Belang van familiebedrijven onderschat
Amsterdam/Breukelen, 10 juli 2008 Het C&A-concern, dat geleid wordt
door de familie Brenninkmeijer, is het bekendste Nederlandse
familiebedrijf onder ondernemers en managers. De tweede en derde
plaats worden bezet door Heineken en bedrijven die vallen onder het
Maxeda-concern*. Dit blijkt uit een onderzoek van het Financieele
Dagblad en Nyenrode onder ruim 500 managers en ondernemers.
De bekendste familiebedrijven van Nederland
De ondernemers en managers in het onderzoek is gevraagd drie grote
Nederlandse familiebedrijven te noemen. De top 10 van de bekendste
familiebedrijven in Nederland is:
1. C&A 41%
2. Heineken 35%
3. Het voormalige Vendex KBB 34%
4. Ahold (30%),
5. Van der Valk (22%)
6. Philips (18%)
7. Blokker (9%)
8. Bavaria (5%)
9. SHV (3%
10. Jumbo (3%)
bron: Nyenrode
Prof. dr. Roberto Flören, hoogleraar familiebedrijven en
bedrijfsoverdracht aan het Nyenrode Center for Entrepreneurship, merkt
hierbij op: Niet alle bedrijven in de top 10 kunnen als echte
familiebedrijven worden aangemerkt. Bedrijven als Philips, Ahold en
Vendex KBB zijn niet meer in handen van één familie en kunnen dus
tegenwoordig niet meer als familiebedrijven worden beschouwd. Ook
Heineken is niet meer een puur familiebedrijf. Toch hebben deze
bedrijven in mindere of meerdere mate nog wel karakteritieken van het
familiebedrijf. Veel belangrijker is echter dat zij door het grote
publiek nog wel steeds als een familiebedrijf worden beschouwd. Hier
dienen ze rekening mee te houden en kunnen ze ook gebruik van maken in
hun externe communicatie naar klanten en arbeidsmarkt.
Imago familiebedrijven
Familiebedrijven worden in vergelijking met niet-familiebedrijven
namelijk positief beoordeeld door de ondernemers en managers in het
onderzoek. Familiebedrijven worden door de doelgroep gezien als
succesvoller, minder bureaucratisch, gezelliger, winstgevender,
ondernemender en efficiënter. Ook zijn ze in de perceptie van
ondernemers en managers opportunistischer, innovatiever, creatiever,
dynamischer en meer solide. Tevens is volgens de respondenten de
communicatie in familiebedrijven meer open dan in
niet-familiebedrijven, zijn ze transparanter en bieden ze meer kansen.
Wel worden familiebedrijven als iets traditioneler gezien dan
niet-familiebedrijven. Volgens Flören is het voor bedrijven als Ahold
en Philips dan ook gunstig om nog steeds door grote groepen mensen als
familiebedrijf te worden gepercipieerd: Uit het onderzoek blijkt dat
familiebedrijven op veel aspecten positiever worden beoordeeld dan
andere bedrijven. Op dat imago kunnen voormalige bedrijven als Ahold
en Philips blijkbaar nog steeds meeliften.
Belang van familiebedrijven onderschat
Gemiddeld denken de ondernemers en managers in het onderzoek dat 26%
van alle bedrijven met werknemers in Nederland familiebedrijven zijn.
Volgens Flören is dat in werkelijkheid aanzienlijk meer: ongeveer 55%.
Op de vraag voor welk percentage van het Bruto Nationaal Product de
ondernemers en managers denken dat familiebedrijven gezamenlijk
verantwoordelijk zijn, antwoorden zij met gemiddeld 27%. Ook dat
percentage ligt volgens Flören in werkelijkheid hoger, namelijk op
ongeveer 40%. Flören: Uit de onderzoeksresultaten blijkt dus dat
mensen uit het bedrijfsleven het belang van familiebedrijven
behoorlijk onderschatten.
De FD-Nyenrode monitor is een kwartaalonderzoek onder ruim 500
managers en ondernemers in het Nederlands bedrijfsleven. Bovenstaande
resultaten hebben betrekking op de meting van juni 2008. Een
samenvatting van de onderzoeksresultaten is te vinden op
http://www.nyenrode.nl/download/data%20FD-Nyenrode%20monitor%20transfe
rs%20-%20family%20businesses.pdf
* Het voormalige Vendex KBB, met bedrijven als V&D, Bijenkorf en Hema.
Over het Nyenrode Center for Entrepreneurship
Het Nyenrode Center for Entrepreneurship (NCE) is opgericht in 1996.
Medewerkers van het center voeren onder meer onderzoek uit op het
gebied van ondernemerschap en familiebedrijven and leveren vanuit hun
expertise bijdragen aan vakken op het gebied van entrepreneurship
binnen alle degree-programmas van de Nyenrode Business Universiteit.
© Nyenrode Business Universiteit
Universiteit Nyenrode