De nieuwe Ford Fiesta: prijzen en specificaties
(7/11/2008)
Tijdens de Autosalon van Genève, begin maart van dit jaar, heeft de
nieuwe Ford Fiesta zijn publieke debuut beleefd. De Fiesta van Ford is
al decennia lang één van de belangrijkste spelers in de klasse van
de compacte autoâs. De nieuwe Ford Fiesta voegt een nieuw hoofdstuk
toe aan een groots succesverhaal.
Net als de nieuwe Mondeo en Focus onderscheidt de nieuwe Ford Fiesta
zich vooral door het kinetic Design. Het dynamische ontwerp komt niet
alleen in het exterieur van de Fiesta tot uiting, maar ook in het
interieur. Het binnenste van de Fiesta oogt futuristisch, waarvoor met
name de Human Machine Interface middenconsole verantwoordelijk is. De
bediening daarvan is geïnspireerd op het ontwerp van mobiele
telefoons.
Onderhuids is de Fiesta al net zo hightech, mede dankzij de vele
innovatieve technologieën die normaliter alleen in autoâs in een
hogere klasse worden geleverd. Verder is de nieuwe Ford Fiesta
leverbaar met een grote keuze aan schone en zuinige motoren, waaronder
een ECOnetic-versie met een ultralage CO2-uitstoot van minder dan
100 g/km. Bovendien is de Fiesta 2008 een nog veiligere auto geworden,
onder andere dankzij het Intelligent Protection System met maximaal
zeven airbags, waaronder een knieairbag, en een extra sterke
carrosserie die veel bescherming voor inzittenden en voetgangers
biedt.
De befaamde rijdynamiek van de Fiesta is naar een nog hoger niveau
gebracht. De nieuwe Fiesta is de eerste Ford die is voorzien van EPAS
(Electric Power Assist Steering) dat zo is afgestemd dat de bestuurder
de feedback krijgt die van een Ford wordt verwacht. Het unieke
anti-afslaansysteem van de nieuwe Ford Fiesta is een uitkomst voor
elke bestuurder â beginnend of gevorderd â en zorgt ervoor dat de
Fiesta extra plezierig rijdt in stadsverkeer of files en dat de auto
makkelijker te parkeren is.
Afmetingen en gewicht
De afmetingen van de nieuwe Fiesta zijn ten opzichte van zijn
voorganger min of meer gelijk gebleven. Ford heeft de nieuwe Fiesta
bewust niet laten groeien, om zo het brandstofverbruik en de
CO2-uitstoot zo veel mogelijk te beperken. Het ontwikkelingsteam
heeft echter extra veel aandacht geschonken aan het maximaliseren van
de binnenruimte. Zo is in vergelijking met de vorige Fiesta de
beenruimte vóór toegenomen met 11 mm, waarmee hij de beste is in
zijn klasse.
De bagageruimte heeft een inhoud van 295 liter (met de achterbank
neergeklapt 979 liter) en is daarmee een van de grootste in zijn
segment. Door het gebruik van extra sterk, maar lichter staal is de
Fiesta, ondanks de toevoeging van vele features die extra gewicht met
zich meebrengen, toch gemiddeld 40 kilo lichter geworden ten opzichte
van zijn voorganger.
Uitgebreide motorenkeuze
De nieuwe Fiesta is leverbaar met een groot aantal verschillende
motoren. Naast vier Duratec benzinemotoren en een Duratorq diesel
wordt de nieuwe Ford Fiesta tevens, vanaf begin 2009, leverbaar als
extra schone en zuinige ECOnetic. Deze Fiesta ECOnetic (gebaseerd op
de 1.6 TDCi 90 pk dieselmotor) heeft een indrukwekkend, laag
gehomologeerd gemiddeld brandstofverbruik van 3,7 liter per 100
kilometer en een uitstoot van minder dan 100 g/km CO2. Het
motorenaanbod voor de nederlandse markt is als volgt:
- 1.25 Duratec 16v sigma 60 pk (44 kW)
- 1.25 Duratec 16v sigma 82 pk (60 kW)
- 1.4 Duratec 16v sigma 96 pk (71 kW)
- 1.6 Duratec 16v Ti-VCT 120 pk (88 kW)
- 1.6 TDCi Duratorq 90 pk (66 kW)
Alle Fiesta's worden geleverd met een handgeschakelde
5-versnellingsbak. De 1.4 16v Duratec is tevens leverbaar met een
automatische 4-versnellingsbak.
