Nederlander verlegt tijdbesteding van TV kijken naar boeken lezen
10/07/2008 13:36
Creative Venue BV
Nieuwegein, 10 juli 2008
Nederlander verlegt tijdsbesteding in zomer van TV kijken naar boeken lezen
Ruim 65% van de Nederlanders kijkt in de zomer minder televisie dan anders. Bijna de helft is niet gecharmeerd van de TV programmering in de zomermaanden en kijkt daarom minder vaak. Dat concludeert mediawinkel bol.com in haar Zomertijd Onderzoek dat het bedrijf vandaag publiceerde. 42% van de ondervraagden leest meer boeken in de zomer, bijna een vijfde deel sport meer. Daarnaast zegt meer dan een derde er vaker op uit te gaan met de kinderen en 30% eet vaker buiten de deur. Ook vrienden krijgen zomers meer aandacht. De tijdsbesteding verlegt zich bij ruim de helft van de Nederlanders in de zomer nadrukkelijk van TV kijken naar meer en vaker lezen.
Als Nederlanders in de zomer dan toch TV kijken, willen ze vooral zelf bepalen wat ze kijken en niet afhankelijk zijn van de zomerprogrammering. Zo ziet bol.com in de verkoopcijfers een significante stijging van TV series op DVD die zomers niet worden uitgezonden. Populair zijn lopende series als Heroes, All Stars, McLeod's Daughters, Grey's Anatomy en House M.D..
Meer lezen
Eindelijk meer tijd (51%) en lekker in de zon lezen (54%) zijn de belangrijkste redenen om meer te gaan lezen. Het merendeel van de ondervraagden leest in de zomer vaker thrillers. Ook tijdschriften, literaire romans, pockets en reisboeken worden vaker in de zomer gelezen. Voor de categorie Chicklit (bouquet reeksen) geldt dat overigens niet.
In de top tien van meest verkochte boeken staan deze zomer "Het recht op terugkeer" (Leon de Winter), "Willem Holleeder" (John van den Heuvel), "De som der dagen" (Isabel Allende) en "Eten, bidden, beminnen" (Elizabeth Gilbert). Daarbij geven de respondenten ook aan dat Karin Slaughter, Hosseini, Simone van de Vlucht (o.m. Blauw Water) en Baantjer deze zomer onverminderd in trek zijn. 29% van de kinderen tot 12 jaar kiest voor Annie M.G. Schmidt. Eén op de vier kinderen leest het liefst Disney verhalen en ook Paul van Loon en Carry Slee behoren nog steeds tot de favoriete kinderboeken.
Het bol.com Zomertijd onderzoek is online uitgevoerd onder ruim 500 respondenten (n=507) door Goos Marketing Research. De onderzoeksresultaten zijn separaat opvraagbaar.
http://www.bol.com