonenden over het project "Sporen in Arnhem" op 26 mei 2008 is door ProRail-medewerkers vanzelfsprekend meer specifiek en meer in detail uiteengezet wat de plannen inhouden en hoe de Wet geluidhinder concreet wordt toegepast. Naar ik heb begrepen heeft Prorail daarbij aangegeven dat zelfs na het treffen van geluidmaatregelen niet in alle gevallen aan de streefwaarden voor het maximale geluidniveau kan worden voldaan. Wanneer ondanks de getroffen maatregelen tóch nog sprake is van een overschrijding van deze streefwaarde zal, conform artikel 15 lid 2 van de Tracéwet, voor deze woningen een hoogste toelaatbare waarde worden vastgesteld op grond van de Wet geluidhinder (de zogenaamde "hogere waarde"). Het spreekt voor zich dat aan deze vaststelling een zorgvuldige afweging vooraf gaat. Indien voor een woning een hogere waarde wordt vastgesteld, geldt op grond van de Wet geluidhinder voor het geluidniveau binnen de woning een maximaal toelaatbare waarde. Bij zo'n woning worden zonodig aanvullende maatregelen aan de gevel getroffen om aan het wettelijk vastgestelde binnenniveau te voldoen.

Naar ik aanneem heeft u déze procedure bedoeld waar u in uw vraag schrijft over "een aanvraag tot verruiming van de vergunning waardoor er dan weer binnen de gestelde norm wordt gebleven". Dit is de gebruikelijke procedure, waarbij niet alléén een zogenaamde "hogere waarde" wordt vastgesteld, maar zonodig óók aanvullende maatregelen aan de woningen worden getroffen om het geluidniveau binnen in de woningen aan de wettelijke norm te laten voldoen.


2 Deelt u de mening dat een dergelijke tweespalt tussen voorlichting aan bewoners tot maatschappelijke onrust leidt?


2 Als de verstrekte informatie inderdaad was zoals in uw eerste vraag is weergegeven, dan had ik me de ongerustheid over het zorgvuldig omgaan met de geluidsaspecten bij bewoners kunnen voorstellen. Zoals bij mijn antwoord onder 1 is weergegeven is er echter geen sprake van "tweespalt" tussen mijn antwoord en de uitspraken van Prorail.


3 Kunt u verklaren waarom uw antwoorden op mijn eerdere vragen strijdig zijn met de uitleg en voorlichting door ProRail?

3 Zie mijn antwoord op vraag 1.


4 Bent u bereid te zoeken naar het nemen van extra maatregelen, zowel op de rails als in de directe omgeving, ter vermindering van de verschillende vormen van overlast?

4 Er zijn reeds ­ conform gebruikelijke procedure ­ diverse maatregelen opgenomen in het Ontwerp Tracébesluit, zoals geluidschermen, raildempers en zonodig maatregelen aan de gevel van woningen. Voor extra maatregelen daarbovenop is geen aanleiding, want bij het project worden de regels van de geluidwetgeving reeds onverkort toegepast. En de maatregelen die daar uit voortvloeien, zullen worden getroffen. Daarnaast is het wettelijk kader leidend bij het bepalen van het maatregelenpakket.
---

VenW/DGP-2008/6275

5 Deelt u de mening dat het vreemd is de overlast door trillingen eerst te laten toenemen en dan pas eventuele maatregelen te treffen?

5 Het is niet de bedoeling om de overlast eerst te laten toenemen en dan pas maatregelen te treffen. In het projectgebied is op een aantal locaties onderzocht in hoeverre er na realisatie van het project sprake zal (kunnen) zijn van trillingshinder. Zoals ik in mijn antwoord op uw eerdere vragen heb gesteld, zullen maatregelen worden getroffen wanneer sprake is van een waarneembare toename van het trillingsniveau. In het Ontwerp Tracébesluit zijn deze maatregelen opgenomen. Voor de panden aan de Utrechtseweg is de keuze van de daar noodzakelijke maatregelen momenteel nog in onderzoek; de aard en omvang van de daar te nemen maatregelen zal in ieder geval voor vaststelling van het Tracébesluit bekend zijn en met betrokken bewoners/eigenaren worden gecommuniceerd.

6 Wie betaalt deze eventuele extra maatregelen?

6 Dergelijke maatregelen komen ten laste van het project.

7 Bent u desondanks toch bereid reeds in de uitvoerende fase maatregelen te nemen ter voorkoming van toename van trillingen?

7 Ja, in de uitvoerende fase worden de mogelijke maatregelen, die voorkómen dat trillingen toenemen, meegenomen.

8 Bent u bereid de voorgenomen verhoging van de snelheid van het goederenvervoer tot 80 km/u omlaag te brengen als bijdrage aan de vermindering van geluidsoverlast, fijnstof en trillingen?

8 Nee, daarvoor is geen reden, zoals ik in mijn antwoorden op uw eerdere vragen heb aangegeven.

9 Kunt u toezeggen dat er regelmatig daadwerkelijk gemeten zal worden? Kunt u ook toezeggen dat bij overschrijding adequate extra maatregelen getroffen zullen worden die ten gunste komen van het wooncomfort?


---

VenW/DGP-2008/6275

9 Nee, daarvoor bestaat geen noodzaak. De systematiek van de geluidwetgeving is dat voorafgaand aan het project de toekomstige situatie in beeld wordt gebracht, en dat op basis daarvan bezien wordt op welke wijze het project ten aanzien van geluid moet worden uitgevoerd. Die uitgangspunten worden in het Tracébesluit vastgelegd en de maatregelen zullen conform worden uitgevoerd. Metingen achteraf leveren niet het gewenste inzicht aangezien de resultaten mede bepaald worden door externe omstandigheden en mogelijk nieuwe ontwikkelingen die niet eerder waren voorzien. Hierdoor kunnen geen conclusies getrokken worden ten aanzien van de gemiddelde geluidbelasting op de woningen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---