Blauw New Media


---

Blauw Research gaat samenwerking aan met Ap Dijksterhuis Welke rol speelt het slimme onbewuste bij marktonderzoek? Rotterdam , 10 juli 2008
Blauw Research bv gaat samen met Ap Dijksterhuis onderzoek uitvoeren naar de rol van het slimme onbewuste in marktonderzoek. Dijksterhuis, hoogleraar Psychologie van het onbewuste aan de Nijmeegse Radboud Universiteit, heeft van het onderzoekbureau een bedrag van 10.000 Euro gekregen. Dit is echt een unicum, zegt Dijksterhuis, ik zie het als een grote uitdaging om samen met een professioneel en gedreven bureau als Blauw onderzoek te doen. Het geeft mij de mogelijkheid om onderzoek te doen met de geweldige faciliteiten van Blauw.

Wij willen graag een aantal experimenten gaan uitvoeren met Ap Dijksterhuis, vertelt Rijn Vogelaar, Algemeen Directeur Blauw Research Nederland. Wij zijn geïnspireerd geraakt door het boek Het slimme onbewuste van Dijksterhuis en zien het als een uitdaging dit om te zetten naar de onderzoekspraktijk. Hij laat in zijn werk zien dat beslissingen genomen na onbewust nadenken vaak beter zijn dan beslissingen die genomen zijn na bewust nadenken. We hebben al ideeën en in september gaan we brainstormen met Ap Dijksterhuis over de mogelijkheden. Ook klanten mogen ideeën voor onderzoek aandragen, aldus Vogelaar.

Ap Dijksterhuis (39) is hoogleraar Psychologie van het onbewuste. Hij begon zijn studie psychologie aan de universiteit van Nijmegen. In 1993 behaalde hij zijn doctoraal psychologie. Drie jaar later, in 1996 promoveerde hij cum laude. In 2005 ontving Ap Dijksterhuis een belangrijke subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek NWO voor onderzoek naar het onderbewuste en onbewust "nadenken". In 2007 verscheen zijn boek Het slimme onbewuste, dat de invloed van het onbewuste op het denken (met name het nemen van beslissingen) voor leken beschrijft.

Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Caroline Nevens; +31 10 4000 988; Blauw Research BV

Over Blauw
Blauw Research B.V. is het snelst groeiende full service top 10 onderzoekbureau van Nederland met vestigingen in Rotterdam, Amersfoort, Neurenberg en Londen. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches o.a. Public, FMCG, Durables, Finance, Energie - en is actief in diverse werkvelden zoals Marketing, Communicatie, Sponsoring, Customer Relations en Pricing. In 2008 verwacht Blauw Research internationaal met 145 medewerkers een omzet van 16 miljoen te hebben gerealiseerd. « terug