Raad van de Europese Unie
10414/08 (Presse 166)
(OR. en)
PERSMEDEDELIG
2876e zitting van de Raad
Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken
Luxemburg, 9-10 juli 2008
Voorzitter Marjeta COTMA
minister van Arbeid, Gezin en Sociale Zaken
Zofija Mazej KUKOVIC
minister van Volksgezondheid
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 2
L

Voornaamste resultaten van de Raadszitting Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken

De Raad heeft een politiek akkoord bereikt over een pakket van twee verordeningen inzake
respectievelijk arbeidstijd en uitzendarbeid.
De Raad heeft een politiek akkoord bereikt over een beschikking inzake richtsnoeren voor het
werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten voor 2008.
De Raad heeft een algemene oriëntatie bereikt over twee ontwerp-verordeningen inzake de
coördinatie van de socialezekerheidsstelsels.
De Raad heeft conclusies aangenomen betreffende:
. de aanbeveling van de Commissie betreffende een intensievere administratieve
samenwerking ten aanzien van de detachering van werknemers met het oog op het
verrichten van diensten;
. het inspelen op en onderling afstemmen van arbeidsmarktbehoeften, met speciale
aandacht voor jongeren;
. de uitvoering van het Actieprogramma van Peking, met betrekking tot indicatoren
inzake "jonge meisjes" en "vrouwen in de politieke besluitvorming";
. de uitbanning van genderstereotypen in de samenleving;
. het terugdringen van kanker;
. antimicrobiële resistentie;
. de uitvoering van de gezondheidsstrategie van de EU;
. patientenvoorlichting over geneesmiddelen.
9-10.VII.2008
1 Wanneer de Raad verklaringen, conclusies of resoluties heeft aangenomen, wordt dat in de titel van het
betrokken punt vermeld. De aangenomen teksten staan tussen aanhalingstekens.
De documenten waarvan het nummer in de tekst wordt genoemd, staan op de internetsite van de Raad
http://www.consilium.europa.eu.
Besluiten ten aanzien waarvan verklaringen voor de Raadsnotulen zijn afgelegd die beschikbaar zijn voor
het publiek, zijn aangegeven met een asterisk; de tekst van de verklaringen staat op de bovengenoemde
internetsite van de Raad en is ook verkrijgbaar bij de Persdienst.
10414/08 (Presse 166) 3
L
IHOUD1
DEELEMERS................................................................................................................................. 5
BESPROKE PUTE
ARBEIDSTIJD ................................................................................................................................... 8
UITZENDARBEID ........................................................................................................................... 11
INTENSIEVERE ADMINISTRATIEVE SAMENWERKING TEN AANZIEN VAN DE
DETACHERING VAN WERKNEMERS* - Conclusies van de Raad............................................. 13
RICHTSNOEREN VOOR HET WERKGELEGENHEIDSBELEID VAN DE LIDSTATEN........ 14
VAARDIGHEDEN, BANEN EN JONGEREN................................................................................ 15
INSPELEN OP EN ONDERLING AFSTEMMEN VAN ARBEIDSMARKTBEHOEFTEN -
Conclusies van de Raad ..................................................................................................................... 15
ADVIES VAN HET COMITE VOOR DE WERKGELEGENHEID OVER DE
WERKGELEGENHEID VAN JONGEREN..................................................................................... 16
SOCIALE ZEKERHEID ................................................................................................................... 17
Toepassingsverordening.................................................................................................................... 17
Bijlagen bij Verordening (EG) nr. 883/2004 ..................................................................................... 17
ACTIEPROGRAMMA VAN PEKING - FOLLOW-UP.................................................................. 19
Jonge meisjes - Conclusies van de Raad ........................................................................................... 19
Vrouwen in de politieke besluitvorming- Conclusies van de Raad................................................... 19
GENDERSTEREOTYPEN - Conclusies van de Raad...................................................................... 20
HET TERUGDRINGEN VAN KANKER - Conclusies van de Raad .............................................. 21
ANTIMICROBIELE RESISTENTIE - Conclusies van de Raad...................................................... 23
UITVOERING VAN DE GEZONDHEIDSSTRATEGIE VAN DE EU - Conclusies van de
Raad .................................................................................................................................................. 24
Mechanisme voor samenwerking tussen de Raad en de Commissie bij de uitvoering van de
gezondheidsstrategie van de EU (openbaar debat) ........................................................................... 24
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 4
L
PATIENTENVOORLICHTING OVER GENEESMIDDELEN - Conclusies van de Raad ............ 25
DIVERSEN....................................................................................................................................... 26
ADERE GOEDGEKEURDE PUTE
GEMEE$SCHAPPELIJK BUITE$LA$DS E$ VEILIGHEIDSBELEID
. Militaire EU-operatie EUFOR Tsjaad/CAR - Deelneming van Albanie............................................................... 33
ECO$OMISCHE E$ FI$A$CIËLE ZAKE$
. "Octroi de mer"-regeling in de Franse overzeese departementen.......................................................................... 33
HA$DELSBELEID
. Overeenkomst met Oekraine over handel in diensten ........................................................................................... 34
STATISTIEK
. Volksgezondheid en veiligheid op het werk.......................................................................................................... 34
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 5
L
DEELEMERS
