AutoRai

Peugeot 308 CC: de kunst van 'genieten van het dagelijks leven'

(7/11/2008)
Met auto's als de elegante 401, 601 en 402 Eclipse van de jaren '30 schreef Peugeot al vroeg geschiedenis op het gebied van coupé-cabrio's en het merk heeft dat concept sindsdien niet meer losgelaten. De luxe om, dankzij het inklapbare dak, naar wens coupé of cabriolet te rijden, blijft populair.

Tien jaar geleden oogstte het merk opnieuw bewondering en verbazing met deze praktische vorm van rijplezier tijdens de Salon van Genève in 1998 met de conceptcar 20coeur. Al snel resulteerde dit concept in de introductie van de 206 CC en de 307 CC die het tot dan toe elitaire concept toegankelijker hebben gemaakt. Volledig in lijn met het succes van deze eerste generatie werd voor opvolging gezorgd in de vorm van de 207 CC en ook de 308 CC staat klaar in de startblokken â¦

Eind mei 2008 had Peugeot al bijna 632.000 coupé-cabrioâs geproduceerd. Dit maakt Peugeot wereldleider op het gebied van coupé-cabrio's:


- 457.500 Peugeots 206 CC en 207 CC met een 2 + 2 interieur, in het B-segment;


- 174.500 Peugeots 307 CC met vier echte zitplaatsen, in het M1-segment.

Sinds de introductie van de 307 CC in 2003 is de markt voor recreatieve auto's sterk veranderd met een duidelijke groei binnen het cabrioletaanbod: de soepele maar ook kwetsbare cabrioletkap heeft inmiddels in veel gevallen plaats gemaakt voor een metalen inklapbaar dak.

De 307 CC is voor de meeste klanten de belangrijkste auto in het huishouden, gekozen omwille van het slimme concept, het gebruikscomfort, het uitrustingsniveau en de rijeigenschappen.

In de hatchback en onlangs ook in de SW-uitvoering heeft de 308 zich al een waardige opvolger getoond van de 307. Alle kwaliteiten van zijn voorganger zijn in deze modellen terug te vinden, maar dan wel in een nieuw en modern jasje met een sterke eigen persoonlijkheid.

In diezelfde geest bouwt de 308 CC met vier volwaardige zitplaatsen voort op de verworvenheden van de 307 CC en de kennis van Peugeot op het gebied van de coupé-cabriolet. Maar de 308 CC belooft vooral een uniek en zeer verleidelijk model aan "levensgenieters".

Een karakteristieke vormgeving â¦

De 308 CC onderscheidt zich door zijn uitermate vloeiende lijnen, zowel in coupé- als cabrio-uitvoering. Vanaf het logo tot het uiterste puntje van het dak, vanaf het portier tot aan de achterbumper ontstaat er door de lijnpatronen een subtiel lichtspel. Een chromen sierstrip laat het slanke profiel nog sterker uitkomen.

De 308 CC heeft een laag en stevig profiel met brede heupen en spectaculaire helder-rode achterlichten met LEDâs die de auto zowel overdag als 's nachts een unieke uitstraling geven.

Het interieur ademt onmiskenbaar de sfeer van een "Grand Tourisme". Beide sportstoelen voorin met geïntegreerde hoofdsteunen zijn voorzien van een lucht-doorvoer van de nekverwarming. Achterin zijn de hoofdsteunen op dezelfde karakteristieke wijze geïntegreerd en bieden de stoelen voor een cabriolet verrassend veel ruimte.

Ook de portierpanelen zien er exclusief uit, met een langgerekte metalen handgreep die voor een dynamische en toch ook robuuste uitstraling zorgt. Het sportieve stuurwiel, het specifieke intrumentenpaneel en de in "pianolak" uitgevoerde console maken de sfeer compleet.

In sportieve of "haute couture" uitvoering is de 308 CC voorzien van stoffen of leren bekleding. Ook kan het interieur volledig in leer worden uitgevoerd, wat nog steeds uniek is in dit segment. De verschillende interieurs (zwart, donkerrood of grijsachtig beige) sluiten aan op de nieuwe carrosseriekleuren zoals de trendy kleur "Blanc Nacré", of het subtiele "Brun Terre dâombre", evenals op de bekende kleuren blauw, rood, zwart en grijs.

Typische CC-eigenschappen

Om het rijplezier van de inzittenden bij deze 308 CC voorop te stellen, is Peugeot tot het uiterste gegaan. Dankzij de magie van het volledig automatische inklapbare dak kan naar wens of behoefte gekozen worden voor een dynamische coupé of een elegante cabriolet. Op de inklapbare display kan het openen of sluiten helemaal gevolgd worden.

De 308 CC heeft een grotere spoorbreedte en een bredere carrosserie dan zijn voorganger, de 307 CC. Daardoor en door de speciale vorm van de voorstoelen is er meer beenruimte en biedt de auto ook achter een uitstekend zitcomfort.

