Ingezonden persbericht

Persbericht
10 juli 2008

5-9 VERVANGT 9-5

Onderzoek van Crowne Plaza Hotels & Resorts toont aan dat de steeds hogere eisen die aan zakenmannen- en vrouwen worden gesteld - gecombineerd met de populaire moderne technologie - de 9-5 werkdag uiterst rekbaar hebben gemaakt.

Wat enkele feiten:
· 74 procent van de werknemers werkt elke dag tot drie uur langer om het werk de baas te blijven
· Een kwart van de werknemers slaapt met de PDA binnen handbereik
· 65 procent ziet een hotelkamer als een rustplaats om het werk even te vergeten

Ontstellende cijfers onthullen dat de klassieke 9-5 werkdag heeft plaatsgemaakt voor werkdagen van 5-9.

Drie kwart van de werknemers werkt elke dag tot drie uur langer, vijf procent van hen geeft toe dat ze hun werkdag bijna verdubbelen en geregeld zeven extra onbetaalde uren per dag werken.

Crowne Plaza ondervroeg meer dan 1.500 zakenmensen over hun werkgewoonten. Uit de resultaten blijkt dat slechts 20 procent het werk volledig achter zich laat als ze het kantoor verlaten. De resterende 80 procent vindt het onmogelijk om e-mails niet te checken buiten de werkuren en één op de drie werknemers is zelfs 24/7 bereikbaar.

Een verrassend gegeven is dat 62 procent zijn BlackBerry of gsm mee naar bed neemt om een belangrijke oproep of e-mail in verband met het werk niet te missen. Een vierde van de ondervraagden bekent dat ze met hun PDA binnen handbereik slapen.

Deze resultaten onderstrepen de impact van moderne technologieën zoals gsm's, BlackBerrys en laptops op de werknemers, die nu overal hun to-do-lijstje kunnen raadplegen en afwerken. Volgens de enquête werkt 67 procent van de deelnemers zijn takenlijst liever meteen af in plaats van te wachten op de volgende ochtend. Van een derde van hen wordt verwacht dat ze hun PDA meenemen op vakantie, zodat ze bereikbaar zijn voor de collega's.

Hoewel de respondenten harder en langer werken dan tien jaar geleden, beschouwt 65 procent van de zakenreizigers een hotelkamer als de beste plaats om er even tussenuit te zijn, het werk te vergeten en te ontspannen.

'Iedereen die in de zakenwereld van vandaag actief is, weet dat we meer uren kloppen dan het 9-5 werkschema, maar dubbele werkdagen presteren is echt wel ontstellend,' verklaart Chris Hale, woordvoerder van Crowne Plaza en Vice President van IHG Marketing & Communications EMEA.

'Zakenreizen vormen een belangrijk deel van het leven voor velen van ons en lange werkuren horen daarbij. Maar je moet de knop ook kunnen omdraaien en je batterij weer opladen.

Het is verfrissend dat de meeste zakenreizigers ondanks deze veeleisende, snel veranderende omgeving, nog altijd rust en ontspanning zoeken in hun hotelkamer. Het is prioriteit voor ons om onze gasten in staat stellen om hun kamer in het Crowne Plaza hotel uitgerust en ontspannen te verlaten. Deze resultaten zijn dus echt bemoedigend,' besluit Hale.

Alle kamers in de Crowne Plaza hotels zijn uitgerust met klimaatcontrole, geluidsisolatie en lichtcontrole, zodat de gasten zich mentaal van het werk kunnen losmaken zodra ze de kamer binnenkomen. Alle hotels beschikken ook over een ruime keuze aan ontspanningsfaciliteiten en uitstekende restaurants om gasten met een druk zakenleven te helpen relaxen in een comfortabele omgeving.

Over het onderzoek:
Het onderzoek voor Crowne Plaza werd online uitgevoerd door 72 Point van 6-12 mei 2008 bij een nationale representatieve steekproef van 1.564 Britse zakenreizigers ouder dan18 jaar. 72 Point maakt deel uit van de SWNS Group, het grootste onafhankelijke pers- en nieuwsagentschap in het VK.