De regeringen van de lidstaten en de Europese Commissie waren als volgt vertegenwoordigd:
België:
mevrouw Joelle MILQUET vice-eersteminister en minister van Werk en Gelijke
Kansen
Bulgarije:
mevrouw Emilia Radkova MASLAROVA minister van Arbeid en Sociale Zaken
de heer Valery TZEKOV viceminister van Volksgezondheid
Tsjechië:
de heer Petr NE.AS viceminister-president en minister van Arbeid en Sociale
Zaken
de heer Toma. JULINEK minister van Volksgezondheid
Denemarken:
de heer Claus Hjort FREDERIKSEN minister van Werkgelegenheid
de heer Jakob Axel NIELSEN minister van Volksgezondheid en Voorzorg
Duitsland:
de heer Olaf SCHOLZ minister van Arbeid en Sociale Zaken
mevrouw Marion CASPERS-MERK parlementair staatssecretaris van Volksgezondheid
Estland:
de heer Tiit NABER plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger
Ierland:
de heer Billy KELLEHER onderminister, ministerie van Ondernemingen, Handel en
Werkgelegenheid (belast met Arbeidsvraagstukken)
mevrouw Mary HARNEY minister van Volksgezondheid en Kinderzaken
Griekenland:
mevrouw Fani PALLI-PETRALIA minister van Werkgelegenheid en Sociale Zekerheid
de heer Georgios KONSTANTOPOULOS staatssecretaris van Volksgezondheid en Sociale
Solidariteit
Spanje:
de heer Celestino CORBACHO CHAVES minister van Arbeid en Immigratie
de heer Gerardo CAMPS minister van Economische Zaken, de Schatkist en
Werkgelegenheid en tweede vicevoorzitter van de Raad
van de Regering van de Autonome Gemeenschap van
Valencia
mevrouw Luisa Maria NOENO minister van Volksgezondheid en Consumentenzaken van
de regering van de Autonome Gemeenschap van Aragon
Frankrijk:
de heer Xavier BERTRAND minister van Arbeid, Sociale Betrekkingen en Solidariteit
mevrouw Roselyne BACHELOT-NARQUIN minister van Volksgezondheid, Jeugd, Sport en
Verenigingsleven
Italië:
mevrouw Francesca MARTINI staatssecretaris, ministerie van Arbeid, Volksgezondheid
en Sociale Zaken, belast met Volksgezondheid
Cyprus:
de heer George PAPAGEORGIOU staatssecretaris, ministerie van Arbeid en Sociale
Zekerheid
de heer Yiannos PAPADOPOULOS staatssecretaris, ministerie van Volksgezondheid
Letland:
mevrouw Iveta PURNE minister van Welzijn
de heer Armands PLORIU. staatssecretaris, ministerie van Volksgezondheid
Litouwen:
mevrouw Vilija BLINKEVI.I.TX minister van Sociale Zekerheid en Arbeid
de heer Rimvydas TUR.INSKAS minister van Volksgezondheid
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 6
L
Luxemburg:
de heer Francois BILTGEN minister van Arbeid en Werkgelegenheid, minister van
Cultuur, Hoger Onderwijs en Onderzoek, minister van
Eredienst
mevrouw Marie-Josee JACOBS minister van Gezinszaken en Integratie, minister van
Gelijke Kansen
de heer Mars DI BARTOLOMEO minister van Volksgezondheid en Sociale Zekerheid
Hongarije:
de heer Tamas SZEKELY minister van Volksgezondheid
de heer Laszlo HERCZOG vakstaatssecretaris, ministerie van Sociale Zaken en
Arbeid
Malta:
de heer John DALLI minister van Sociaal Beleid
ederland:
de heer Piet Hein DONNER minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Oostenrijk:
de heer Martin BARTENSTEIN minister van Economie en Werk
Polen:
mevrouw Czes.awa OSTROWSKA onderstaatssecretaris, ministerie van Arbeid en Sociaal
Beleid
de heer Marek TWARDOWSKI onderstaatssecretaris, ministerie van Volksgezondheid
Portugal:
de heer Jose VIEIRA DA SILVA minister van Arbeid en Sociale Solidariteit
de heer Francisco RAMOS toegevoegd staatssecretaris van Volksgezondheid
Roemenië:
de heer Eugen NICOL.ESCU minister van Volksgezondheid
mevrouw Denisa-Oana P.TRASCU staatssecretaris, belast met het Departement Sociale
Dialoog, Arbeidsrecht en Betrekkingen met het Parlement,
ministerie van Arbeid, Gezin en Gelijke Kansen
Slovenië:
mevrouw Marjeta COTMAN minister van Arbeid, Gezin en Sociale Zaken
mevrouw Zofija MAZEJ KUKOVI. minister van Volksgezondheid
mevrouw Romana TOMC staatssecretaris, ministerie van Arbeid, Gezin en Sociale
Zaken
Slowakije:
mevrouw Viera TOMANOVA minister van Arbeid, Sociale Zaken en Gezin
de heer Daniel KLACKO staatssecretaris, ministerie van Volksgezondheid
Finland:
mevrouw Tarja CRONBERG minister van Arbeid
Zweden:
de heer Sven Otto LITTORIN minister van Werkgelegenheid
de heer Goran HAGGLUND minister van Sociale Zaken
mevrouw Cristina HUSMARK PEHRSSON minister van Sociale Zekerheid
Verenigd Koninkrijk:
de heer John HUTTON minister van Handel, Bedrijfsleven en Hervorming van de
regelgeving
de heer Pat McFADDEN onderminister van Arbeidsverhoudingen en Postdiensten
Commissie:
de heer Vladimir .PIDLA lid
mevrouw Androulla VASSILIOU lid
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 7
L
Overige deelnemers:
mevrouw Elise WILLAME voorzitster van het Europees Comite voor sociale
bescherming
de heer Emilio GABAGLIO voorzitter van het Comite voor de werkgelegenheid
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 8
L
BESPROKE PUTE
ARBEIDSTIJD
De Raad heeft met gekwalificeerde meerderheid van stemmen een politiek akkoord bereikt over een
richtlijn tot wijziging van Richtlijn 2003/88/EG betreffende een aantal aspecten van de organisatie
van de arbeidst.d.
Het akkoord ging vergezeld van een aantal verklaringen voor de Raadsnotulen.
De Raad heeft het Comite van permanente vertegenwoordigers opdracht gegeven de tekst af te
ronden met het oog op de formele aanneming van een gemeenschappelijk standpunt als A-punt op
de agenda van een komende Raadszitting en de toezending van dit standpunt aan het Europees
Parlement in het kader van de medebeslissingsprocedure.
In Richtlijn 2003/88/EG worden minimumvoorschriften vastgesteld op het gebied van de
organisatie van de arbeidstijd, met name met betrekking tot dagelijkse rusttijd, pauzes, wekelijkse
rusttijd, maximale wekelijkse arbeidstijd, jaarlijkse vakantie en aspecten van nacht- en
ploegenarbeid en het werkrooster.
Het laatste onopgeloste vraagstuk waarover de Raad het eens is geworden, betreft de zogenoemde
"opt-out"-clausule, d.w.z. de mogelijkheid om de maximale wekelijkse arbeidstijd (48 uur) niet toe
te passen indien de werknemer met een langere arbeidstijd instemt.
