Peugeot 308 CC: de kunst van 'genieten van het dagelijks leven'
(7/11/2008)
Met auto's als de elegante 401, 601 en 402 Eclipse van de jaren '30
schreef Peugeot al vroeg geschiedenis op het gebied van
coupé-cabrio's en het merk heeft dat concept sindsdien niet meer
losgelaten. De luxe om, dankzij het inklapbare dak, naar wens coupé
of cabriolet te rijden, blijft populair.
Tien jaar geleden oogstte het merk opnieuw bewondering en verbazing
met deze praktische vorm van rijplezier tijdens de Salon van Genève
in 1998 met de conceptcar 20coeur. Al snel resulteerde dit concept in
de introductie van de 206 CC en de 307 CC die het tot dan toe elitaire
concept toegankelijker hebben gemaakt. Volledig in lijn met het succes
van deze eerste generatie werd voor opvolging gezorgd in de vorm van
de 207 CC en ook de 308 CC staat klaar in de startblokken â¦
Eind mei 2008 had Peugeot al bijna 632.000 coupé-cabrioâs
geproduceerd. Dit maakt Peugeot wereldleider op het gebied van
coupé-cabrio's:
- 457.500 Peugeots 206 CC en 207 CC met een 2 + 2 interieur, in het
B-segment;
- 174.500 Peugeots 307 CC met vier echte zitplaatsen, in het
M1-segment.
Sinds de introductie van de 307 CC in 2003 is de markt voor
recreatieve auto's sterk veranderd met een duidelijke groei binnen het
cabrioletaanbod: de soepele maar ook kwetsbare cabrioletkap heeft
inmiddels in veel gevallen plaats gemaakt voor een metalen inklapbaar
dak.
De 307 CC is voor de meeste klanten de belangrijkste auto in het
huishouden, gekozen omwille van het slimme concept, het
gebruikscomfort, het uitrustingsniveau en de rijeigenschappen.
In de hatchback en onlangs ook in de SW-uitvoering heeft de 308 zich
al een waardige opvolger getoond van de 307. Alle kwaliteiten van zijn
voorganger zijn in deze modellen terug te vinden, maar dan wel in een
nieuw en modern jasje met een sterke eigen persoonlijkheid.
In diezelfde geest bouwt de 308 CC met vier volwaardige zitplaatsen
voort op de verworvenheden van de 307 CC en de kennis van Peugeot op
het gebied van de coupé-cabriolet. Maar de 308 CC belooft vooral een
uniek en zeer verleidelijk model aan "levensgenieters".
Een karakteristieke vormgeving â¦
De 308 CC onderscheidt zich door zijn uitermate vloeiende lijnen,
zowel in coupé- als cabrio-uitvoering. Vanaf het logo tot het
uiterste puntje van het dak, vanaf het portier tot aan de achterbumper
ontstaat er door de lijnpatronen een subtiel lichtspel. Een chromen
sierstrip laat het slanke profiel nog sterker uitkomen.
De 308 CC heeft een laag en stevig profiel met brede heupen en
spectaculaire helder-rode achterlichten met LEDâs die de auto zowel
overdag als 's nachts een unieke uitstraling geven.
Het interieur ademt onmiskenbaar de sfeer van een "Grand Tourisme".
Beide sportstoelen voorin met geïntegreerde hoofdsteunen zijn
voorzien van een lucht-doorvoer van de nekverwarming. Achterin zijn de
hoofdsteunen op dezelfde karakteristieke wijze geïntegreerd en bieden
de stoelen voor een cabriolet verrassend veel ruimte.
Ook de portierpanelen zien er exclusief uit, met een langgerekte
metalen handgreep die voor een dynamische en toch ook robuuste
uitstraling zorgt. Het sportieve stuurwiel, het specifieke
intrumentenpaneel en de in "pianolak" uitgevoerde console maken de
sfeer compleet.
In sportieve of "haute couture" uitvoering is de 308 CC voorzien van
stoffen of leren bekleding. Ook kan het interieur volledig in leer
worden uitgevoerd, wat nog steeds uniek is in dit segment. De
verschillende interieurs (zwart, donkerrood of grijsachtig beige)
sluiten aan op de nieuwe carrosseriekleuren zoals de trendy kleur
"Blanc Nacré", of het subtiele "Brun Terre dâombre", evenals op de
bekende kleuren blauw, rood, zwart en grijs.
Typische CC-eigenschappen
Om het rijplezier van de inzittenden bij deze 308 CC voorop te
stellen, is Peugeot tot het uiterste gegaan. Dankzij de magie van het
volledig automatische inklapbare dak kan naar wens of behoefte gekozen
worden voor een dynamische coupé of een elegante cabriolet. Op de
inklapbare display kan het openen of sluiten helemaal gevolgd worden.
De 308 CC heeft een grotere spoorbreedte en een bredere carrosserie
dan zijn voorganger, de 307 CC. Daardoor en door de speciale vorm van
de voorstoelen is er meer beenruimte en biedt de auto ook achter een
uitstekend zitcomfort.
