Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Ondertekening uitvoeringsovereenkomst Spoorzone Delft

09-07-2008

Spreekpunten van minster Cramer bij de ondertekening van de uitvoeringsovereenkomst voor de Spoorzone Delft op 9 juli 2008 in het museum De Prinsenhof in Delft. De ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat (VenW), Zuid-Holland, stadsgewest Haaglanden, stadsregio Rotterdam en Delft zijn overeengekomen een extra bijdrage te leveren aan de bouw van de spoortunnel in Delft.

Dames en heren,

Een stad verscheurt in tweeën, een oude wond in het gezicht van Delft, een Delftse variant op de Berlijnse muur...we hebben het over het Delftse spoorviaduct. Vanaf deze locatie aan het Agathaplein hebben we een mooi zicht op het onderwerp van vandaag. Oftewel misschien na Vermeers Zicht op Delft bekendste zicht op Delft. In architectuurtermen is dit viaduct een voorbeeld van een blob. Blob staat voor binary large object. Een blob is een alien, een vreemd wezen tussen de gevestigde gebouwen. Je hebt mooie blobs en minder mooie. Ik reken het spoorwegviaduct absoluut tot een lelijke blob. En ik denk dat de meeste Delftenaren het daar wel mee eens zijn; 387 treinen zien en horen de Delftenaren dagelijks voorbijkomen.

Kortom, het viaduct is een doorn in het oog en in het hart van elke Delftenaar. Maar...na jaren van smeekbeden en bestuurlijk knokken gaat dat definitief veranderen. De vlag kan uit. Want dankzij de ondertunneling van het spoor kan Delft eindelijk weer samengroeien; wat bij elkaar hoort, maar al te lang van elkaar gescheiden was. Mijn ministerie legt 80 miljoen bij het geld van VenW en andere overheden. Volgend jaar gaat de schop in de grond, in 2013 gaan de eerste trein rijden op de eerste twee sporen, in 2020 zijn alle vier de sporen gereed. Maar er is meer.

Waar nu 387 treinen per dag voortdenderen, zal een nieuwe woonwijk met een stadspark en nieuwe kantoren verrijzen, inclusief ondergrondse fietsenstalling. Zoals Karla Peijs het verwoordde: natuurlijk groen, bouwkundig rood en Delfts waterblauw komen samen. Daarmee krijgt Delft letterlijk ruimte voor ontwikkeling. En dat is een grote kans. En een voorbeeld van de ruimtelijke uitdagingen waar we op veel plaatsen in Nederland voor staan.

We willen allemaal wonen, werken en recreëren in een mooi en aantrekkelijk land. Tegelijkertijd wordt in Nederland de ruimte intensief gebruikt. Er zijn dus meer wensen dan de beschikbare ruimte ons toestaat. Met als gevolg botsende belangen en verschillende verlangens. Delft Spoorzone is een goed voorbeeld van bestuurlijke samenwerking en daadkracht. Want willen we werkelijk bouwen voor de toekomst en de schaarse ruimte van ons land intensief benutten, dan zullen we allemaal de handen ineen moeten slaan. Ministeries, provincies, gemeentes en marktpartijen precies zoals we hier in Delft hebben gedaan. Zodat niet alleen deze stad, maar heel Nederland ruimte voor ontwikkeling krijgt. Een integrale benadering is dus van levensbelang. Laat Delft een voorbeeld zijn voor talrijke andere projecten in ons land!

Onlangs heb ik ook het startsein gegeven voor vier spoorzone projecten; Groningen, Amersfoort, Zwolle, Nijmegen. Spoorzones zijn typische voorbeelden van locaties waar nog ruimte te vinden voor ontwikkeling van binnensteden. Dat wil zeggen voor wonen, werken en recreëren. Deze vier voorbeeldprojecten moeten lessen opleveren voor andere spoorzone plannen in Nederland. Ik wil stimulansen geven aan efficiënt ruimtegebruik voor wonen en werken.

Door hersturcturering van oude bedrijventerreinen en het benutten van ruimte voor binnenstedelijk woningbouw. Het kabinet streeft naar 80.000 tot 83.000 nieuwe woningen per jaar. 25 tot 40 procent moet gerealiseerd worden in bestaand stedelijk gebied. Herstructurering van spoorzones past kortom naadloos binnen dat beleid.

Dames en heren,

Terug naar Delft. Alle partijen hebben forse inspanningen en extra geld geleverd om het nieuwe spoor in Delft klaar te maken voor de 21ste eeuw. Het is gelukt om ervoor te zorgen dat er in de toekomst vier treinsporen komen te liggen in Delft. Tevens is een goede oplossing voor DSM gevonden. Maar ook de samenwerking tussen alle overheden met het projectbureau van de gemeente Delft is het vermelden waard. Onder de bezielende leiding van Edith Bijleveld is in talrijke overleggen en vele kopjes koffie later met partijen als VenW, ProRail, de stadsregio Haaglanden veel daadkracht en doorzettingsvermogen getoond. Klasse!

Dames en heren,

Eén ding staat vast. Delft krijgt een nieuw sterk en geheeld kloppend hart. Dat zal tot veel overlast lijden voor bewoners en bezoekers. Maar ik weet dat de betrokken bouwers en bestuurders alles in het werk stellen om de overlast te beperken. Maar we weten ook dat alle bewoners, bestuurders, bedrijven en buitenlui het er graag voor over hebben. We zijn namelijk allen gebaat bij een nieuwe spoortunnel en één krachtig en prachtig Delft. Ik feliciteer de bevolking en bestuurders van Delft met deze overeenkomst. Een oude wond is geheeld...

Ik dank u wel.