Het succes van het Sloveense voorzitterschap is gebaseerd op het werk van de zes voorgaande
voorzitterschappen en maakt deel uit van een totaalpakket met daarin begrepen het dossier inzake
uitzendkrachten waarover de Raad eveneens met gekwalificeerde meerderheid een akkoord heeft
bereikt.
De richtlijn moet worden aangenomen overeenkomstig de medebeslissingsprocedure met het
Europees Parlement.
Het Europees Parlement heeft op 11 mei 2005 advies in eerste lezing uitgebracht (8725/05) en de
Commissie heeft op 31 mei 2005 haar gewijzigde voorstel ingediend (9554/05).
Hierna volgen de belangrijkste aspecten van de door de Raad overeengekomen tekst (doc.
10583/08):
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 9
L
Met betrekking tot de aanwezigheidsdienst wordt in de tekst een onderscheid gemaakt tussen
"actieve aanwezigheidsdienst" en "wacht- of slaapuren tijdens de aanwezigheidsdienst". De wachtof
slaapuren tijdens de aanwezigheidsdienst worden omschreven als de periode waarin de
werknemer op de werkplek aanwezig moet zijn, maar door zijn werkgever niet gevraagd wordt zijn
werkzaamheden te verrichten of zijn functie uit te oefenen. Actieve aanwezigheidsdienst op de
werkplek blijft arbeidstijd en kan conform de jurisprudentie van het Hof van Justitie (zaken SIMAP
en Jaeger) niet worden beschouwd als rusttijd. De wacht- en slaapuren tijdens de
aanwezigheidsdienst moeten niet als arbeidstijd worden beschouwd, tenzij de nationale wetgeving
of, overeenkomstig de nationale wetgeving en/of gebruiken, een collectieve overeenkomst of een
akkoord tussen de sociale partners anders bepaalt.
Wat de compenserende rusttijd betreft, bepaalt de tekst dat, in gevallen waarin afwijkingen
worden toegestaan op de bepalingen inzake dagelijkse rusttijd, pauzes, wekelijkse rusttijd, duur van
de nachtarbeid en referentieperioden, compenserende rusttijden moeten worden geboden binnen een
redelijke termijn, vast te stellen bij nationale wet, collectieve overeenkomst of akkoord tussen de
sociale partners. Hierdoor wordt in vergelijking met de huidige richtlijn meer flexibiliteit geboden
voor het plannen van compenserende rusttijd.
Op het gebied van de combinatie van werk en gezin bepaalt de tekst dat de lidstaten:
* de sociale partners op het adequate niveau moeten aanmoedigen akkoorden te sluiten voor een
betere combinatie van werk en gezin;
* ervoor moeten zorgen dat, onverminderd Richtlijn 2002/14/EG en in overleg met de sociale
partners, de werkgevers de werknemers tijdig informeren over elke ingrijpende wijziging in het
werkrooster of de organisatie van de arbeidstijd;
* overeenkomstig hun nationale praktijken de werkgevers tevens moeten aanmoedigen verzoeken
om wijzigingen van die werktijden en -roosters in overweging te nemen, afhankelijk van de
bedrijfsbehoeften en de flexibiliteitsbehoeften van zowel de werkgevers als de werknemers.
De wekelijkse arbeidstijd blijft standaard begrensd tot 48 uur per week, inclusief eventueel
overwerk en actieve aanwezigheidsdienst, te berekenen over een referentieperiode. In het kader van
de huidige richtlijn bedraagt de maximale referentieperiode twaalf maanden, maar enkel mits een
collectieve overeenkomst hierin voorziet. In de door de Raad overeengekomen tekst is het ook
toegestaan een referentieperiode van twaalf maanden vast te stellen bij wet, na overleg met de
sociale partners. De maximale referentieperiode bedraagt echter zes maanden indien de lidstaten
besluiten opt-outbepalingen toe te passen.
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 10
L
Met betrekking tot de opt-out zijn er wezenlijke bepalingen overeengekomen. In de preambule
wordt duidelijk gesteld dat de opt-out een afwijking is waarvoor als voorwaarde geldt dat de
veiligheid en de gezondheid van de werknemers effectief worden beschermd en de betrokken
werknemer zijn uitdrukkelijke, vrije en geinformeerde toestemming verleent. De gebruikmaking
ervan moet onderworpen zijn aan passende garanties en aan specifiek toezicht. In een overweging
wordt verwezen naar het Handvest van de grondrechten, met name naar het recht van iedere
werknemer op een beperking van de maximumarbeidsduur.
De tekst voorziet in een reeks versterkte beschermende voorwaarden voor werknemers die van
de opt-out gebruik maken. Met name kunnen werknemers in proeftijd hun instemming met de
opt-out intrekken, hetzij in de eerste zes maanden, hetzij gedurende maximaal drie maanden na
afloop van de proeftijd, indien dat langer is. Voorts kunnen enkel werknemers die met een of meer
overeenkomsten voor in totaal minder dan tien weken per jaar bij dezelfde werkgever zijn
tewerkgesteld, vanaf het begin van hun arbeidsovereenkomst voor de opt-out kiezen, of worden
uitgesloten van het "plafond" indien zij van de opt-out gebruikmaken.
Het speciale "plafond" voor werknemers die voor de opt-out kiezen, bedraagt in het algemeen
60 uur, berekend als gemiddelde over drie maanden (dit kan door middel van een collectieve
overeenkomst worden overschreden) of maximaal 65 uur, berekend als gemiddelde over drie
maanden (alleen indien de wacht- of slaapuren tijdens de aanwezigheidsdienst als arbeidstijd
worden beschouwd en er geen collectieve overeenkomst is).
De evaluatieclausule voorziet erin dat de lidstaten die de opt-out toestaan, drie jaar na de
inwerkingtreding van de richtlijn verslag uitbrengen bij de Commissie over het gebruik van deze
mogelijkheid, alsook over de redenen daarvoor, de betreffende sectoren en activiteiten, het aantal
betrokken werknemers, de gevolgen van de opt-out voor de veiligheid en de gezondheid van de
werknemers, en de standpunten van de sociale partners op nationaal niveau. De lidstaten die bij wet
in de referentieperiode van twaalf maanden voorzien, dienen eveneens verslag bij de Commissie uit
te brengen. Uiterlijk een jaar later zal de Commissie over beide punten verslag uitbrengen bij de
Raad en het Parlement, eventueel met passende voorstellen tot vermindering van te lange
arbeidstijden.
