Ingezonden persbericht
Jones Lang LaSalle presenteert feiten en cijfers Nederlandse winkelmarkt:
. Amsterdam 2e stad met grootste huurgroei in Europa(1) na Moskou en vóór Parijs
. Verslechterende concurrentiepositie kleine en middelgrote steden
. Beleggingsvolume winkelvastgoed eerste kwartaal 2008 boven E 1,1 miljard
. Trends:
. Bestseller (o.a. Vero Moda, Only, Jack & Jones) meest expansieve winkelformule sinds 2006
. Nike, Puma en Adidas flagship winkelformules in top 3 meest expansieve retailers van de toekomst
. Nederlandse consument Europees gezien meest actieve 'online' shopper
Amsterdam, 10 juli 2008 - Jones Lang LaSalle presenteert vandaag de uitkomsten van de eerste editie van haar On Point Dutch Retail Market Bulletin, een nieuw kwantitatief onderzoek naar feiten, cijfers, trends en ontwikkelingen op de Nederlandse winkelvastgoedmarkt.
Amsterdam vóór Parijs
Amsterdam staat in het onderzoek op de 2e plaats voor huurgroei van winkelunits in Europa: tot en met 2012 zal in Amsterdam de op één na hoogste huurgroei plaatsvinden. Dit na Moskou maar nog vóór Parijs en Stockholm. In Nederland staat Amsterdam qua winkelhuurprijzen op de 1e plaats gevolgd door Maastricht, Utrecht, Rotterdam en Eindhoven. De combinatie van grote vraag van internationale retailers naar winkelunits en schaarste in het aanbod ervan, maken dat de onderzoekers van Jones Lang LaSalle verwachten dat de huurprijzen op toplocaties in de grote steden de komende jaren zullen blijven stijgen, hoewel minder hard dan in de voorgaande jaren. In Amsterdam ligt de gemiddelde verwachte huurstijging op 3,5% voor toplocaties.
Consument centraal in kleine en middelgrote steden
De huurgroei in winkelgebieden in kleine en middelgrote steden (minder dan 100.000 inwoners) zal naar verwachting stabiel blijven of zelfs teruglopen. Deze winkelgebieden blijken onvoldoende in staat een sterke concurrentiepositie te ontwikkelen, zij zijn vaak te weinig gericht op specifieke doelgroepen. Een meer consumentgerichte aanpak is vereist om niet verder op achterstand te raken. Jones Lang LaSalle is ervan overtuigd dat de concurrentiepositie kan worden verstevigd indien het winkelgebied qua aanbod en vormgeving optimaal wordt afgestemd op de behoeften en interesses van de consumenten in het verzorgingsgebied.
- vervolg -
De behoeftes en interesses van de locale consumenten moeten worden vertaald naar een winkelconcept dat zowel de branchering, de formules, de situering, de inrichting, de uitstraling en het materiaalgebruik van het winkelcentrum omvat. Recreatief bezochte centra zullen zich moeten richten op een of twee doelgroepen die in de huidige opzet nog onvoldoende worden bediend, maar die wel veel besteden in winkels. Winkelcentra met een 'boodschappenfunctie' zullen alle consumentengroepen optimaal moeten bedienen. Op die manier zal dan, ondanks de hoge kosten die gepaard gaan met een herontwikkeling, vrijwel altijd een rendementsverhoging optreden. De hoogte hiervan wordt volgens Jones Lang LaSalle bepaald door de mate waarin de winkelconsument centraal wordt gesteld.
Winkelvastgoed nog steeds solide investering
Het totale volume winkelvastgoedbeleggingen bereikte over het eerste kwartaal van 2008 met E1,1 miljard een recordhoogte. In 2006 en 2007 bereikte het totale beleggingsvolume per jaar E1,3 miljard. Het hoogste beleggingsvolume deed zich voor in winkelcentra. Retail is over de afgelopen 10 jaar de best presterende vastgoedsector geweest in termen van rendement/risico-profiel, ondanks de economische schommelingen die zich hebben voorgedaan. Bovendien is uit onderzoek van Jones Lang LaSalle en de Universiteit van Amsterdam gebleken dat over de afgelopen 15 jaar retailbeleggingen van institutionele vastgoedbeleggers en vastgoedfondsen de laagste leegstandscijfers liet zien en ook de meest stabiele ontwikkeling daarin had ten opzichte van de overige sectoren.
De belangrijkste beleggers in winkelvastgoed sinds 2003 zijn Bouwfonds/IEF Capital, Fortis, Kroonenberg en Syntrus Achmea. Het aandeel van nationale en institutionele beleggers stijgt ten opzichte van internationale en particuliere beleggers. Voor de komende periode wordt met name een stijging verwacht van het aantal Nederlandse institutionele beleggers, die hun exposure in deze sector willen vergroten. Dit heeft vooral te maken met de kredietcrisis - die op de Nederlandse retailmarkt vooralsnog relatief weinig effect heeft ten opzichte van de overige sectoren - waardoor de particuliere, veelal voor een groot deel met vreemd vermogen gefinancierde belegger meer moeite heeft met het aantrekken van financiële middelen. Toch blijft retail, met name de A1-locaties, een populaire beleggingssector onder particuliere vastgoedbeleggers, zo blijkt ook uit recent onderzoek van Jones Lang LaSalle en de Technische Universiteit Eindhoven.
- vervolg -
-
Trends en toekomstverwachtingen
Belangrijke trends op de Nederlandse winkelvastgoedmarkt zijn onder meer:
. de combinatie van schaalvergroting enerzijds - lag het gemiddelde in 1970 nog op 65 m² per winkel, ligt dit nu op 242 m² per winkel - en specialisatie van winkels anderzijds.
. veranderende consumentengedrag is steeds meer gericht op beleving en lifestyle.
. consumenten kiezen voor winkelcentra die in brede zin aansluiten op hun interessegebieden en behoeften.
. Nederlandse consument Europees gezien meest actieve 'online' shopper
De Top-10 modewinkels op A1-winkellocaties van dit moment zijn WE, Miss Etam, Dolcis, Hunkemöller, Didi, Vero Moda, M&S Mode, Steps, H&M en CoolCat. De 5 meest expansieve winkelformules van afgelopen tijd zijn Bestseller, T-Mobile, Claire's, Score en Six. De meest expansieve winkelformules voor de komende jaren zijn naar verwachting formules zoals Desigual (mode), Sephora (parfumerie) en flagship stores van sportmerken zoals Nike, Puma en Adidas .
De belangrijkste voorspellingen van Jones Lang LaSalle voor de komende drie tot vijf jaar op de winkelvastgoedmarkt zijn:
. Nauwelijks tot geen invloed van de economische terugslag op de huurprijzen van winkels op A1-locaties
. Toename van internationale retailers in de mode-, schoenen en parfumeriebranche
. Opwaartse druk op huurprijzen op A1-locaties
. Kleine en middelgrote steden moeten zich meer onderscheiden en beter inspelen op de interesses van hun doelgroep om hun concurrentiepositie te behouden
. City marketing, branding van winkelcentra en specialisatie van retailers zijn belangrijke aspecten in het benaderen en aantrekken van specifieke doelgroepen
. Duurzaamheid van toenemend belang, focus ligt echter vooral op energiebesparing, afvalverwerking en materiaalgebruik.
- einde bericht -