Ondertekening uitvoeringsovereenkomst Spoorzone Delft
09-07-2008
Spreekpunten van minster Cramer bij de ondertekening van de
uitvoeringsovereenkomst voor de Spoorzone Delft op 9 juli 2008 in het
museum De Prinsenhof in Delft. De ministeries van VROM en Verkeer en
Waterstaat (VenW), Zuid-Holland, stadsgewest Haaglanden, stadsregio
Rotterdam en Delft zijn overeengekomen een extra bijdrage te leveren
aan de bouw van de spoortunnel in Delft.
Dames en heren,
Een stad verscheurt in tweeën, een oude wond in het gezicht van Delft,
een Delftse variant op de Berlijnse muur...we hebben het over het
Delftse spoorviaduct. Vanaf deze locatie aan het Agathaplein hebben we
een mooi zicht op het onderwerp van vandaag. Oftewel misschien na
Vermeers Zicht op Delft bekendste zicht op Delft. In
architectuurtermen is dit viaduct een voorbeeld van een blob. Blob
staat voor binary large object. Een blob is een alien, een vreemd
wezen tussen de gevestigde gebouwen. Je hebt mooie blobs en minder
mooie. Ik reken het spoorwegviaduct absoluut tot een lelijke blob. En
ik denk dat de meeste Delftenaren het daar wel mee eens zijn; 387
treinen zien en horen de Delftenaren dagelijks voorbijkomen.
Kortom, het viaduct is een doorn in het oog en in het hart van elke
Delftenaar. Maar...na jaren van smeekbeden en bestuurlijk knokken gaat
dat definitief veranderen. De vlag kan uit. Want dankzij de
ondertunneling van het spoor kan Delft eindelijk weer samengroeien;
wat bij elkaar hoort, maar al te lang van elkaar gescheiden was. Mijn
ministerie legt 80 miljoen bij het geld van VenW en andere overheden.
Volgend jaar gaat de schop in de grond, in 2013 gaan de eerste trein
rijden op de eerste twee sporen, in 2020 zijn alle vier de sporen
gereed. Maar er is meer.
Waar nu 387 treinen per dag voortdenderen, zal een nieuwe woonwijk met
een stadspark en nieuwe kantoren verrijzen, inclusief ondergrondse
fietsenstalling. Zoals Karla Peijs het verwoordde: natuurlijk groen,
bouwkundig rood en Delfts waterblauw komen samen. Daarmee krijgt Delft
letterlijk ruimte voor ontwikkeling. En dat is een grote kans. En een
voorbeeld van de ruimtelijke uitdagingen waar we op veel plaatsen in
Nederland voor staan.
We willen allemaal wonen, werken en recreëren in een mooi en
aantrekkelijk land. Tegelijkertijd wordt in Nederland de ruimte
intensief gebruikt. Er zijn dus meer wensen dan de beschikbare ruimte
ons toestaat. Met als gevolg botsende belangen en verschillende
verlangens. Delft Spoorzone is een goed voorbeeld van bestuurlijke
samenwerking en daadkracht. Want willen we werkelijk bouwen voor de
toekomst en de schaarse ruimte van ons land intensief benutten, dan
zullen we allemaal de handen ineen moeten slaan. Ministeries,
provincies, gemeentes en marktpartijen precies zoals we hier in Delft
hebben gedaan. Zodat niet alleen deze stad, maar heel Nederland ruimte
voor ontwikkeling krijgt. Een integrale benadering is dus van
levensbelang. Laat Delft een voorbeeld zijn voor talrijke andere
projecten in ons land!
Onlangs heb ik ook het startsein gegeven voor vier spoorzone
projecten; Groningen, Amersfoort, Zwolle, Nijmegen. Spoorzones zijn
typische voorbeelden van locaties waar nog ruimte te vinden voor
ontwikkeling van binnensteden. Dat wil zeggen voor wonen, werken en
recreëren. Deze vier voorbeeldprojecten moeten lessen opleveren voor
andere spoorzone plannen in Nederland. Ik wil stimulansen geven aan
efficiënt ruimtegebruik voor wonen en werken.
Door hersturcturering van oude bedrijventerreinen en het benutten van
ruimte voor binnenstedelijk woningbouw. Het kabinet streeft naar
80.000 tot 83.000 nieuwe woningen per jaar. 25 tot 40 procent moet
gerealiseerd worden in bestaand stedelijk gebied. Herstructurering van
spoorzones past kortom naadloos binnen dat beleid.
Dames en heren,
Terug naar Delft. Alle partijen hebben forse inspanningen en extra
geld geleverd om het nieuwe spoor in Delft klaar te maken voor de
21ste eeuw. Het is gelukt om ervoor te zorgen dat er in de toekomst
vier treinsporen komen te liggen in Delft. Tevens is een goede
oplossing voor DSM gevonden. Maar ook de samenwerking tussen alle
overheden met het projectbureau van de gemeente Delft is het vermelden
waard. Onder de bezielende leiding van Edith Bijleveld is in talrijke
overleggen en vele kopjes koffie later met partijen als VenW, ProRail,
de stadsregio Haaglanden veel daadkracht en doorzettingsvermogen
getoond. Klasse!
Dames en heren,
Eén ding staat vast. Delft krijgt een nieuw sterk en geheeld kloppend
hart. Dat zal tot veel overlast lijden voor bewoners en bezoekers.
Maar ik weet dat de betrokken bouwers en bestuurders alles in het werk
stellen om de overlast te beperken. Maar we weten ook dat alle
bewoners, bestuurders, bedrijven en buitenlui het er graag voor over
hebben. We zijn namelijk allen gebaat bij een nieuwe spoortunnel en
één krachtig en prachtig Delft. Ik feliciteer de bevolking en
bestuurders van Delft met deze overeenkomst. Een oude wond is
geheeld...
Ik dank u wel.
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer