Gemeente Binnenmaas
Update 10-07-08 werkzaamheden Moerdijkbrug
Hierbij een nieuwe update van de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug:
Werkzaamheden
Het betonstorten is afgerond. Door het mooie weer de afgelopen weken
is er geen vertraging ontstaan. De werktent is inmiddels
definitief van de brug afgehaald.
Het betonoppervlak wordt nu gefreesd, er worden goten aangebracht en
de slijtlaag wordt over het beton gelegd. Als laatste wordt de
belijning aangebracht en de tijdelijke barrier verwijderd. Voor de
afrondende werkzaamheden worden nog enkele nachten één of twee
rijstroken in beide richtingen afgesloten. Naar verwachting brengt
dit geen extra verkeershinder met zich mee.
* Rijkswaterstaat gaat er vanuit dat het werk begin september klaar
is. Voorwaarde is wel dat de weersomstandigheden goed blijven.
Veel van de werkzaamheden kunnen namelijk alleen uitgevoerd worden
bij gunstige weersomstandigheden (droog weer en niet te veel
wind). Zodra er meer duidelijk is over de datum waarop de
Moerdijkbrug weer helemaal beschikbaar is voor het verkeer, melden
we u dat via een bericht op deze website.
Verkeersbeeld
Om een beeld te krijgen van de verkeershinder vergelijkt
Rijkswaterstaat de gemiddelde snelheid van de wegvakken voor de
Moerdijkbrug met die snelheid voorafgaand aan de werkzaamheden
(ochtend- en avondspits in referentieperiode oktober-november
2007).
* De gemiddelde snelheden zijn in week 25 voor het eerst sinds een
aantal weken gedurende de spitsperioden weer op een hoog niveau.
Zeker in de avondspits richting het zuiden zijn de snelheden al
lange tijd niet zo hoog geweest. De betonstortwerkzaamheden zijn
niet uitgelopen en hebben dus geen vertraging in de ochtendspits
veroorzaakt.
* De vertragingstijden van week 25 zijn zeer beperkt gebleven. Met
name in de avondspits is er weinig vertraging geweest in
zuidelijke richting.
* Op de rijbaan richting Breda zijn hoofdzakelijk tijdens de
avondspits lage trajectsnelheden gemeten vergeleken met de
voorgaande perioden. De trajectsnelheid is zelfs geen enkele keer
tijdens de ochtendspits boven de 60 km/uur uitgekomen. Hier aan
ten grondslag liggen diverse incidenten (zie bijlage). Het
verkeersbeeld tijdens de ochtendspits blijft nagenoeg onveranderd.
Ook in deze week zijn er geen problemen geweest met het
betonstorten. Voor de rijbaan richting Rotterdam zijn in week 26
geen bijzonderheden te melden. De trajectsnelheden liggen zelfs
boven de trajectsnelheden in de referentieperiode.
* De vertragingstijden laten een zelfde beeld zien als bij de
trajectsnelheden. De grootste vertragingstijden zijn te vinden op
het traject A15/A16 Vaanplein - Breda-Noord tijdens de avondspits.
Dit is het gevolg van een aantal incidenten (zie bijlage). De
overige vertragingstijden blijven beperkt tot een gemiddelde van
zon 3 minuten.
* Op de rijbaan richting Breda zijn hoofdzakelijk tijdens de
avondspits lage trajectsnelheden gemeten vergeleken met de
voorgaande perioden. Hier aan ten grondslag liggen een aantal
incidenten (zie bijlage). Het verkeersbeeld tijdens de
ochtendspits blijft nagenoeg onveranderd. Voor de rijbaan richting
Rotterdam is in week 27 alleen op donderdag tijdens de
ochtendspits een afwijkende trajectsnelheid te zien als gevolg van
een ongeval.
* De vertragingstijden laten een zelfde beeld zien als bij de
trajectsnelheden. De gemiddeld grootste vertragingstijden zijn te
vinden op het traject A15/A16 Vaanplein - Breda-Noord tijdens de
avondspits. De overige vertragingstijden blijven beperkt tot een
gemiddelde van zon 8 minuten.
* De bijlagen vindt u tabellen download waarin voor de ochtend- en
avondspits de gemiddelde vertragingstijden (in minuten) zijn
weergegeven voor de weken 25, 26 en 27. Tussen haakjes is de
maximum vertragingstijd weergegeven voor de betreffende
spitsperiode.
Mobiliteitsmanagement
Vrijdag 4 juli liep FileMijden A16 ten einde. Ruim 2700 deelnemers
zorgden voor zo'n 900 spitsmijdingen per dag over de Moerdijbrug.
Binnenkort krijgen de FileMijders hun beloning uitbetaald. Zij
ontvangen daarover bericht. Rijkswaterstaat bedankt alle
FileMijders voor hun deelname aan het project!
Het effect van FileMijden A16 op het verkeersbeeld blijkt lastig te
bepalen. Rijkswaterstaat had als doelen 2000 deelnemers en tussen
de 400 en 800 spitsmijdingen per dag. Die aantallen zijn
ruimschoots gehaald. Echter, in de snelheid op de brug zit nog
niet veel verbetering. Rijkswaterstaat weet niet precies hoe dat
komt. Hier wordt onderzoek naar gedaan. Wat waarschijnlijk een rol
speelt is het bekende feit dat het in het tweede kwartaal altijd
drukker is op de weg dan in het eerste kwartaal. Hadden de 900
filemijders de afgelopen weken ook tijdens de spits over de brug
gereden, dan waren de files waarschijnlijk langer geweest.
* Het gratis P+R-terrein bij station Lage Zwaluwe blijft in elk
geval tot het einde van 2008 in gebruik. Afhankelijk van de
behoefte zal in het najaar tezamen met NS worden besloten of het
ook daarna nog gehandhaafd blijft.
* De reistijdinformatie op de tekstkarren langs de weg blijven staan
t/m de afronding van de werkzaamheden.
Bron: Rijkswaterstaat
gemeentehuis
Sportlaan 22
3299 XG Maasdam
postadres
Postbus 5455
3299 ZH Maasdam
telefoon
078 - 676 44 33
fax
078 - 676 19 58
e-mail
gemeente@binnenmaas.nl