Gemeente Rhenen


Invoering Elektronisch Kind Dossier

De gemeente Rhenen doet samen met alle andere gemeenten in de provincie Utrecht mee aan het project Elektronisch Kind Dossier (EKD).

De gemeenten gaan de EKD aanbesteden, waarbij een gezamenlijk database een optie is op termijn. Het doel is uiterlijk januari 2009 starten met de invoering De stad Utrecht daarbij de rol als penvoerder vervullen.

In het EKD wordt van alle in Nederland geboren kinderen informatie vastgelegd over de gezondheid en de gezinssituatie. Consultatiebureaus en schoolartsen verzamelen deze informatie nu ook al, maar meestal in ouderwetse papieren mappen. Elke partij in de jeugdgezondheidszorg (JGZ) ziet de noodzaak van een elektronische database.

De digitale dossiers vormen een integraal onderdeel van de werkwijze van JGZ. De digitale dossiers JGZ bevatten informatie over de gezondheid en ontwikkeling van het kind in de brede zin van het woord: lichamelijk, cognitief en psychosociaal.

De dossiers hebben twee functies:

het continu volgen van het individuele kind en de zorg die daaraan wordt geleverd; deze monitoring is aanvullend op de signalering door de verwijsindex en eventuele afspraken over zorgcoördinatie en vormt een belangrijke garantie dat geen kind buiten beeld valt.

het op de lange termijn volgen van de gezondheid van de groep jeugdigen. Op basis van de verzamelde gegevens uit de JGZ-dossiers kunnen trends zichtbaar worden gemaakt. Dit is van belang voor de beleidsontwikkeling door de gemeente.

Persbericht van 10 juli 2008.