Ingezonden persbericht
Persbericht, 10 juli 2008
Noord-Brabant in 2007 nummer 1 met nieuwe bedrijven
DYNAMIEK HOOFDKANTOREN ZET DOOR
De 41 vestigingsbeslissingen van nieuwe bedrijven zijn in 2007 goed voor ruim 7.000 arbeidsplaatsen. Ruim de helft van deze bedrijven kwam terecht in Noord-Brabant en de regio Amsterdam. Daarnaast valt dit jaar de sterke positie van Noord-Nederland op met tien nieuwe bedrijven. Ook blijkt dat de concentratietendens onder hoofdkantoren in Nederland doorzet. In 2007 is bijvoorbeeld Hewlett Packard - dat haar nieuwe hoofdkantoor in Amstelveen vestigt - de grootste verhuizer (1.200 arbeidsplaatsen). In de top-3 volgen vervolgens Scheuten Solar (nieuwe zonnecellenfabriek in Venlo) en kabelmaatschappij Ziggo (nieuw hoofdkantoor in Utrecht), elk goed voor 800 arbeidsplaatsen.
Sinds 2000 houdt de Stec Groep de Database Bovenregionale Locatiebeslissingen Nederland bij. De database geeft een overzicht van alle strategische locatiebeslissingen in Nederland met een omvang van ten minste 50 arbeidsplaatsen. Het gaat om buitenlandse ondernemingen die voor de eerste keer voet op Nederlandse bodem zetten, Nederlandse en buitenlandse bedrijven die over grote afstand binnen Nederland verhuizen of vestigingen samenvoegen en 'groeiers' die elders in Nederland een nieuwe vestiging opzetten. De Stec Groep - een economisch bureau dat onder meer bedrijven adviseert bij locatiekeuze - houdt de database bij om locatievoorkeuren van bedrijven systematisch te monitoren en sterke en zwakke punten van regio's te identificeren.
Noord-Brabant meest in trek
Noord-Brabant was in 2007 favoriet bij bedrijven, met elf strategische locatiebeslissingen en 1.300 nieuwe arbeidsplaatsen. Van oudsher is Noord-Brabant een aantrekkelijke vestigingslocatie voor (logistieke) bedrijfsruimtegebruikers. In 2007 kozen onder andere CEVA Logistics (Roosendaal), Hollister (Etten-Leur), Van der Helm transportgroep (Moerdijk) en Heineken (Oss) voor deze provincie. Noord-Brabant wordt ook steeds meer ontdekt als locatie voor verkoop- en hoofdkantoren. Grote nieuwe kantoorgebruikers in Brabant in 2007 zijn onder meer Tom Tom (Eindhoven, 190 arbeidsplaatsen), Scania (Breda, 170 arbeidsplaatsen) en GE Commercial Finance (Breda, 150 arbeidsplaatsen).
Noord-Nederland scoort bij productie en call centers
Met tien bovenregionale locatiebeslissingen - samen goed voor 1.200 nieuwe arbeidsplaatsen - was 2007 een opvallend goed jaar voor de drie noordelijke provincies. De helft van de locatiebeslissingen in Noord-Nederland betrof productiebedrijven, zoals Hilmar Group (Hoogeveen), Tetra Pak Tebel (Heerenveen) en EON - Waste of Energy (Delfzijl). Ook call centers weten het Noorden te vinden; in 2007 koos KPN voor Groningen en Transcom Worldwide landde in Emmen. Deze bedrijven waarderen de sterke punten van Noord-Nederland zoals de ruime beschikbaarheid van locaties, de relatief ruime arbeidsmarkt en de gunstige kostenstructuur.
Concentratietendens hoofdkantoren steeds sterker
Hoofdkantoren zijn goed voor 23% van de bovenregionale locatiedynamiek in Nederland. Opvallend is dat het steeds vaker gaat om het samenvoegen van meerdere vestigingen op een nieuwe locatie. Bedrijfsinterne factoren als fusies, overnames, schaalvergroting en efficiency spelen hierbij een rol, naast veranderingen in vestigingsfactoren als bereikbaarheid, arbeidsmarkt en imago van steden en locaties. Daarbij is vooral de Noordvleugel populair als vestigingsplaats. Hierbinnen trekt de regio Amsterdam, vooral de Zuid-As en Schiphol, meer de internationaal opererende hoofdkantoren (zoals AkzoNobel en Unibail Rodamco) aan. Utrecht en omgeving zijn vaker in beeld voor de nationale hoofdkantoren. Benelux-kantoren concentreren zich sinds enkele jaren vooral in Breda. In 2007 betrof het onder meer Scania en Chevrolet.
Marktbeeld vanaf 2000: Noordvleugel nummer 1, Zuid-Nederland logistieke hotspot
Uit acht jaar onderzoek naar bovenregionale locatiedynamiek blijkt dat de Noordvleugel van de Randstad - met een marktaandeel van 27% - het meest aantrekkelijk is voor bovenregionale bedrijvendynamiek, gevolgd door Noord-Brabant (24%). Opvallend is dat Oost-Nederland (11%) en de Zuidvleugel van de Randstad (10%) hierbij relatief gezien achterblijven. Verder kan geconcludeerd worden dat de as Rotterdam-Moerdijk-Tilburg-Venlo favoriet is voor distributieactiviteiten. Van de 86 bovenregionale locatiebeslissingen van distributiecentra in Nederland vanaf 2000 nemen Brabant en Limburg meer dan de helft (46 vestigers) voor hun rekening. De strategische ligging ten opzichte van het Europese achterland speelt hierbij een belangrijke rol. Maar daarnaast zijn de beschikbaarheid van goed ontsloten logistieke parken en de proactieve houding van gemeenten in dit gebied succesvoorwaarden.
///