Bredeschool.nl
Meerwaarde Brede scholen moeilijk meetbaar
donderdag 10 juli 2008
De Onderwijsraad meldt in het advies `Een rijk programma voor ieder kind'
dat de meerwaarde van Brede Scholen zich moeilijk laat meten. Een landelijke
monitor door de overheid moet uitkomst bieden.
Brede Scholen benoemen de positieve effecten wel, maar het blijkt
lastig om de resultaten van een brede school in kaart te brengen.
De kwalitatieve effecten zijn gemakkelijk in kaart te brengen dan de
kwantitatieve effecten. Direct resultaat is de verbetering van de
onderwijsprestatie van de leerling met als gevolg een betere positie
op de arbeidsmarkt later. Voor de wijk zijn er ook voordelen. De wijk
wordt leefbaarder en veiliger door de komst van een brede school.
Ondanks dat evaluatie ontbreekt is de helft van de brede scholen van
mening dat sociale vaardigheden en ontwikkelingskansen van kinderen
toenemen. Brede scholen meten hun resultaten graag in toenames.
Toenames in leerlingen, activiteiten en een stijgende belangstelling
worden als resultaat gezien. Ook blijft het bij een `idee' dat er iets
verbeterd is.
Om in de toekomst de ervaringen goed te kunnen meten, komt de overheid
met een landelijke monitor om de maatschappelijke effecten van de
brede school in kaart te brengen. De monitor is in 2011beschikbaar.
De onderwijsraad adviseert ook dat de kinderopvang een meer educatief
karakter moet krijgen. Te veel opvangadressen bieden nu alleen opvang.
De voorschoolse opvang moet inhoudelijker, bewuster en
geprogrammeerder worden, aldus het advies. Ook moet het niveau van de
pedagogisch medewerkers omhoog. Daarnaast wil de overheid een nieuwe
algemene voorziening aanbieden voor kinderen vanaf drie jaar.