Gemeente Breukelen
Klanten tevreden over Wmo
In Utrecht-West blijkt grote tevredenheid over de manier waarop de
gemeenten de zorg voor huishoudelijke hulp aan zorgbehoevenden hebben
aangepakt. Dat blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek in Abcoude,
Breukelen, De Ronde Venen, Loenen, Maarssen, Montfoort, Oudewater en
Woerden, gemeenten die samenwerken in de Samenwerking Utrecht-West
(SUW). Dit is een opmerkelijk verschil met geluiden uit andere delen
van Nederland. Het geheim van de smid: mensen willen graag een
vertrouwde hulp, en daar sturen de gemeenten en de zorginstellingen
zoveel mogelijk op.
Dat blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek in Abcoude, Breukelen,
De Ronde Venen, Loenen, Maarssen, Montfoort, Oudewater en Woerden,
gemeenten die samenwerken in de Samenwerking Utrecht-West (SUW). Dit
is een opmerkelijk verschil met geluiden uit andere delen van
Nederland. Het geheim van de smid: mensen willen graag een vertrouwde
hulp, en daar sturen de gemeenten en de zorginstellingen zoveel
mogelijk op.
Het onderzoek richtte zich op de hulp in de huishouding, de
gemeentelijke Wmo-voorzieningen (bv. vervoer op maat, aanpassingen aan
de woning e.d.), en maatschappelijke ondersteuning. Uit eerder
onderzoek was bekend wat de klanten van de dienstverlening dachten
voordat de Wmo werd ingevoerd. De vraag was in hoeverre de Wmo daarin
verandering had aangebracht. Bij het onderzoek zijn klanten zelf
benaderd door middel van telefonische of schriftelijke vragenlijsten.
De onderzoekers probeerden daarbij te voorkomen dat mensen meerdere
keren werden bevraagd.
"Het loont om een aanbesteding te doen, waarbij er niet alleen naar de
prijs wordt gekeken maar vooral naar de kwaliteit. Onze
Wmo-consulenten gaan veelal op huisbezoek, zodat er een snellere en
betere indicatiestelling kan worden gesteld. Dat levert tevredenheid
op", aldus wethouder Gerjet Wisse die onder meer de Wmo in zijn
portefeuille heeft.
Vaste hulp scoort
Uit het onderzoek blijkt dat klanten over het algemeen tevreden tot
zeer tevreden zijn over de dienstverlening. Dit geldt zeker voor de
hulp in de huishouding: bijna 90% van de klanten is hierover tevreden
tot zeer tevreden. Mensen vinden het bij huishoudelijke hulp heel
belangrijk dat zij een vaste hulp hebben. De gemeenten en aanbieders
begrijpen dit heel goed en proberen dit zo veel mogelijk te
realiseren, maar de kwaliteit van de zorg en het voorkómen van lange
wachtlijsten krijgt prioriteit.
Mindere scores worden behaald op de vervoersvoorzieningen en de
doorlooptijden van aanvragen. Op een vijfpuntsschaal ( van "zeer
tevreden" tot "zeer ontevreden") scoorden deze "neutraal" tot "niet
tevreden". De gemeentelijke Wmo-loketten scoren neutraal. Dit is een
prestatie als je bedenkt dat dit voor de gemeenten een (gedeeltelijk)
nieuwe taak is. Uit het onderzoek blijkt dat vrijwel alle klanten
vinden dat duidelijk is bij welke instantie de voorziening aangevraagd
kan worden. Ook in het proces na de aanvraag, geven de cliënten aan in
grote mate tevreden te zijn over het verloop van de procedure, het
contact en de informatievoorziening. De vervoersvoorzieningen en de
doorlooptijden van aanvragen zijn enkele aandachtspunten.
De organisaties zelf hebben de invoering van de Wmo als moeilijk
ervaren, maar hiervan blijkt niets uit het
klanttevredenheidsonderzoek. Ten opzichte van de situatie voor de Wmo
is de tevredenheid nagenoeg ongewijzigd. Opvallend, omdat dit in
andere regio's wel anders is. De regio Utrecht- West doet het dus erg
goed doet. De aanbevelingen betreffen vooral het inkorten van de
proceduretijd tussen goedkeuring en levering van een voorziening.
Het onderzoeksrapport is te lezen op
www.samenwerkingutrechtwest.nl/publicaties of kijk onderaan dit
bericht. Het rapport ligt ook ter inzage bij de receptie van het
gemeentehuis Boom en Bosch, Markt 13 in Breukelen.
Te downloaden:
* Gemeentelijke rapportage Breukelen.pdf
* Regionale rapportage.pdf