de aftrap van het FileProofproject Anti-ongevalssystemen
Toespraak | 09-07-2008 | Delft | Secretaris-Generaal Wim Kuijken
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Ik sta hier vandaag voor u, omdat minister Eurlings wegens andere
verplichtingen helaas moest afzeggen. Maar hij heeft het afgelopen
jaar al een groot aantal Fileproofprojecten geopend, dus ik vind het
leuk dat ik het ook een keer mag doen.
Ruim 3000 vrachtwagens in Nederland zijn de komende acht maanden net
iets méér dan een gewoon vervoersmiddel. Natuurlijk brengen ze hun
vracht van A naar B, maar ze zijn ook onderdeel van het
FileProofproject Anti-ongevalsystemen.
Twaalf procent van de files in Nederland wordt veroorzaakt door
ongevallen. Mensen denken dat bij meer dan 40% van die ongevallen een
vrachtwagen is betrokken. Dat laatste is niet juist, het gaat hooguit
om een paar procent. Bijna een keer per week kantelt er een
vrachtwagen op het hoofdwegennet.
Als er een vrachtwagen betrokken is bij een ongeluk, zijn de gevolgen
wel vaak groot. Een vrachtwagen trek je niet makkelijk even naar de
kant, de hele weg is vaak geblokkeerd, soms ligt de vracht over de weg
verspreid, hoe dan ook duurt het lang voordat de weg weer vrijgegeven
wordt. Het voorkomen van vrachtwagenongevallen is dus van belang voor
zowel veiligheid als doorstroming.
Er is dus alle aanleiding voor Verkeer en Waterstaat om deze pilot te
initiëren. Filevermindering en verkeersveiligheid: twee vliegen in een
klap. Verder zal de overheid kunnen fungeren als `launching customer'
door deze systemen op grote schaal in te bouwen. Daarmee kunnen we de
drempel om deze systemen aan te schaffen verlagen. Ik snap dat dat
belangrijk is voor transportondernemers.
Deze pilot is uniek. Nog nooit is er op zo'n grote, Europese, schaal
wetenschappelijk, onafhankelijk, state-of-the-art onderzoek gedaan
naar de effecten van deze systemen op veiligheid op de weg. Dus deze
proef levert ook een bijdrage aan de kennisopbouw voor
anti-ongevalsystemen. Er wordt vanuit Europa dan ook met grote
belangstelling naar dit project gekeken.
Ook de samenwerking verdient bijzondere vermelding. We zijn hier
vandaag met een mooie groep bij elkaar. Vervoersbedrijven,
wetenschappers, experts van veiligheidssystemen en van
verkeersveiligheid, adviesbureau's, brancheorganisaties, chauffeurs.
De betrokkenheid van deze diverse partijen is goed; goed ook dat u
hier allen aanwezig bent.
Dames en heren,
Dit is bij uitstek een proef waarbij de belangen van de branche en de
overheid in elkaars verlengde liggen. Verkeer en Waterstaat neemt dan
ook graag de lead! Het vrachtvervoer wordt nog wel eens gezien als `de
partij die de files veroorzaakt'. Dit is een vertekend beeld, maar dat
neemt niet weg dat het goed is om samen te doen wat we kunnen om
onnodige vertragingen voor het overige verkeer tegen te gaan. Met uw
enthousiaste deelname aan deze proef laat u zien dat u uw
verantwoordelijkheid neemt. Bij de vermindering van files en bij de
bevordering van de veiligheid op de weg.
Ik wil alle deelnemers en bedrijven bedanken die zich inzetten om van
deze pilot een succes te maken. De komende acht maanden laten we de
geavanceerde apparatuur haar werk doen, en ik ben erg benieuwd naar de
effecten. Dat het een mooi succes mag zijn!
Dank u wel.
Verwante onderwerpen
* Goederenvervoer weg
* Kennis- en innovatiebeleid
* Veiligheid in en om de vrachtwagen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat