European Union



Brussel, 10 juli 2008

Commissie slaat alarm wegens vertragingen bij hotline nummer 116 voor vermiste kinderen

Ouders en kinderen moeten op reis in de EU snel en gratis hulp kunnen inroepen. Alleen al in het VK en in België werden in 2007 meer dan 7500 kinderen als vermist opgegeven (www.missingchildreneurope.eu). De bezorgdheid van het publiek over de veiligheid van kinderen is groter geworden door gevallen als de verdwijning van Madeleine McCann in Portugal. In 2007 heeft de Commissie maatregelen genomen door op nationaal niveau een nummerreeks van zes cijfers die begint met 116 te reserveren voor hotlines voor vermiste kinderen (116000) en voor hulplijnen (116111) voor kinderen. Uit een recente EU-enquête blijkt echter dan slechts een minderheid van de lidstaten deze nummers aan dienstverleners heeft toegewezen: zeven voor
116000 en tien voor 116111 (zie bijlage). De Commissie heeft de lidstaten vandaag opgeroepen om haast te maken met de invoering van deze nummers. De EU-lidstaten zijn krachtens de EU-wetgeving niet verplicht deze nummers toe te wijzen, maar ze moeten ze wel reserveren en het publiek en de dienstverleners over hun beschikbaarheid informeren. Uit de enquête blijkt dat de lidstaten zich maar weinig inspanningen hebben getroost om de beschikbaarheid van de nummers onder de aandacht te brengen, waardoor de invoering ervan vertraging heeft opgelopen.

"Een jaar geleden heeft de Commissie om de invoering van Europese
116-nummers gevraagd zodat ouders en kinderen gemakkelijker hulp kunnen inroepen," aldus Europees Commissaris voor telecommunicatie Viviane Reding. "Tot dusverre heeft alleen Hongarije alle stappen genomen die nodig zijn om de 116-diensten operationeel te maken. Ik waardeer dit voorbeeld maar vind wel dat er in de overige 26 lidstaten alarmbellen moeten gaan rinkelen. De rechten van het kind moeten uit hoofde van het door alle EU-lidstaten ondertekende handvest van de grondrechten van de EU worden beschermd. Het is jammer dat de woorden in vele landen geen daden worden wanneer het erop aan komt de nummers in te voeren die waardevolle hulp kunnen bieden aan ouders en kinderen. De Commissie heeft haar deel van het werk gedaan en hoopt dat het niet nodig zal zijn juridische procedures te starten over een kwestie waarover een brede consensus zou moeten bestaan."

Uit de enquête van vandaag blijkt dat er nog vooruitgang moet worden geboekt om de 116000- en 116111-diensten in de hele EU van de grond te krijgen:

* De 116000- en 116111-nummers zijn algemeen beschikbaar in 24 landen (België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Griekenland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Ierland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië en Zweden) maar niet in Italië, Letland en het VK. De deadlines voor het reserveren van deze nummers waren respectievelijk 30 augustus 2007 (116000) en 29 februari 2008 (116111).

* De meeste landen hebben zich weinig moeite gedaan om potentiële dienstverleners te informeren over de 116000- en 116111-nummers. Dit heeft tot vertraging geleid bij de invoering van deze nummers door potentiële dienstverleners, vooral niet-gouvernementele organisatie. In Finland, Frankrijk (voor 116000), Ierland, Litouwen, Nederland, Portugal en Zweden zijn meer inspanningen geleverd (persmededelingen, e-mails/brieven aan potentiële dienstverleningen, vergaderingen).

* Potentiële dienstverleners voor de hotline hebben hun belangstelling getoond voor 116000 in België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Malta, Nederland, Portugal, Roemenië, Slowakije, Tsjechië en het VK. Potentiële dienstverleners voor de 116111-hulplijn hebben zich gemanifesteerd in Bulgarije, Tsjechië, Denemarken, Duitsland, Estland, Griekenland, Finland, Hongarije, Ierland, Luxemburg, Nederland, Portugal, Roemenië, Slowakije, het VK en Zweden. Er zijn echter maar zeven lidstaten (België, Denemarken, Griekenland, Hongarije, Nederland, Portugal en Slowakije) die het
116000-nummer hebben toegewezen aan dienstverleners. Voor 116111 zijn dit tien lidstaten (Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Griekenland, Finland, Hongarije, Portugal, Slowakije, Tsjechië en Zweden).

* Tot dusverre heeft alleen Hongarije laten weten dat beide nummers operationeel zijn.

De dienstverleners voor de hotline en hulplijn kunnen met hun diensten beginnen zodra een lidstaat hen een nummer heeft toegewezen. Deze dienstverleners moeten hun diensten 24 uur per dag, 7 dagen per week, in het hele land gratis en adequaat kunnen aanbieden. De Commissie volgt de invoering in de lidstaten op de voet.

Achtergrond:

In juli 2006 heeft de Europese Commissie voorgesteld een gemeenschappelijk telefoonnummer te reserveren voor het opgeven van vermiste kinderen en ook een hulplijn voor kinderen. Dit is een reactie op de goedkeuring van de EU-strategie voor de rechten van het kind (IP/06/927). Op 15 februari 2007 en 30 oktober 2007 heeft de Commissie besloten de nummers 116000 (IP/07/188) en 116111 in alle lidstaten te reserveren. Het besluit verplicht de EU-lidstaten om "116-nummers" algemeen beschikbaar te maken maar verplicht hen niet de nummers aan een dienstverlener toe te wijzen of de dienstverlening te waarborgen. Het nummer 116000 moest op 31 augustus 2007 beschikbaar zijn en het nummer 116111 op 29 februari 2008. Na deze datums konden de nationale telecomexploitanten ze activeren voor gebruik door hotline- en hulplijnverleners. Een derde nummer, 116123, is gereserveerd voor hulplijnen voor emotionele steun aan volwassenen.

In navolging van het initiatief van de Europese Commissie heeft de Internationale Telecommunicatie Unie op 16 juni 2008 om wereldwijde invoering van het 116111-nummer gevraagd.

De enquête en nadere informatie zijn te vinden op:

http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/current/pan_europ ean/index_en.htm

Annex

Legend: (P) = preparatory work not completed yet P= preparatory work completed; number availability has been publicised O= assignment ongoing
A= number assigned

MS


116000


116111


116123

AT
P
P
A - 20/06/2008
ORF - Österreichischer Rundfunk (Austrian Red Cross) BU
P
A - 15/05/2008
State Agency for Child Protection
P
BE
A - 18/07/2007
Child Focus
P
P
CZ
O
A -
Telefonica O2 (Safety Line Association)
P
CY
P
P
P
DE
P
A - 02/06/2008
Nummer gegen Kummer e.V.
O
DK
A - 03/10/2007
TDC (Thora Center)
A - 16/04/2008
TDC (Børns Vilkår)
P
EE
P
P
P
EL
A -
The smile of the child
A -
EQUPE ( "Society of Psychosocial Education of children and Youth"). P
ES
P
O
P
FI
P
A - 13/12/2007
Mannerheim League for Child Welfare
A - 07/02/2008
Evangelical Lutheran Church of Finland
FR
O
P
P
HU
A - 21/02/2008
Kék Vonal
operational
A - 11/02/2008
Kék Vonal
operational
P
IE
P
O
A -
The Samaritans
IT
(P) / A - Ministry
of interiors
(P)
(P)
LT
P
P
P
LU
P
P
P
LV
(P)
(P)
(P)
MT
P
P
P
NL
A -
Foundation International Child Abductions)
P
A - 29/04/2008
SOS Telefonische Hulpdiensten
A - 29/05/2008
Stichting Korrelatie
PL
P
P
P
PT
A - 12/09/2007
Instituto de Apoio à Criança
A - 11/01/2008
Instituto de Apoio à Criança
P
RO
P
P
P
SE
P
A - 24/01/2008
BRIS (Children's rights in Society)
A - 24/01/2008
Church of Sweden
SI
P
P
A - 21/02/2008
Zveza slov. Drustev svet za telef. Pomoc v stiski-STS SK
A - 20/06/2008
Orange SK (Slovak Board of UNICEF)
A - 20/06/2008
Orange SK (Slovak Board of UNICEF)
P
UK
(P)

A expected from Sept 08
(P)

A expected from Sept 08
(P)

A expected from Sept 08