Gemeente Bergambacht
Onderzoek wijst uit: WMO-cliënten zijn tevreden
---
Bergambacht, 10 juli 2008
Het Tevredenheidsonderzoek, uitgevoerd door bureau SGBO, onder
cliënten en aanvragers van hulp bij het huishouden en
gehandicaptenvoorzieningen, heeft uitgewezen dat inwoners van
Bergambacht tevreden zijn over deze vorm van dienstverlening. In
totaal kregen 375 cliënten de enquête toegestuurd met vragen over hulp
bij het huishouden, de toegankelijkheid van de ondersteuning,
hulpmiddelen en participatie. 210 cliënten retourneerden de enquête.
Dit is een respons van 56 procent. Gemiddelde respons in Nederland
ligt op 53 procent. Per vraag vindt u hieronder het resultaat:
* Toegang tot ondersteuning
Cliënten geven de gemeente hiervoor een 7,4 als eindcijfer. 95
procent zegt tevreden te zijn over de aanvraagprocedure en de tijd
die daarmee is gemoeid. Over de wachttijd na toekenning is 84
procent tevreden.
* Hulp bij het huishouden
Op dit onderdeel scoort Bergambacht een 8,1. Over de
keuzemogelijkheden tussen zorgaanbieders is 91 procent (zeer)
tevreden. Maar liefst 95 procent is tevreden over de planning van
de hulp. Over vervanging bij ziekte en verlof is 78 procent
tevreden.
* Hulpmiddelen
Het rapportcijfer voor dit onderdeel is een 6,9. Wel tevreden is
men over de scootmobiel. Relatief het minst tevreden zijn de
cliënten over de verhuiskostenvergoeding (43%). Over de prijs per
rit van het collectief vervoer is 99 procent tevreden. Het minst
tevreden is men over de omrijtijden (43%)
* WMO-Platform
52 procent van de cliënten heeft wel eens van het WMO-Platform
gehoord. Van hen is 81 procent tevreden over hoe het WMO-Platform
hun belangen behartigt.
* Resultaten
Bij 98 procent van de cliënten voldoet de ondersteuning aan de
verwachting. Cliënten (93 %) zijn ook tevreden over de mate waarin
ondersteuning helpt bij het zelfstandig wonen en mee (blijven)
doen aan de maatschappij. Voor 7 procent is dit helemaal niet het
geval.
Vervolg
Naar aanleiding van dit tevredenheidsonderzoek en de gemaakte
opmerkingen door cliënten worden, op korte termijn, aanbevelingen en
een Plan van Aanpak geformuleerd. Het hele onderzoek is te lezen onder
Burgertevredenheidsenquetes.
---