Universiteit Nyenrode

Belang van familiebedrijven onderschat

Amsterdam/Breukelen, 10 juli 2008 Het C&A-concern, dat geleid wordt door de familie Brenninkmeijer, is het bekendste Nederlandse familiebedrijf onder ondernemers en managers. De tweede en derde plaats worden bezet door Heineken en bedrijven die vallen onder het Maxeda-concern*. Dit blijkt uit een onderzoek van het Financieele Dagblad en Nyenrode onder ruim 500 managers en ondernemers.

De bekendste familiebedrijven van Nederland De ondernemers en managers in het onderzoek is gevraagd drie grote Nederlandse familiebedrijven te noemen. De top 10 van de bekendste familiebedrijven in Nederland is:


1. C&A 41%

2. Heineken 35%

3. Het voormalige Vendex KBB 34%
4. Ahold (30%),

5. Van der Valk (22%)
6. Philips (18%)
7. Blokker (9%)

8. Bavaria (5%)

9. SHV (3%

10. Jumbo (3%)
bron: Nyenrode

Prof. dr. Roberto Flören, hoogleraar familiebedrijven en bedrijfsoverdracht aan het Nyenrode Center for Entrepreneurship, merkt hierbij op: Niet alle bedrijven in de top 10 kunnen als echte familiebedrijven worden aangemerkt. Bedrijven als Philips, Ahold en Vendex KBB zijn niet meer in handen van één familie en kunnen dus tegenwoordig niet meer als familiebedrijven worden beschouwd. Ook Heineken is niet meer een puur familiebedrijf. Toch hebben deze bedrijven in mindere of meerdere mate nog wel karakteritieken van het familiebedrijf. Veel belangrijker is echter dat zij door het grote publiek nog wel steeds als een familiebedrijf worden beschouwd. Hier dienen ze rekening mee te houden en kunnen ze ook gebruik van maken in hun externe communicatie naar klanten en arbeidsmarkt.

Imago familiebedrijven
Familiebedrijven worden in vergelijking met niet-familiebedrijven namelijk positief beoordeeld door de ondernemers en managers in het onderzoek. Familiebedrijven worden door de doelgroep gezien als succesvoller, minder bureaucratisch, gezelliger, winstgevender, ondernemender en efficiënter. Ook zijn ze in de perceptie van ondernemers en managers opportunistischer, innovatiever, creatiever, dynamischer en meer solide. Tevens is volgens de respondenten de communicatie in familiebedrijven meer open dan in niet-familiebedrijven, zijn ze transparanter en bieden ze meer kansen. Wel worden familiebedrijven als iets traditioneler gezien dan niet-familiebedrijven. Volgens Flören is het voor bedrijven als Ahold en Philips dan ook gunstig om nog steeds door grote groepen mensen als familiebedrijf te worden gepercipieerd: Uit het onderzoek blijkt dat familiebedrijven op veel aspecten positiever worden beoordeeld dan andere bedrijven. Op dat imago kunnen voormalige bedrijven als Ahold en Philips blijkbaar nog steeds meeliften.

Belang van familiebedrijven onderschat Gemiddeld denken de ondernemers en managers in het onderzoek dat 26% van alle bedrijven met werknemers in Nederland familiebedrijven zijn. Volgens Flören is dat in werkelijkheid aanzienlijk meer: ongeveer 55%. Op de vraag voor welk percentage van het Bruto Nationaal Product de ondernemers en managers denken dat familiebedrijven gezamenlijk verantwoordelijk zijn, antwoorden zij met gemiddeld 27%. Ook dat percentage ligt volgens Flören in werkelijkheid hoger, namelijk op ongeveer 40%. Flören: Uit de onderzoeksresultaten blijkt dus dat mensen uit het bedrijfsleven het belang van familiebedrijven behoorlijk onderschatten.

De FD-Nyenrode monitor is een kwartaalonderzoek onder ruim 500 managers en ondernemers in het Nederlands bedrijfsleven. Bovenstaande resultaten hebben betrekking op de meting van juni 2008. Een samenvatting van de onderzoeksresultaten is te vinden op http://www.nyenrode.nl/download/data%20FD-Nyenrode%20monitor%20transfe rs%20-%20family%20businesses.pdf


* Het voormalige Vendex KBB, met bedrijven als V&D, Bijenkorf en Hema.

Over het Nyenrode Center for Entrepreneurship

Het Nyenrode Center for Entrepreneurship (NCE) is opgericht in 1996. Medewerkers van het center voeren onder meer onderzoek uit op het gebied van ondernemerschap en familiebedrijven and leveren vanuit hun expertise bijdragen aan vakken op het gebied van entrepreneurship binnen alle degree-programmas van de Nyenrode Business Universiteit. © Nyenrode Business Universiteit