De Raad zal het gebruik van de opt-out-clausule en de langere referentieperiode evalueren op basis
van het verslag van de Commissie. Nog een jaar later kan de Commissie, rekening houdend met de
evaluatie van de Raad, bij de Raad en het Parlement een voorstel tot herziening van de richtlijn
indienen.
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 11
L
UITZEDARBEID
De Raad heeft een politiek akkoord bereikt over een gemeenschappelijk standpunt betreffende de
ontwerp-richtlijn inzake uitzendarbeid. Het gemeenschappelijk standpunt zal na bijwerking van de
tekst door de juristen-vertalers aan het Europees Parlement voor tweede lezing worden
toegezonden.
Centraal in het compromis staat het evenwicht tussen de bescherming van uitzendkrachten en een
voldoende mate van flexibiliteit op de arbeidsmarkten, die zeer uiteenlopende tradities kennen op
het gebied van het sluiten van arbeidsovereenkomsten tussen de sociale partners.
De belangrijkste elementen in het door de Raad bereikte akkoord zijn de volgende:
Het beginsel van gelijke behandeling
Het beginsel van gelijke behandeling zal vanaf de eerste dag de algemene regel zijn. Op grond van
artikel 5, lid 3, kunnen de lidstaten de sociale partners echter de mogelijkheid bieden collectieve
overeenkomsten voort te zetten of te sluiten die, met inachtneming van de algemene bescherming
van de uitzendkrachten, arbeidsvoorwaardenregelingen bevatten welke kunnen afwijken van het
beginsel van gelijke behandeling.
Voorts voorziet artikel 5, lid 4, in een mechanisme waarmee lidstaten die niet met collectieve
overeenkomsten werken, op basis van een overeenkomst die de sociale partners op nationaal niveau
bereiken, binnen bepaalde beperkingen kunnen afwijken van het beginsel van gelijke behandeling.
De tekst omvat tevens een nieuwe lid 5 van artikel 5 over de voorkoming van het misbruik van deze
mogelijkheden, in het bijzonder in de context van achtereenvolgende kortdurende opdrachten.
Heroverweging van verbodsbepalingen en beperkingen
In artikel 4 wordt bepaald dat de bestaande verbodsbepalingen en beperkingen betreffende
uitzendarbeid worden heroverwogen om na te gaan of ze verantwoord zijn.
Voorbeelden van te heroverwegen beperkingen zijn:
. diverse beperkingen betreffende de branches of beroepen die uitzendkrachten zouden kunnen
inzetten (ze zouden bv. niet mogen worden ingezet voor gevaarlijk werk);
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 12
L
. maximale duur van de arbeidsovereenkomsten; de beperking van de uitzendarbeid tot bepaalde
situaties (zoals in piekperiodes of bij onvoorziene werklast).
Beperkingen dienen te worden gerechtvaardigd met redenen van algemeen belang en er wordt met
name verwezen naar de bescherming van de uitzendkrachten, de eisen ten aanzien van de
gezondheid en veiligheid op het werk en de noodzaak de goede werking van de arbeidsmarkt te
garanderen.
Het debat in de Raad was gebaseerd op een tekst die het resultaat is van de besprekingen in de
voorbereidende instanties en die deel uitmaakt van een totaalpakket met daarin begrepen het dossier
van de arbeidstijd, dat ook op de agenda van de Raadszitting van vandaag stond.
De richtlijn moet worden aangenomen overeenkomstig de medebeslissingsprocedure met het
Europees Parlement.
Het Europees Parlement heeft op 21 november 2002 advies in eerste lezing uitgebracht (14331/02).
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 13
L
ITESIEVERE ADMIISTRATIEVE SAMEWERKIG TE AAZIE VA DE
DETACHERIG VA WERKEMERS* - Conclusies van de Raad
De Raad heeft conclusies aangenomen over een aanbeveling van de Commissie betreffende een
intensievere administratieve samenwerking ten aanzien van de detachering van werknemers met het
oog op het verrichten van diensten.
Deze conclusies gingen vergezeld van een verklaring van verscheidene delegaties (zie document
9935/08 ADD 1.)
Met dit initiatief beveelt de Commissie de lidstaten aan hun administratieve samenwerking te
verbeteren ten behoeve van de effectieve uitvoering en handhaving van de Gemeenschapswetgeving
op dit terrein; meer specifiek worden maatregelen op drie gebieden aanbevolen:
(a) het opzetten van een systeem voor de uitwisseling van elektronische informatie;
(b) het beter toegankelijk maken van de informatie over arbeidsvoorwaarden en -
omstandigheden, zowel voor buitenlandse dienstverrichters, als voor de ter
beschikking gestelde werknemers; en
(c) het bevorderen van uitwisselingen van informatie en optimale praktijken.
De volledige tekst van de conclusies staat in document 9935/08.
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 14
L
RICHTSOERE VOOR HET WERKGELEGEHEIDSBELEID VA DE LIDSTATE
De Raad heeft een politiek akkoord bereikt over een beschikking inzake richtsnoeren voor het
werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten voor 2008 (10090/08).
De Commissie heeft in december 2007 voorgesteld om de geintegreerde richtsnoeren, die de
richtsnoeren voor de werkgelegenheid bevatten, ongewijzigd te laten voor de volgende
Lissaboncyclus.
De Raad heeft tevens voortdurend benadrukt dat de stabiliteit van de richtsnoeren belangrijk is en
dat de aandacht moet uitgaan naar de uitvoering ervan. Dit is vooral van belang in de aanloop naar
het jaar 2010 waarin de resultaten van de Lissabonstrategie in hun geheel moeten worden
beoordeeld.
De Raad heeft op 20 mei 2008 het advies van het Europees Parlement ontvangen.
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 15
L
VAARDIGHEDE, BAE E JOGERE
ISPELE OP E ODERLIG AFSTEMME VA ARBEIDSMARKTBEHOEFTE -
Conclusies van de Raad
De Raad heeft conclusies aangenomen inzake het "Inspelen op en onderling afstemmen van
arbeidsmarktbehoeften, met speciale aandacht voor jongeren - Een initiatief voor banen en
vaardigheden".
