Mark Kuipers wint artistieke contest Young?Creative?Chevrolet! 2008 in
Nederland
(7/10/2008)
Mark Kuipers, student aan de Fotoacademie in Amsterdam, heeft de
Young?Creative?Chevrolet! 2008 contest in Nederland gewonnen met zijn
sfeerfoto van een Chevrolet Captiva. Zijn inzending gaat door naar de
Europese finale. Op 30 juli zullen juryleden uit heel Europa alle
inzendingen beoordelen.
Chevrolet is op zoek naar de meest talentvolle, creatieve studenten in
Europa. Young? Creative? Chevrolet! is een competitie met betrekking
tot het merkimago van Chevrolet, die wordt uitgevoerd in samenwerking
met erkende Opleidingen voor Toegepaste Kunst in geheel Europa.
Mark licht zijn creatie toe: âEén van de eerste gedachten die ik had
over de foto was âabsoluut geen rijdende autoâ. Dat soort fotoâs zie
je al genoeg, en hoewel esthetisch mooi, is het inhoudelijk een stuk
lastiger een interessant beeld te maken. De Chevrolet Captiva is een
stoere en doelmatige auto. Met stijl, maar ook zeker geschikt voor een
gezin. Zo ontstond het idee om vooral de ruimte en het praktische
karakter van de Captiva uit te beelden: je kunt er bij wijze van
spreken in wonen. Chevrolet is blauw, goud, jong en niet niet-elitair.
Dat kleurgebruik en enkele details zie je weer terug in en om de auto.
Met het uitgetekende plan in de hand heb ik vervolgens de attributen
verzameld en op een koude nacht met veel wind in de Utrechtse woonwijk
Leidsche Rijn kon de foto tenslotte worden gemaakt.â
Gevraagd naar zijn studiekeuze blijkt Mark een opmerkelijke
voorgeschiedenis te hebben. âNa een studie Technische Bedrijfskunde en
enkele jaren in het zakenleven heb ik in 2005 besloten te gaan doen
wat ik écht leuk vind: fotograferen. Ik heb mijn baan opgezegd, een
camera gekocht en ik ben gaan studeren aan de Fotoacademie. Die
beslissing is de beste die ik ooit gemaakt heb: dagelijks doe ik werk
dat ik leuk vind, ontmoet ik interessante mensen en creëer ik mijn
eigen beelden. Soms wat mooier, soms wat inhoudelijker, maar altijd
met passie en plezier: van mode fotoâs in New York tot brandweermannen
in Madrid, van paardenmeisjes in Maastricht tot â¦â¦ een Chevrolet
Captiva in Leidsche Rijn.â
Met deze artistieke contest creëert Chevrolet voor studenten de
mogelijkheid om zich met een eigen creatieve invalshoek te focussen op
een specifiek onderdeel van de merkidentiteit van Chevrolet. Pieter
Stokman, PR-Manager van Chevrolet Nederland: âDe editie van dit jaar
was nog succesvoller dan vorig jaar. âYoung? Creative? Chevrolet!â wil
studenten stimuleren en direct belonen en de merkidentiteit Chevrolet
verbinden met jonge, creatieve geesten in heel Europa. Net zoals vorig
jaar zijn wij zeer verheugd over het resultaat en wij vertrouwen dat
Mark een goede kans maakt op een hoge klassering tijdens de Europese
finale.â
Ook het Europese vakjurylid uit Nederland, fotograaf Don van der
Vaart, juicht competities als YCC toe.âDe inzendingen vorig jaar waren
veelbelovend en ook de projecten dit jaar zijn veelbelovend. Ik vind
het een uitstekend initiatief dat talentvolle, jeugdige fotografen op
deze wijze worden aangemoedigd,â aldus Neerlands bekendste
âautofotograafâ.
De Nederlandse winnaar Mark Kuipers heeft zijn eerste prijs van â¬
1.200 al in de wacht gesleept. âIk ben benieuwd hoe ik het er tijdens
de finale er vanaf breng,â zegt Kuipers. De hoofdprijs in de categorie
fotografie bestaat uit een extra geldprijs van ⬠1.000 en een
compleet verzorgd bezoek aan een fotoshoot van een nieuwe Chevrolet.
Winnende studenten hebben gelegenheid om te zien op welke manier een
professionele fotoshoot wordt georganiseerd en uitgevoerd.
AutoRai