IWI: Niet iedereen krijgt juiste hulp bij zoeken werk
Vrijwel iedereen met een WW- of WWB-uitkering krijgt hulp bij het
zoeken naar werk, maar de geboden hulp is niet altijd de meest
geschikte dienstverlening. Dit komt deels door problemen in de
overdracht van werkzoekenden tussen CWI, UWV en gemeente. Integrale
dienstverlening in de Locaties Werk en Inkomen kan dit probleem
oplossen. Bij de vorming van de Locaties Werk en Inkomen is het van
belang dat CWI, UWV en gemeenten knelpunten in de samenwerking
opsporen en bereid zijn van elkaar te leren. Dit stelt de Inspectie
Werk en Inkomen in twee vandaag verschenen rapporten.
Bijna alle werkzoekenden met een WW- of WWB-uitkering krijgen in het
eerste jaar van de uitkering enige vorm van hulp bij het zoeken naar
werk. In het tweede halfjaar neemt de ondersteuning af. Van de WW'ers
die na een half jaar nog geen werk hebben, wordt de helft aangemeld
voor een re-integratietraject. Ongeveer een kwart van de WW'ers en de
helft van de WWB'ers krijgt in het tweede halfjaar van hun uitkering
geen ondersteuning meer. Het gaat vaak om mensen met een wat grotere
afstand tot de arbeidsmarkt. Ook ouderen en mensen die niet om hulp
vragen krijgen minder vaak ondersteuning, blijkt uit het onderzoek Het
eerste jaar van IWI. Mensen die niet de hulp krijgen die ze nodig
hebben, lopen het gevaar dat ze langer dan nodig of zelfs blijvend van
een uitkering afhankelijk zijn.
Veel mensen krijgen dezelfde hulp aangeboden hoewel hun problemen
verschillen. In veel gevallen bestaat de hulp uit gesprekken over
vacatures en werk. Niet alle werkzoekenden krijgen daarmee de
ondersteuning die ze nodig hebben. IWI verklaart dat deels door
problemen in de overdracht van werkzoekenden van CWI naar UWV. Goede
communicatie tussen de professionals van de organisaties is van belang
om te zorgen dat niemand buiten de boot valt. IWI signaleert dat de
uitvoeringsorganisaties actief met deze problematiek bezig zijn. Er
zijn initiatieven met innovatieve werkwijzen om juist moeilijk
bemiddelbare mensen uiteindelijk weer aan het werk te krijgen.
Op weg naar integrale dienstverlening
CWI, UWV en gemeenten werken steeds meer samen om werkzoekenden zo
goed mogelijk te ondersteunen. Ze bevorderen lokale en regionale
initiatieven om tot integrale dienstverlening te komen. Keerzijde van
deze 'bottom-up' benadering is dat er lokaal wel eens instrumenten
worden ontwikkeld die ook al ergens anders zijn ontwikkeld. De
samenwerking op het gebied van integrale dienstverlening kan volgens
IWI aan kracht winnen als locaties en regio's meer gebruikmaken van
elkaars ervaringen. De contacten tussen de verschillende locaties
lopen voornamelijk via de managers. Leerpunten blijven nu nog te veel
'hangen' bij de managers en komen niet terecht bij de medewerkers die
ermee aan de slag moeten gaan.
In het rapport De lerende keten constateert IWI verder dat er nog
winst valt te boeken bij het leren door samen te werken. Een
belemmering bij deze vorm van leren ligt in de beelden die veel
medewerkers van elkaars vaardigheden hebben. Waar die niet positief
zijn, is er minder bereidheid om van elkaar te leren. Ook leiden
oplossingen die werkenderweg zijn bedacht niet altijd tot structurele
verbeteringen van de werkwijze. Voor het leerproces is het belangrijk
dat medewerkers - ondanks een hoge werkdruk en fusieperikelen - tijd
vrij kunnen maken om knelpunten en oplossingen met elkaar te
bespreken. Er ligt een taak voor het management om dat te
ondersteunen.
De vorming van Locaties Werk en Inkomen bevordert een integrale
dienstverlening aan werkzoekenden en daarmee de effectiviteit van de
dienstverlening. Voor het zover is, moeten ook nog een aantal
organisatorische problemen worden opgelost. Hierbij valt te denken aan
het ontschotten van verschillende regelingen. Dan kunnen
re-integratie-instrumenten worden ingezet afhankelijk van de behoefte
van de werkzoekende en niet afhankelijk van de regeling waaronder
iemand valt.
De Inspectie Werk en Inkomen volgt als onafhankelijk toezichthouder op
het stelsel voor werk en inkomen hoe de samenwerking tussen CWI, UWV
en gemeenten verloopt en beoordeelt of de dienstverlening aan
werkzoekenden verbetert.
persbericht IWI, 11 juli 2008
Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.
Inspectie Werk en Inkomen