In de conclusies van de Europese Raad van maart 2008 wordt de Commissie verzocht om een
algehele beoordeling van de vaardigheden die Europa tot 2020 nodig heeft, rekening houdend met
de invloed van technologische veranderingen en vergrijzing, alsmede om voorstellen die anticiperen
op toekomstige behoeften1.
De volledige tekst van de conclusies staat in document (10091/08).
1 Doc. 7652/08, punt 14.
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 16
L
ADVIES VA HET COMITÉ VOOR DE WERKGELEGEHEID OVER DE
WERKGELEGEHEID VA JOGERE
De Raad heeft zijn goedkeuring gehecht aan het advies van de heer Emilio GABAGLIO, voorzitter
van het Comite voor de werkgelegenheid, over de werkgelegenheid van jongeren in doc. 9898/08.
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 17
L
SOCIALE ZEKERHEID
Toepassingsverordening
In afwachting van het advies van het Europees Parlement in eerste lezing dat begin juli moet
worden aangenomen, heeft de Raad unaniem een partiele algemene orientatie bereikt over een deel
van een verordening tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 883/20041 betreffende de coordinatie
van de socialezekerheidsstelsels, die betrekking heeft op titel IV, hoofdstuk III (financiële
bepalingen - terugvordering van ten onrechte verstrekte prestaties, terugvordering van
voorlopige betalingen en premies, verrekening en bijstand inzake invordering (9988/08 +
ADD 1).
Verordening (EG) nr. 883/2004 was de eerste stap in een proces voor de modernisering en
vereenvoudiging van EU-voorschriften betreffende de coordinatie van nationale socialezekerheidsstelsels.
Die voorschriften moeten EU-burgers in staat stellen zich vrij door Europa te bewegen met
behoud van hun sociale rechten en zonder dat hun verwachtingen (op het gebied van gezondheid,
pensioenen, werkloosheidsbescherming, enz.) in het gedrang komen.
Dit proces moet worden voltooid met de aanneming van de toepassingsverordening2; een voorstel
daarvoor is momenteel in behandeling. De verordening komt in de plaats van Verordening (EEG)
nr. 574/723 en zal bepalingen bevatten ter versterking van de samenwerking tussen de nationale
instanties en ter verbetering van de methodes voor gegevensuitwisseling.
Bijlagen bij Verordening (EG) nr. 883/2004
In afwachting van het advies van het Europees Parlement in eerste lezing dat begin juli moet
worden aangenomen, heeft de Raad overeenstemming bereikt over een algemene orientatie inzake
een verordening tot wijziging van Verordening (EG) nr. 883/2004 betreffende de coordinatie van de
socialezekerheidsstelsels en tot vaststelling van de inhoud van de bijlagen daarbij (9939/08).
Deze bijlagen zijn nodig om ervoor te zorgen dat rekening wordt gehouden met de bijzondere
kenmerken van de diverse stelsels in de lidstaten.
1 Verordening van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende de
coordinatie van de socialezekerheidsstelsels, PB L 166 van 30.4.2004, rectificatie PB L 200
van 7.6.2004.
2 Zie artikel 89 van Verordening (EG) nr. 883/2004.
3 PB L 74 van 27.3.1972, laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 647/2005, PB L 28
van 30.1.1997.
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 18
L
Bijlage XI bevat bepalingen inzake specifieke aspecten van de wetgeving in afzonderlijke
lidstaten1.
De Raad heeft besloten de verklaring in bijlage III bij document 9939/08 op te nemen in zijn
notulen.
Voorgestelde rechtsgrondslag: de artikelen 42 en 308 van het Verdrag - besluit van de Raad met
eenparigheid van stemmen; medebeslissingsprocedure met het Europees Parlement van toepassing.
1 Zie artikel 83 van de verordening.
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 19
L
ACTIEPROGRAMMA VA PEKIG - FOLLOW-UP
Over de follow-up van het Actieprogramma van Peking, een reeks acties voor de verbetering van de
positie van vrouwen, is tijdens de Wereldvrouwenconferentie van de Verenigde Naties in 1995
overeenstemming bereikt.
De opeenvolgende EU-voorzitterschappen hebben sedert 1999 al indicatoren ontwikkeld voor 10
van de 12 kritieke actieterreinen van het Actieprogramma van Peking, en de Raad heeft conclusies
aangenomen tot goedkeuring van deze indicatoren die een cruciaal beleidsinstrument vormen.
Jonge meisjes - Conclusies van de Raad
De Raad heeft conclusies aangenomen over de toetsing van de uitvoering door de lidstaten en de
EU-instellingen van het Actieprogramma van Peking, vergezeld van indicatoren inzake jonge
meisjes, en hij heeft nota genomen van het begeleidende verslag van het voorzitterschap in
document 9669/08 ADD1.
De volledige tekst van de conclusies staat in document 9669/08.
Vrouwen in de politieke besluitvorming- Conclusies van de Raad
De Raad heeft tevens conclusies aangenomen over Vrouwen in de politieke besluitvorming, en hij
heeft nota genomen van het begeleidende verslag van het voorzitterschap in doc. 9670/08 ADD1
De volledige tekst van de conclusies staat in document 9670/08.
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 20
L
GEDERSTEREOTYPE - Conclusies van de Raad
De Raad heeft conclusies aangenomen over de uitbanning van genderstereotypen in de samenleving.
Genderstereotypen zijn een van de hardnekkigste oorzaken van ongelijkheid tussen vrouwen en
mannen in alle omstandigheden en in alle fasen van het leven.
De volledige tekst van de conclusies staat in document 9671/08.
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 21
L
HET TERUGDRIGE VA KAKER - Conclusies van de Raad
De Raad heeft een openbaar debat gehouden en conclusies aangenomen over het terugdringen van
kanker.
Het belang van deze problematiek blijkt uit het feit dat statistisch gezien een op de drie Europeanen
tijdens zijn leven kanker zal ontwikkelen.
In zijn conclusies verzoekt de Raad:
* de lidstaten alomvattende kankerstrategieen of -plannen te ontwikkelen en uit te voeren;
* de Commissie een EU-actieplan inzake kanker voor te leggen, dat alle aspecten van een
alomvattende bestrijding van kanker omvat, en de uitwisseling van informatie en het delen van
deskundigheid te bevorderen.
