Gemeente Bergambacht


Onderzoek wijst uit: WMO-cliënten zijn tevreden

---

Bergambacht, 10 juli 2008

Het Tevredenheidsonderzoek, uitgevoerd door bureau SGBO, onder cliënten en aanvragers van hulp bij het huishouden en gehandicaptenvoorzieningen, heeft uitgewezen dat inwoners van Bergambacht tevreden zijn over deze vorm van dienstverlening. In totaal kregen 375 cliënten de enquête toegestuurd met vragen over hulp bij het huishouden, de toegankelijkheid van de ondersteuning, hulpmiddelen en participatie. 210 cliënten retourneerden de enquête. Dit is een respons van 56 procent. Gemiddelde respons in Nederland ligt op 53 procent. Per vraag vindt u hieronder het resultaat:


* Toegang tot ondersteuning
Cliënten geven de gemeente hiervoor een 7,4 als eindcijfer. 95 procent zegt tevreden te zijn over de aanvraagprocedure en de tijd die daarmee is gemoeid. Over de wachttijd na toekenning is 84 procent tevreden.

* Hulp bij het huishouden
Op dit onderdeel scoort Bergambacht een 8,1. Over de keuzemogelijkheden tussen zorgaanbieders is 91 procent (zeer) tevreden. Maar liefst 95 procent is tevreden over de planning van de hulp. Over vervanging bij ziekte en verlof is 78 procent tevreden.

* Hulpmiddelen
Het rapportcijfer voor dit onderdeel is een 6,9. Wel tevreden is men over de scootmobiel. Relatief het minst tevreden zijn de cliënten over de verhuiskostenvergoeding (43%). Over de prijs per rit van het collectief vervoer is 99 procent tevreden. Het minst tevreden is men over de omrijtijden (43%)

* WMO-Platform
52 procent van de cliënten heeft wel eens van het WMO-Platform gehoord. Van hen is 81 procent tevreden over hoe het WMO-Platform hun belangen behartigt.

* Resultaten
Bij 98 procent van de cliënten voldoet de ondersteuning aan de verwachting. Cliënten (93 %) zijn ook tevreden over de mate waarin ondersteuning helpt bij het zelfstandig wonen en mee (blijven) doen aan de maatschappij. Voor 7 procent is dit helemaal niet het geval.

Vervolg
Naar aanleiding van dit tevredenheidsonderzoek en de gemaakte opmerkingen door cliënten worden, op korte termijn, aanbevelingen en een Plan van Aanpak geformuleerd. Het hele onderzoek is te lezen onder Burgertevredenheidsenquetes.


---