Voor de 308 CC zijn twee sportieve en soepele motoren beschikbaar. Ze worden geleverd in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak, of desgewenst een automatische versnellingsbak. Het betreft de 1.6 l THP van 110 kW (ong. 150 pk) met turbocompressor en directe benzine-inspuiting of de 2.0 l HDiF van 103 kW (ong. 140 pk) die bijzonder milieuvriendelijk is.

In deze auto is het plezierig en efficiënt rijden⦠Door de grote spoorbreedte, de lagere wagenhoogte en de bijzonder goede wielophanging die speciaal is afgesteld voor deze carrosserievorm, kan de bestuurder in alle comfort en veiligheid genieten van zijn CC. De remschijven (302x26mm) zijn hierop bemeten en het standaard ESP houdt eveneens een oogje in het zeil.

In de 308 CC heerst een aangename rust waarbij de besturing, het zicht naar achteren en het zitcomfort op geen enkele manier verstoord worden door hinderlijke trillingen. Dit werd bereikt door de structuur op tal van plaatsen op doordachte wijze te verstevigen. De 308 CC heeft dan ook een zeer stijve carrosserie. Een duidelijk voordeel van de jarenlange ervaring die Peugeot inmiddels heeft op het gebied van coupé-cabrio's .

Absoluut onmisbaar voor het welzijn in de 308 CC is de stilte in het interieur. Op dat vlak is de auto een duidelijk voorbeeld voor zijn concurrenten.

Bij het ontwerp van de 308 CC is getracht een zo veilig mogelijk interieur te creëren. De carrosserie is royaal bemeten om de energie bij frontale botsingen of aanrijdingen van opzij zo goed mogelijk op te vangen. Daarnaast beschikt de auto over een aantal vernieuwende en intelligente veiligheidsvoorzieningen, bij een cabriolet natuurlijk sowieso een must. Zo zijn de voorstoelen voorzien van een zijairbag en, uniek in de wereld, een laterale hoofdairbag, waardoor alle lichaamsdelen efficiënt worden beschermd, ongeacht de stand van de stoel.

Als de auto over de kop dreigt te slaan, schieten de uitklapbare roll-bars in een fractie van een seconde uit hun behuizing. Ze vormen in combinatie met de speciaal verstevigde voorstijlen een beschermende kooi voor de inzittenden. Al deze aandacht voor de veiligheid heeft uiteindelijk tot doel om 5 sterren te behalen in de EuroNcap-test voor de bescherming van volwassen inzittenden.

Spelen met de seizoenen â¦

Om langer te kunnen genieten in de cabriolet, ook als het wat frisser wordt, om alvast de lente te proeven, de winter nog wat uit te stellen of om te genieten van het zonnetje in een besneeuwd landschap, voorziet Peugeot de inzittenden van de 308 CC naast de beschermende carrosserie van een aantal handige snufjes: een intelligente air-conditioning die zich aanpast zodra er open gereden wordt, verwarmbare voorstoelen, een windscherm en niet te vergeten het bijzondere "Airwave"-systeem in de voorste hoofdsteunen. Dit zorgt voor een warme luchtstroom waarbij de temperatuur, hoeveelheid en richting verstelbaar zijn.

Nog meer typische CC-kenmerken en -eigenschappen waaruit blijkt dat de 308 CC tegemoet weet te komen aan de behoeften van inzittenden â¦


- de met afstandsbediening automatische vergrendeling van de bergvakken in het interieur (dashboardkastje en bergvak onder de middenarmsteun);


- de centrale bediening van de vier ramen;


- de instapfunctie voor achterin bij versies met elektrisch verstelbare voorstoelen;


- de supervergrendeling en selectieve ontgrendeling;


- LED's in de buitenspiegels die gaan branden bij het openen van een portier

⦠en niet te vergeten een royale bagageruimte met speciale bergvakken (bijvoorbeeld voor het windscherm, onder de vloerbedekking). De inhoud van de bagageruimte is 403 dm3 (of 465 l) als coupé en 226 dm3 (of 266 l) als cabriolet onder het dak.

Tot slot is er keuze uit diverse audio- en navigatiesystemen:


- RD4, autoradio/CD-speler geschikt voor MP3


- RD4 (Bluetooth), autoradio/CD-speler geschikt voor MP3 met USB Box en handsfree kit


- RNEG, een aantrekkelijk geprijsd navigatiesysteem met autoradio/CD-speler geschikt voor MP3, Bluetooth-functie en een inklapbaar 7? kleurenscherm (beeldverhouding 16:9)


- RT5, een geavanceerd navigatiesysteem met een harde schijf van 30 Gb en Juke Box-functie, radio/CD-speler geschikt voor MP3, ingebouwde telefoon, Bluetooth-functie, USB-aansluiting en een inklapbaar 7? kleurenscherm met hoge resolutie (beeldverhouding 16:9) met 3D-weergave

Optie Pack JBL met 10 speakers waarvan het geluid zich automatisch aanpast zodra open gereden wordt.