Voor de 308 CC zijn twee sportieve en soepele motoren beschikbaar. Ze
worden geleverd in combinatie met een handgeschakelde
zesversnellingsbak, of desgewenst een automatische versnellingsbak.
Het betreft de 1.6 l THP van 110 kW (ong. 150 pk) met turbocompressor
en directe benzine-inspuiting of de 2.0 l HDiF van 103 kW (ong. 140
pk) die bijzonder milieuvriendelijk is.
In deze auto is het plezierig en efficiënt rijden⦠Door de grote
spoorbreedte, de lagere wagenhoogte en de bijzonder goede
wielophanging die speciaal is afgesteld voor deze carrosserievorm, kan
de bestuurder in alle comfort en veiligheid genieten van zijn CC. De
remschijven (302x26mm) zijn hierop bemeten en het standaard ESP houdt
eveneens een oogje in het zeil.
In de 308 CC heerst een aangename rust waarbij de besturing, het zicht
naar achteren en het zitcomfort op geen enkele manier verstoord worden
door hinderlijke trillingen. Dit werd bereikt door de structuur op tal
van plaatsen op doordachte wijze te verstevigen. De 308 CC heeft dan
ook een zeer stijve carrosserie. Een duidelijk voordeel van de
jarenlange ervaring die Peugeot inmiddels heeft op het gebied van
coupé-cabrio's .
Absoluut onmisbaar voor het welzijn in de 308 CC is de stilte in het
interieur. Op dat vlak is de auto een duidelijk voorbeeld voor zijn
concurrenten.
Bij het ontwerp van de 308 CC is getracht een zo veilig mogelijk
interieur te creëren. De carrosserie is royaal bemeten om de energie
bij frontale botsingen of aanrijdingen van opzij zo goed mogelijk op
te vangen. Daarnaast beschikt de auto over een aantal vernieuwende en
intelligente veiligheidsvoorzieningen, bij een cabriolet natuurlijk
sowieso een must. Zo zijn de voorstoelen voorzien van een zijairbag
en, uniek in de wereld, een laterale hoofdairbag, waardoor alle
lichaamsdelen efficiënt worden beschermd, ongeacht de stand van de
stoel.
Als de auto over de kop dreigt te slaan, schieten de uitklapbare
roll-bars in een fractie van een seconde uit hun behuizing. Ze vormen
in combinatie met de speciaal verstevigde voorstijlen een beschermende
kooi voor de inzittenden. Al deze aandacht voor de veiligheid heeft
uiteindelijk tot doel om 5 sterren te behalen in de EuroNcap-test voor
de bescherming van volwassen inzittenden.
Spelen met de seizoenen â¦
Om langer te kunnen genieten in de cabriolet, ook als het wat frisser
wordt, om alvast de lente te proeven, de winter nog wat uit te stellen
of om te genieten van het zonnetje in een besneeuwd landschap,
voorziet Peugeot de inzittenden van de 308 CC naast de beschermende
carrosserie van een aantal handige snufjes: een intelligente
air-conditioning die zich aanpast zodra er open gereden wordt,
verwarmbare voorstoelen, een windscherm en niet te vergeten het
bijzondere "Airwave"-systeem in de voorste hoofdsteunen. Dit zorgt
voor een warme luchtstroom waarbij de temperatuur, hoeveelheid en
richting verstelbaar zijn.
Nog meer typische CC-kenmerken en -eigenschappen waaruit blijkt dat de
308 CC tegemoet weet te komen aan de behoeften van inzittenden â¦
- de met afstandsbediening automatische vergrendeling van de
bergvakken in het interieur (dashboardkastje en bergvak onder de
middenarmsteun);
- de centrale bediening van de vier ramen;
- de instapfunctie voor achterin bij versies met elektrisch
verstelbare voorstoelen;
- de supervergrendeling en selectieve ontgrendeling;
- LED's in de buitenspiegels die gaan branden bij het openen van
een portier
⦠en niet te vergeten een royale bagageruimte met speciale bergvakken
(bijvoorbeeld voor het windscherm, onder de vloerbedekking). De inhoud
van de bagageruimte is 403 dm3 (of 465 l) als coupé en 226 dm3 (of
266 l) als cabriolet onder het dak.
Tot slot is er keuze uit diverse audio- en navigatiesystemen:
- RD4, autoradio/CD-speler geschikt voor MP3
- RD4 (Bluetooth), autoradio/CD-speler geschikt voor MP3 met
USB Box en handsfree kit
- RNEG, een aantrekkelijk geprijsd navigatiesysteem met
autoradio/CD-speler geschikt voor MP3, Bluetooth-functie en een
inklapbaar 7? kleurenscherm (beeldverhouding 16:9)
- RT5, een geavanceerd navigatiesysteem met een harde schijf
van 30 Gb en Juke Box-functie, radio/CD-speler geschikt voor MP3,
ingebouwde telefoon, Bluetooth-functie, USB-aansluiting en een
inklapbaar 7? kleurenscherm met hoge resolutie (beeldverhouding 16:9)
met 3D-weergave
Optie Pack JBL met 10 speakers waarvan het geluid zich automatisch
aanpast zodra open gereden wordt.
AutoRai