Aangezien een derde van de kankergevallen door preventie kan worden voorkomen, wordt in de
conclusies benadrukt dat de bevolking hiervan sterker bewust moet worden gemaakt en dat
preventie de meest doeltreffende langetermijnstrategie in de strijd tegen kanker is op basis van de
volgende krachtlijnen:
. bevordering van gezonde leefgewoonten,
. vroegtijdige diagnosestelling door middel van screening;
. beperking van de blootstelling aan kankerrisico's op het werk en in het milieu,
. voedselveiligheid.
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 22
L
Op andere punten worden maatregelen voorgenomen teneinde:
. de levenskwaliteit van kankerpatienten te verbeteren door middel van ondersteuning, revalidatie
en palliatieve zorg;
. zorg te dragen voor kankerregistratie op het niveau van de bevolking als een middel voor
epidemiologische studies,
. te investeren in de opleiding van gekwalificeerd personeel, in geschikte apparatuur en in
doeltreffende diagnosticering en geneesmiddelen,
. de samenwerking binnen de EU en op internationaal niveau bij kankeronderzoek te verbeteren.
Tot slot wordt de rol van de civiele samenleving in dit verband benadrukt.
De volledige tekst van de conclusies staat in document 9636/08.
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 23
L
ATIMICROBIËLE RESISTETIE - Conclusies van de Raad
De Raad heeft conclusies over antimicrobiele resistentie aangenomen en nota genomen van de
volgende informatie:
. Frankrijk zal op 6 en 7 november 2008 in Parijs een technische workshop over antimicrobiele
resistentie organiseren;
. Tsjechie zal tijdens zijn voorzitterschap1 een conferentie beleggen met het oog op het formuleren
van basisnormen voor antimicrobiele programma's van ziekenhuizen.
Commissielid Vassiliou maakte van de gelegenheid gebruik om de "Antibiotic Awareness Day" op
18 november 2008 in Straatsburg aan te kondigen en presenteerde het logo van dit evenement (zie
hieronder).
De volledige tekst van de conclusies staat in document 9637/08.
1 eerste semester van 2009.
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 24
L
UITVOERIG VA DE GEZODHEIDSSTRATEGIE VA DE EU - Conclusies van de
Raad
Mechanisme voor samenwerking tussen de Raad en de Commissie bij de uitvoering van de
gezondheidsstrategie van de EU (openbaar debat)
De Raad heeft conclusies aangenomen en een openbaar debat gehouden over een mechanisme voor
samenwerking tussen de Raad en de Commissie bij de uitvoering van de gezondheidsstrategie van
de EU.
Op basis van de gezondheidsstrategie van de EU (Witboek van de Commissie " Samen werken aan
gezondheid: een EU-strategie voor 2008-2013"1) heeft de Raad conclusies over de strategische
samenwerking aangenomen die de Commissie, de lidstaten en de Raad in staat zal stellen samen te
werken in het kader van EU-aangelegenheden met gevolgen voor de volksgezondheid (bijvoorbeeld
vergrijzing, gezondheidsbedreigingen enz.), die een echte meerwaarde voor de lidstaten inhoudt en
de uitvoering van de gezondheidsstrategie van de EU, met inbegrip van de aanpak "gezondheid op
alle beleidsgebieden", waarborgt.
De volledige tekst van de conclusies staat in document 9639/08.
1 COM(2007) 630 definitief.
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 25
L
PATIËTEVOORLICHTIG OVER GEEESMIDDELE - Conclusies van de Raad
De Raad heeft conclusies aangenomen over een mededeling van de Commissie (5242/08) waarin
het gevoerde patientenvoorlichtingsbeleid voor geneesmiddelen wordt geanalyseerd.
De Raad heeft tevens een orienterend debat gehouden tijdens hetwelk de ministers werd verzocht
hun besprekingen te baseren op een aantal door het voorzitterschap geformuleerde vragen
(9608/08):
* Wat zijn de meest essentiele elementen voor het noodzakelijke onderscheid tussen patientenvoorlichting
en reclame voor geneesmiddelen?
* Moet op EU-niveau of op nationaal niveau over de regelgeving inzake patientenvoorlichting
over geneesmiddelen worden besloten? Moet deze regelgeving ook betrekking hebben op een
controle vooraf of achteraf van de informatie, of moet het beginsel van zelfregulering worden
toegepast?
* Kunnen de discrepanties tussen de lidstaten met betrekking tot de toegang van patienten tot
informatie over geneesmiddelen door EU-wetgeving worden weggewerkt?
De meeste delegaties waren het eens over:
. de noodzaak verdere middelen te ontwikkelen om een onderscheid te maken tussen
reclame en voorlichting,
. de noodzaak het verbod op reclame voor receptplichtige geneesmiddelen te handhaven,
. de rol van de met gezondheid belaste instanties en gezondheidswerkers bij het verstrekken
van voorlichting aan patienten.
Voorts nam de Raad nota van het voornemen van de Commissie1 om een wetgevingsvoorstel in te
dienen tot vaststelling van een kader voor patientenvoorlichting over geneesmiddelen.
De volledige tekst van de conclusies staat in document 9437/08.
1 Commissielid Vassiliou nam het woord namens Commissielid Verheugen en zal hem op de
hoogte brengen van de standpunten van de lidstaten dienaangaande.
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 26
L
DIVERSE
Diversen
(a) Gewijzigd voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad
betreffende minimumvereisten voor de vergroting van de mobiliteit van werknemers
door verbetering van de verwerving en het behoud van aanvullende pensioenrechten
(WB)
. Informatie van het voorzitterschap
De Raad heeft nota genomen van de informatie van het voorzitterschap over de stand
van zaken in de onderhandelingen over een richtlijn betreffende minimumvereisten
voor de vergroting van de mobiliteit van werknemers door verbetering van de
verwerving en het behoud van aanvullende pensioenrechten.
(b) Voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad inzake het
Europees Jaar van de bestrijding van armoede en sociale uitsluiting (2010)
. Informatie van het voorzitterschap
De Raad heeft nota genomen van de informatie van het voorzitterschap over een
ontwerp-besluit inzake het Europees Jaar van de bestrijding van armoede en sociale
uitsluiting (2010), alsmede van de standpunten van verscheidene delegaties1 over de
medefinanciering van acties die in het kader van het Europees Jaar worden ondernomen
(10360/08).
(c) Sociale diensten van algemeen belang
. Voortgangsverslag door de voorzitter van het Comite voor sociale bescherming
De Raad heeft nota genomen van een mondeling voortgangsverslag van mevrouw
Elise WILLAME, voorzitter van het Comite voor sociale bescherming, in het kader
van de open raadpleging als bedoeld in de Commissiemededeling "Uitvoering van
het communautaire Lissabon-programma: Sociale diensten van algemeen belang in
de Europese Unie"2.
1 Tsjechie, Cyprus, Letland, Litouwen, Malta, Polen en Slowakije.
2 Doc. 9038/06
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 27
L
(d) Informatie over tijdens het Sloveense voorzitterschap georganiseerde evenementen:
i) Conferentie over " Banen voor jongeren - welvaart voor allen"1
In de context van de bespreking van het punt over vaardigheden, banen en jongeren
heeft de Raad nota genomen van de informatie van het voorzitterschap over de
conferentie " Banen voor jongeren - welvaart voor allen" van 24 en 25 april 2008 in
Brdo (10317/08).
ii) Conferentie "Solidariteit tussen de generaties voor samenhangende en
duurzame samenlevingen"
De Raad heeft nota genomen van de informatie van het voorzitterschap over de
conferentie "Solidariteit tussen de generaties voor samenhangende en duurzame
samenlevingen" van 27 tot en met 29 april 2008 in Brdo (10318/08).
iii) Zevende Europese bijeenkomst van personen die armoede ervaren
De Raad heeft nota genomen van de informatie van het voorzitterschap over de
zevende Europese bijeenkomst van personen die armoede ervaren, gehouden te
Brussel op 16 en 17 mei 2008 (10319/08).
Dit jaar was de bijeenkomst toegespitst op vier pijlers in de bestrijding van armoede:
diensten van algemeen belang, sociale diensten, huisvesting en minimuminkomen.
iv) Conferentie "Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap - van
woorden naar realiteit?" 2
De Raad heeft nota genomen van de informatie van het voorzitterschap over de
conferentie "Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap - van
woorden naar realiteit?" van 22 en 23 mei 2008 in Kranjska Gora (10320/08).
1 http://www.eu2008.si/en/News_and_Documents/Press_Releases/May/0516MDDSZ_Poverty.html
2 http://www.eu2008.si/en/News_and_Documents/Press_Releases/May/0509MDDSZ_invalidi.html
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 28
L
(e) Werkzaamheden van de Deskundigengroep demografische aangelegenheden
. Informatie van de Commissie
De Raad heeft nota genomen van de informatie van de Commissie over de werkzaamheden
van de Deskundigengroep demografische aangelegenheden (10321/08).
(f) Europese Week van het Sociaal Beleid
. Verzoek van de Bulgaarse delegatie
De Raad heeft nota genomen van de informatie van de Bulgaarse delegatie over de
Europese Week van het Sociaal Beleid die van 26 tot en met 30 mei 2008 in Sofia
plaatsvond (10308/08).
(g) Voorstel voor een richtlijn van de Raad betreffende de voorwaarden voor toegang en
verblijf van onderdanen van derde landen met het oog op een hooggekwalificeerde
baan
. Informatie van het voorzitterschap
De Raad heeft nota genomen van de informatie van het voorzitterschap over een
ontwerp-richtlijn betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen
van derde landen met het oog op een hooggekwalificeerde baan, alsmede van
de opmerkingen van Tsjechie, Hongarije en Belgie dienaangaande.
(h) Voorstel voor een communautair kader over de toepassing van patientenrechten in de
grensoverschrijdende gezondheidszorg
. Informatie van de Commissie
De Raad heeft nota genomen van de informatie van de Commissie over een voorstel
voor een communautair kader over de toepassing van patientenrechten in de grensoverschrijdende
gezondheidszorg, dat in de komende maanden moet worden
aangenomen (10197/08).
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 29
L
(i) Conferentie "e-Gezondheid zonder grenzen"1 (6-7 mei 2008, Portoro., Slovenie)
. Informatie van het voorzitterschap
De Raad heeft nota genomen van de informatie van het voorzitterschap over de
conferentie "e-Gezondheid zonder grenzen" van 6 en 7 mei 2008 te Portoro.
(9749/08).
(j) EU-strategie ter ondersteuning van de lidstaten bij het beperken van aan alcohol
gerelateerde schade
. Informatie van de Commissie en het voorzitterschap
De Raad heeft nota genomen van de informatie van het voorzitterschap over de EUstrategie
ter ondersteuning van de lidstaten bij het beperken van aan alcohol
gerelateerde schade (9806/08).
(k) Gezondheidsproblemen in verband met voeding, overgewicht en zwaarlijvigheid
. Informatie van het voorzitterschap en de Commissie
De Raad heeft nota genomen van de informatie van het voorzitterschap en de
Commissie over gezondheidsproblemen in verband met voeding, overgewicht en
zwaarlijvigheid (9810/08).
(l) Kaderverdrag inzake tabaksontmoediging
. Informatie van de Commissie
De Commissie heeft de Raad geinformeerd over het kaderverdrag inzake
tabaksontmoediging (9757/08).
1 http://www.eu2008.si/en/News_and_Documents/Press_Releases/May/0507MZeHealth.
html
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 30
L
(m) Orgaandonatie en -transplantatie
. Informatie van de Commissie
De Raad heeft nota genomen van de informatie van de Commissie over
orgaandonatie en -transplantatie (10198/08).
(n) Pakket patientenveiligheid
. Informatie van de Commissie
De Raad heeft nota genomen van de informatie van de Commissie over het pakket
patientenveiligheid (9764/08).
(o) Aangelegenheden met betrekking tot gezondheidsbeveiliging
. Informatie van de Commissie
De Raad heeft nota genomen van de informatie van de Commissie over
aangelegenheden met betrekking tot gezondheidsbeveiliging (9767/08).
(p) Geestelijke gezondheid voor Europa
. Informatie van de Commissie
De Raad heeft nota genomen van de informatie van de Commissie over geestelijke
gezondheid voor Europa (9770/08).
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 31
L
(q) Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van
Richtlijn 2001/82/EG en Richtlijn 2001/83/EG, wat wijzigingen in de voorwaarden
van vergunningen voor het in de handel brengen van geneesmiddelen betreft
. Informatie van het voorzitterschap
De Raad heeft nota genomen van de informatie van het voorzitterschap over een
voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van
Richtlijn 2001/82/EG en Richtlijn 2001/83/EG, wat wijzigingen in de voorwaarden
van vergunningen voor het in de handel brengen van geneesmiddelen betreft
(9920/08).
(r) Netwerkbijeenkomst van de bevoegde autoriteiten voor de bepaling van de prijs en
de vergoeding van geneesmiddelen
. Informatie van het voorzitterschap
De Raad heeft nota genomen van de feedback van het voorzitterschap over een
netwerkbijeenkomst van de bevoegde autoriteiten voor de bepaling van de prijs en de
vergoeding van geneesmiddelen, die op 28 en 29 april 2008 in Brdo is gehouden.
(s) Pakket voedselverbeteraars
. Informatie van het voorzitterschap
Het voorzitterschap heeft de Raad geinformeerd over de stand van zaken met
betrekking tot het pakket voedselverbeteraars.
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 32
L
(t) Europese dimensie van door coeliakie veroorzaakte problemen: ondersteuningsplan
van de Spaanse regering voor personen die aan glutenintolerantie lijden. Benodigde
wijzigingen in de Europese wetgeving
. Informatie van de Spaanse delegatie
De Raad heeft nota genomen van de opmerkingen van de Spaanse delegatie
betreffende personen die aan glutenintolerantie lijden (9772/08).
Commissielid Vassiliou heeft de Raad geinformeerd over de vorderingen die op
internationaal niveau zijn geboekt met normen voor de etikettering van gluten.
Zij vestigde de aandacht van de ministers op de noodzaak van een efficient en
evenredig optreden op communautair niveau.
(u) Sociale integratie van Roma
. Verzoek van de Roemeense delegatie
De Raad heeft nota genomen van de informatie van Roemenie (10481/08) en van de
opmerkingen van Italie en Spanje dienaangaande.
Commissielid .pidla wees erop dat niet-discriminerende maatregelen zullen worden
opgenomen in de voor juli 2008 verwachte sociale agenda.
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 33
L
ADERE GOEDGEKEURDE PUTE
GEMEE!SCHAPPELIJK BUITE!LA!DS E! VEILIGHEIDSBELEID
Militaire EU-operatie EUFOR Tsjaad/CAR - Deelneming van Albanië
De Raad heeft een besluit vastgesteld betreffende de sluiting van een overeenkomst met Albanie
inzake de deelneming van dat land aan de door de EU geleide operatie in Tsjaad en de Centraal-
Afrikaanse Republiek (EUFOR/Tsjaad/CAR) (9405/08).
Op 15 oktober 2007 heeft de Raad Gemeenschappelijk Optreden 2007/677/GBVB inzake de
militaire EU-operatie EUFOR Tsjaad/CAR vastgesteld. In het gemeenschappelijk optreden is
bepaald dat gedetailleerde regelingen betreffende de deelneming van derde landen worden vastgesteld
in een overeenkomst op grond van artikel 24 van het Verdrag betreffende de Europese Unie.
ECO!OMISCHE E! FI!A!CIËLE ZAKE!
"Octroi de mer"-regeling in de Franse overzeese departementen
De Raad heeft een beschikking vastgesteld ter actualisering van de lijsten van in de Franse overzeese
departementen vervaardigde producten die in aanmerking komen voor vrijstellingen of
verlagingen van de octroi de mer (8988/08).
De lijsten worden bijgewerkt om rekening te houden met nieuwe producten en productieprocessen
in de Franse overzeese departementen die niet onder de huidige EU-wetgeving vallen, zoals
yoghurt, het branden van koffie, de productie van chocolade, de productie van maniok- en bananenchips
en van gebrande pinda's en het brouwen van bier.
De nieuwe en de reeds op de lijsten voorkomende producten worden benadeeld in vergelijking met
ingevoerde producten vanwege de hogere productiekosten in de overzeese departementen. De
hogere kosten zijn in hoofdzaak te wijten aan de afgelegen ligging van de departementen, het
moeilijke klimaat en de kleinschaligheid van de plaatselijke markt.
Al naar gelang het product en het overzeese departement mag het verschil in belastingtarief ten
hoogste 10, 20 of 30 procentpunten bedragen.
9-10.VII.2008
10414/08 (Presse 166) 34
L
HA!DELSBELEID
Overeenkomst met Oekraïne over handel in diensten
De Raad heeft een besluit aangenomen betreffende de ondertekening en de voorlopige toepassing
van een overeenkomst met Oekraine tot behoud van de bepalingen inzake internationaal zeevervoer
in de partnerschaps- en samenwerkingsovereenkomst (PSO) met Oekraine na de toetreding van dat
land tot de WTO op 16 mei 2008.
De PSO-bepalingen inzake handel in diensten zullen automatisch worden vervangen door de
verbintenissen van Oekraine uit hoofde van de Algemene Overeenkomst inzake de handel in
diensten. Deze verbintenissen bestrijken de overeenkomstige PSO-bepalingen, behalve die
betreffende internationaal zeevervoer, die met de nieuwe overeenkomst op bilaterale basis worden
gehandhaafd.
STATISTIEK
Volksgezondheid en veiligheid op het werk
De Raad heeft een politiek akkoord bereikt over een verordening tot vaststelling van een
gemeenschappelijk kader voor de systematische productie van statistieken op het gebied van
volksgezondheid en veiligheid op het werk (9823/08). Door het akkoord kan de Raad tijdens een
komende zitting zijn gemeenschappelijk standpunt vaststellen en dit in het kader van de
medebeslissingsprocedure toezenden aan het Europees Parlement voor tweede lezing.
De statistieken zullen gegevens verschaffen voor indicatoren die nodig zijn voor het toezicht op
communautaire maatregelen op het gebied van volksgezondheid en veiligheid op het werk.
Eurostat en de betrokken nationale instanties zullen nauw samenwerken met het oog op een
geharmoniseerde verzameling en verwerking van gegevens.



Raad van de Europese Unie