Scheiden van afval de meest populaire milieubesparende maatregel
10/07/2008 17:18
TNT Post
DEN HAAG, 10 juli 2008 - Ruim 90 procent van de Nederlanders biedt zijn huishoudafval gescheiden aan. Daarmee is dit volgens recent onderzoek in opdracht van TNT Post de meest toegepaste milieubesparende maatregel in ons land.
Synovate / Interview NSS ondervroeg onlangs op verzoek van TNT Post precies 500 consumenten wat hun huidige beleving is bij bewust omgaan met het milieu. Het scheiden van afval bleek voor het merendeel van de Nederlanders de meest populaire maatregel. De kraan dichtdraaien bij het tandenpoetsen werd als tweede (80%) genoemd en als derde (75%) werd het een 'graadje lager draaien' van de thermostaat aangehaald. Het plaatsen van roetfilters onder auto's en het kopen van biologische producten eindigden met 20% op de laatste plek.
Uit het onderzoek bleek verder dat in het algemeen thema's als gezondheidszorg, normen en waarden, veiligheid en onderwijs op meer belangstelling dan het milieu kunnen rekenen. Dit kan mede verklaard worden door het feit dat 60% van de respondenten zichzelf al milieubewust vindt en al de nodige milieubesparende maatregelen in huis heeft getroffen. Zo geeft 70% van de respondenten bijvoorbeeld aan spaarlampen in huis te gebruiken en de woning te hebben geïsoleerd.
Opvallend detail uit het onderzoek is dat consumenten zichzelf milieubewuster vinden dan het bedrijfsleven. Dit wordt ondersteund door het feit dat de respondenten maar op bescheiden schaal namen weet te noemen van bedrijven die op aansprekende, verantwoorde wijze milieubewust zijn. Van bedrijven die wel in verband worden gebracht met aandacht voor het milieu voeren energiebedrijven de lijst aan.
Een andere opvallende conclusie is dat het etiketteren van producten en diensten met labels als 'milieuvriendelijk' en 'energiebesparend' volgens de consument eerder als marketinginspanning wordt gezien dan als zorg voor het milieu. De overheid vormt daar overigens een duidelijke uitzondering op. Met name jongeren verwachten wel dat het milieubewustzijn van bedrijven in de toekomst zal toenemen.
Het onderzoek wees ook uit dat de eigen werkgever volgens de respondenten meestal niet voorop loopt met milieuzaken. Respondenten met een baan hebben maar op bescheiden schaal werkgevers die nadrukkelijk met het milieu bezig zijn. 40% van de ondervraagden weet zelfs geen milieubesparende maatregelen van de eigen werkgever te noemen. De meest populaire besparingsmaatregel bij bedrijven is isolatie (33%), gevolgd door thermostaat lager (25%) en groene energie (16%). Bij deze laatste valt op dat opvallend veel ondervraagden dit ook als besparingsmaatregel aanmoedigen (23%).
Compensatie van energiegebruik door te investeren in windmolens (4%) of in het planten van bomen (5%) vormen de staartgroep in het lijstje van maatregelen dat wordt genomen door werkgevers.
100 miljoenste Groene Poststuk
Een goed voorbeeld van een compensatiemogelijkheid biedt TNT Post sinds januari 2008 aan haar klanten met Groene Post.
Dit programma biedt zakelijke klanten van het bedrijf de mogelijkheid om hun post CO2-neutraal te versturen. Via de internetsite www.groenepost.nl kunnen zakelijke klanten berekenen wat de CO2-uitstoot is van hun zending. Vervolgens kan deze uitstoot worden gecompenseerd en de opbrengsten hiervan komen ten goede aan een door TNT 'adopted windmolenpark' in India, waar 34 windmolens zorgen voor schone groene energie. TNT Post heeft zich tot doel gesteld de compensatie van klanten te verdubbelen.
Op donderdag 10 juli 2008 wordt het 100 miljoenste Groene Poststuk door Peugeot Nederland N.V. gecompenseerd.
De inzet van TNT ter bescherming van het klimaat is gebundeld onder de noemer Planet Me. Een wereldwijd milieuprogramma dat zich onder andere richt op het realiseren van klimaatdoelstellingen binnen het productieproces. Tevens wil het programma de TNT-medewerkers ertoe stimuleren ook in hun privéleven, thuis en onderweg hun CO2-uitstoot te verminderen
Over het onderzoek
TNT Post is dit jaar gestart met de TNT Markt Monitor, een verzameling onderzoeken uitgevoerd door Synovate / Interview NSS naar ontwikkelingen in maatschappij en bedrijfsleven. Eerder werd reeds onderzoek gedaan naar Valentijnsdag, Moederdag en digitalisering. Dit specifieke onderzoek naar wat medewerkers binnen bedrijven vinden van milieubewustzijn is telefonisch uitgevoerd onder 500 bedrijven met 20 of meer medewerkers, in de periode 14 april t/m 6 mei 2008.
TNT Post
TNT Post verwerkt dagelijks 16 miljoen poststukken (waarvan 350.000 pakketten) met ruim 7,6 miljoen bestemmingen in Nederland. Het bedrijf verbreedt daarnaast zijn horizon internationaal door middel van acquisities in Europa en Azië. Van groeiend belang zijn diensten die elektronische data omzetten in fysieke post. TNT Post is in de eerste plaats actief op het gebied van post: collectie, sortering, transport en aflevering van brieven en pakketten. Daarnaast is de onderneming gespecialiseerd in data- en documentdiensten, direct mail, e-commerce en internationale post. TNT Post heeft zo'n 58.000 mensen in dienst in Nederland. De omzet over het eerste kwartaal 2008 bedroeg 1,049 miljard euro. TNT Post is onderdeel van TNT N.V. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden.
EINDE BERICHT
http://www.tntpost.nl