Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
PERSBERICHT
Organisaties
76% tevreden NS-reizigers
Ruim driekwart van de treinreizigers was in het tweede kwartaal van
2008 tevreden over het reizen met de NS. 76% van de reizigers gaf als
algemeen oordeel het cijfer 7 of meer. De trend over de afgelopen vier
kwartalen blijft stijgend. Dat geldt zowel voor het algemene
klantoordeel als voor de tevredenheid van de reizigers over de
specifieke aspecten van dienstverlening waarover de NS jaarlijks
prestatie-afspraken maakt met de overheid.
De kwartaalcijfers komen uit het klanttevredenheidsonderzoek, dat
doorlopend wordt uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Verkeer
en Waterstaat, consumentenorganisaties en NS.
De tevredenheid over 'op tijd rijden' ging in het tweede kwartaal nog
steeds de goede kant op. 53% tevreden reizigers is in absolute zin nog
altijd geen bevredigende score, maar het is wel het beste
kwartaalresultaat sinds 2000, het eerste jaar waarover wij
klanttevredenheidscijfers kennen. De stijging correspondeert overigens
niet met de metingen van treinuitval en treinpunctualiteit, die juist
wat slechtere resultaten laten zien dan in het eerste kwartaal. Een
dergelijk verschil is wel vaker te zien, doordat het
klanttevredenheidsonderzoek doorlopend plaatsvindt en niet alleen aan
het einde van het kwartaal. Effecten op klantoordelen openbaren zich
daardoor dikwijls pas volledig na verloop van enige tijd.
Reizigers zijn steeds beter te spreken over de sociale veiligheid van
het reizen per trein (78% gaf een 7 of meer) en over de
klantgerichtheid van het personeel (61% cijfer 7 of meer). Helaas was
dit in het tweede kwartaal niet het geval t.a.v. de informatie bij
ontregelingen en de reinheid van de trein en het station. De
klanttevredenheid daarover zakte ten opzichte van het eerste kwartaal
iets in en ligt nog niet op een bevredigend niveau (53% resp. 54% van
de reizigers gaf hiervoor een 7 of meer).
Zie bijgevoegde Link tabel voor meer informatie en cijfers over de
klanttevredenheid.
De volgende Consumentenorganisaties zijn vertegenwoordigd in het
Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV): ANWB,
Consumentenbond, CG-Raad (Chronisch zieken en Gehandicapten Raad),
Fietsersbond, Landelijke Studentenvakbond, samenwerkende
ouderenorganisaties CSO en Reizigersvereniging ROVER.
Pagina geplaatst: 11 juli 2008