Drie uitvoeringen: Trend, Ghia en Titanium
De Ford Fiesta wordt in Nederland leverbaar in twee
carrosserievarianten (drie- en vijfdeurs) en drie uitrustingsniveaus:
Trend, Ghia en Titanium.
Fiesta Trend
De Fiesta Trend is voorzien van een zeer omvangrijke
standaarduitrusting. Tot de lange lijst met voorzieningen behoren
ondermeer ABS, het Intelligent Protection System met vijf airbags,
airconditioning, radio/CD-speler met bediening op het stuurwiel en
vier speakers, een AUX-aansluiting, centrale portiervergrendeling met
afstandsbediening, elektrisch verstelbare en verwarmbare
buitenspiegels, ISOFIX-aansluitingen achterin, een in hoogte en axiaal
verstelbaar stuurwiel, elektrisch bedienbare voorportierramen, het
slimme Ford EasyFuel systeem, 15 inch stalen velgen met wieldeksels en
automatisch activerende noodverlichting.
Fiesta Ghia en Titanium
Voor een meerprijs van ⬠900,- kunnen kopers kiezen voor de luxe
Ghia- of Titanium-uitvoering. Deze uitvoeringen zijn gelijk geprijsd
en kennen dezelfde uitrusting, maar hebben elk een unieke uitstraling.
De Ghia biedt klassieke luxe met luxueuze stoffen in unieke kleuren,
de Titanium-uitvoering kenmerkt zich daarentegen juist door een
moderne en sportieve uitstraling.
De meeruitrusting van de Ghia en de Titanium bestaat ten opzichte van
de Trend ondermeer uit 15 inch lichtmetalen velgen, high-intensity
projectorkoplampen, een luxe afgewerkt interieur, een verchroomde
grille, een chromen omlijsting aan de onderzijde van de portierramen,
mistlampen vóór, een lederen versnellingpook en stuurwiel, twee
extra speakers voor het audiosysteem, een boardcomputer en âAesthetic
Lightingâ (alleen Titanium).
Met 'Aesthetic Lighting', dat qua uitstraling zo in een duurdere,
grote auto zou passen, worden de middenconsole, de omgeving van de
versnellingspook en de bovenzijde van het dashboardkastje door
LED-techniek gedempt rood verlicht.
Opties en pakketten
Naast de drie uitvoeringen kunnen kopers van de nieuwe Fiesta een
groot aantal opties selecteren. Enkele voorbeelden hiervan zijn: ESP,
curtainairbags, Keyless Entry, de Ford Power-startknop (met één druk
op de knop de motor starten), elektrische voorruitverwarming, cruise
control, 15 verschillende carrosseriekleuren, en keuze uit 15, 16 en
17 inch lichtmetalen velgen.
Launch Pack
Ter gelegenheid van de introductie van de nieuwe Fiesta levert Ford
voor de Ghia- en Titanium-uitvoeringen een uitgebreid Launch Pack.
Voor de meerprijs van ⬠1.000,- omvat dit Launch Pack aantrekkelijke
zaken als automatische airconditioning, een automatisch dimmende
binnenspiegel, parkeersensoren achter, Bluetooth/voicecontrol,
elektrisch inklapbare buitenspiegels, een regensensor, cruise control,
elektrische voorruitverwarming en een extra groot multimedia scherm in
de Human Machine Interface middenconsole waarop onder andere het
telefoonboek en de klimaatregeling zijn af te lezen.
Multimedia Pack
Voor de echte muziekliefhebbers heeft Ford voor de Fiesta Ghia en
Titanium voor de meerprijs van ⬠200,- een Multimedia Pack met
USB-aansluiting ontwikkeld. Met deze module is het bijvoorbeeld
mogelijk om een iPod aan te sluiten en die te bedienen via het
audiosysteem. De menustructuur van het audiosysteem is gelijk aan die
van de iPod, waardoor het zeer gebruiksvriendelijk is.
Vanafprijzen
De nieuwe Ford Fiesta zal eind september in Nederland zijn opwachting
maken bij de Ford-dealers. De vanafprijzen zijn:
Ford Fiesta 3-deurs Trend 1.25 16v 60 pk (44 kW): ⬠14.100,-
Ford Fiesta 3-deurs Trend 1.6 TDCi 90 pk (66 kW): ⬠18.645,-
Meerprijs 5-deurs uitvoering: ⬠600,-
AutoRai