abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
11 juli 2008 2
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2008/5662 -
Onderwerp
Project Spoorzone Delft
Geachte voorzitter,
Zoals afgesproken informeer ik u hierbij over de wijze waarop met de risicoverdeling ten
aanzien van de spoortunnel in het project Spoorzone Delft zou worden omgegaan.
De gemeente Delft heeft mij eind vorig jaar geïnformeerd over kostenstijgingen in het
project en het daardoor ontstane tekort in de financiering. Op verzoek van de gemeente is
vervolgens overleg gestart tussen de in het project samenwerkende partijen en de
ministeries van VROM en V&W.
Om beter inzicht te verkrijgen in de situatie van het project is in overleg met Delft een
audit uitgevoerd door Booz Allen Hamilton/WB consulting. De audit heeft onder meer een
tekort inzichtelijk gemaakt van 83 miljoen euro (prijspeil 2008) waarvan 38 miljoen euro
directe kosten en 45 miljoen euro risico. De rapportage is bijgevoegd. Hieruit blijkt dat de
belangrijkste oorzaken voor het tekort zijn: prijsontwikkeling door overschrijden van
termijnen in de aanbesteding en inflatie, extra kosten door onvoorziene omstandigheden
en een hogere inschatting van het risicoprofiel.
In het bestuurlijk overleg van het rijk, de gemeente en de andere betrokken overheden,
dat op basis van die audit is gevoerd, is besloten de spoortunnel aan te leggen conform de
scope 2b, een vier sporig uitgegraven en twee sporig ingerichte tunnel. Hiervoor heb ik
vorig jaar reeds een aanvullende bijdrage toegezegd van 60 miljoen euro.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2008/5662
Ten aanzien van de directe kosten is afgesproken dat de provincie Zuid Holland, het
Stadsgewest Haaglanden, de Stadsregio Rotterdam en het rijk ieder 7 miljoen euro
bijdragen. De bijdrage van het rijk wordt bijeengebracht door VROM (5 miljoen euro) en
VenW (2 miljoen euro). De gemeente Delft draagt 5 miljoen euro extra bij. ProRail heeft
de inspanningsverplichting om qua kosten 5 miljoen euro lager uit te komen.
VenW zal het door de auditors ingeschatte risico van 45 miljoen euro op zich nemen. Dit
met de aantekening dat als het risico uiteindelijk meer dan 45 miljoen euro bedraagt, de
gemeente Delft over het meerdere 20% zal bijdragen met een maximum van 5 miljoen
euro.
Met deze afspraak en op basis van deze voorwaarden heeft VenW de
verantwoordelijkheid voor de spoortunnel van het project Spoorzone Delft overgenomen.
Rijk, gemeente en ProRail zijn inmiddels in overleg om de spoortunnel in het project
Spoorzone Delft te verbijzonderen. Dit overleg heeft tot doel een duidelijke splitsing tot
stand te brengen ten aanzien van de verantwoordelijkheden voor de stedelijke
ontwikkeling enerzijds en het onderdeel spoortunnel anderzijds van het project Spoorzone
Delft. Met de resultaten van dit overleg zal een gewijzigde Bestuurlijke
Uitvoeringsovereenkomst tot stand komen.
Partijen zijn inmiddels hard bezig om in de aanbestedingsprocedure toe te werken naar het
moment van gunning van de spoortunnel aan de aannemer. De gunning wordt op korte
termijn verwacht.
Bij de start van het project en bij de hierboven genoemde Bestuurlijke
Uitvoeringsovereenkomst is de verantwoordelijkheid en het risico bij de gemeente Delft
belegd. Dat het ministerie van V&W nu de verantwoordelijkheid en het risico voor het
spoorse deel van het project Spoorzone Delft van de gemeente overneemt is een
principiële wijziging van de verhoudingen. Ik ben hiertoe gekomen vanwege enkele
projectspecifieke omstandigheden: 1) het project is in een vergevorderd stadium van
aanbesteding, 2) de gemeente heeft aangegeven onvoldoende draagkracht te hebben om
nog langer de verantwoordelijkheid en het risico te dragen. In mijn overwegingen heb ik
tevens laten meewegen dat op de corridor Den Haag - Rotterdam een kandidaat
planstudie is gestart.
Als de gemaakte bestuurlijke afspraken in overeenkomsten zijn neergelegd, zal het project
spoortunnel Delft een regulier VenW spoor project worden.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat