Politie Noord- en Oost Gelderland
Digitale flitspalen operationeel
Apeldoorn / Zutphen, 10-07-2008 o De digitale flitspalen voor
snelheidscontrole aan de Jachtlaan in Apeldoorn en de Weg naar Voorst
(N345) in Zutphen zijn sinds 1 juli operationeel.
De flitspaal aan de Jachtlaan in Apeldoorn is in juli 2007 nieuw
geplaatst, maar door logistieke en technische problemen werkte de
flitspaal tot voor kort niet. Deze problemen zijn nu opgelost. De
digitale flitspaal aan de Weg naar Voorst, even buiten de bebouwde kom
van Zutphen, vervangt de oude analoge flitspaal die daar stond.
In de nieuwe generatie flitspalen zitten geen filmrollen meer, omdat
het hele proces digitaal verloopt. De verwerking van de gegevens kan
dus sneller en efficiënter plaats vinden.
Een opvallend detail is dat de nieuwe digitale flitspaal niet langer
flitst, maar gebruik maakt van een infrarood camera.
Vooral in woonwijken leidde de flits nogal eens tot opmerkingen van
bewoners. Het flitslicht zou hinderlijk zijn en tot schrikreacties
leiden. Ook weggebruikers klaagden daarover. Vooral tegenliggers
konden het flitslicht als verblindend ervaren. Dat is op beide wegen
met de nieuwe flitspaal nu dus verleden tijd.
Het is de bedoeling dat alle analoge flitspalen in de regio Noord- en
Oost-Gelderland binnen enkele jaren worden vervangen door de digitale
snelheidsmeters.
Verkeersveiligheid, milieu en mobiliteit
In Nederland wordt intensief op snelheid gecontroleerd.
Snelheidscontroles vinden om drie redenen plaats. Allereerst omwille
van de verkeersveiligheid, want snelheid speelt een rol bij élk
verkeersongeval. Het milieu is een tweede reden: hoe sneller een
voertuig rijdt, hoe hoger het brandstofgebruik, hoe meer CO2-uitstoot
en hoe meer geluidsoverlast. De derde reden is mobiliteit. Files
ontstaan minder snel als weggebruikers met ongeveer dezelfde snelheid
rijden. Bovendien is de kans op ongelukken kleiner. Ook dat scheelt
files, want bijna 13% van de files in ons land is direct te wijten aan
een ongeval.