Verspilling op niet-strategische kosten drukt bedrijfswinsten
10/07/2008 11:58
Pride PR
Vijf stappen naar twintig procent kostenreductie
Brussel, 10 juli 2008 - Expense Reduction Analysts (ERA) ondersteunt klanten om in vijf stappen twintig procent van de niet-strategische kosten te reduceren, zonder te schrappen in de hoeveelheid diensten of producten die worden ingekocht.
Kostenreductie is een veelgebruikt middel om de resultaten te verbeteren, vooral als de economie afzwakt. Vaak worden echter budgetten verlaagd met verminderde inkoop als gevolg, terwijl dat niet nodig is.
Inkoopexpertise bij ondernemingen is vaak beperkt tot de kernactiviteiten van het bedrijf; niet-strategische zaken zoals kantoorartikelen, telecom, transport en schoonmaak worden nauwelijks beoordeeld. Toch zijn het juist deze kosten waarop grote inkoopvoordelen kunnen worden gerealiseerd. Uit ervaring van ERA met meer dan 10.000 projecten wereldwijd blijkt dat gemiddeld 19,7 procent kan worden bespaard door het toepassen van de juiste methodologie voor kostenreductie, met dezelfde diensten en producten tegen hetzelfde serviceniveau.
De vijf stappen naar kostenreductie zijn:
- Identificeer de belangrijkste categorieën van niet-strategische kosten en selecteer de drie met de hoogste eurowaarde
Hoe groter de kostenpost, hoe groter de besparing in euro's. Later kan gewerkt worden aan andere categorieën, het is belangrijk om niet alles ineens te willen doen. Niet-strategische kosten zijn bijvoorbeeld:
- Verzekeringen
- Porto
- Reizen
- Schoonmaak
- Koeriers
- Kantoorartikelen
- Vlootmanagement
- Afval
- Bepaal inkoopvoorwaarden waaraan leveranciers van niet-strategische producten en diensten moeten voldoen
Veel ondeskundige inkopers laten zich leiden door verkoopvoorwaarden van de leveranciers terwijl eigen inkoopvoorwaarden tot reductie van kosten kunnen leiden.
- Stel vast wie de inkoopdrachten geeft en geef aan dat gesprekken volgen in het kader van een inkoopanalyse
Zaken als kantoorartikelen, schoonmaak en koeriers worden vaak ingekocht door niet-deskundige inkopers. Tijdens de gesprekken met de inkopers kan de analist achterhalen op welke motieven leveranciers worden geselecteerd en hoe prijzen tot stand zijn gekomen.
- Laat de leveranciers van niet-strategische producten en diensten weten dat een analyse naar de kosten wordt uitgevoerd
Het is goed mogelijk dat deze leveranciers op eigen initiatief met kortingen komen of ideeën voor kostenreductie. De kostenanalist wordt gemachtigd om met de leveranciers te onderhandelen.
- Daag de leveranciers uit om kostenreducties en kortingen aan te bieden en vraag waar nodig nieuwe offertes aan
Leveranciers hebben vaak de mogelijkheid meer kortingen te geven of mee te werken aan kostenreductie, als je het maar vraagt. Het doel is nooit om de relatie te verslechteren, een goede leveranciersrelatie is in het belang van de onderneming.
- Ken de benchmarks waarmee kosten kunnen worden vergeleken
De prijs van niet-strategische kosten kan worden vergeleken door deskundigen, op basis van benchmarks. Veel ondernemingen hebben zelf geen kennis van deze benchmarks.
Gemiddelde besparingen in Europa (vasteland), zoals gerealiseerd door Expense Reduction Analysts:
Schoonmaak - 27,14 %
Koeriers - 15,87 %
Vracht - 20,16 %
Verzekeringen - 25,52 %
Kantoorartikelen - 21,12 %
Printkosten - 20,04 %
Telecommunicatie - 35,40 %
Frederick Marfleet heeft ERA zestien jaar geleden opgericht en hij stelt: "Onze klanten hebben de beste leveranciers en hebben de strategische kosten goed in de hand. Maar als het gaat om de niet-strategische kosten blijken ze behoefte te hebben aan mensen die gespecialiseerd zijn in de verschillende kostencategorieën."
Expense Reduction Analysts werkt op basis van no cure, co pay. Bij iedere klant zijn significante besparingen te realiseren, zo leert de ervaring bij ERA. Uit die besparingen kan het advieswerk van de analist worden bekostigd.
Over Expense Reduction Analysts
Expense Reduction Analysts is actief in 29 landen met het wegsnoeien van niet-strategische bedrijfskosten. Dankzij de formule volgens het principe "No cure, no pay", kent E.R.A. een groeiend succes dat resulteert in een sterke toename van consultants in Europa: hun aantal zal toenemen van ruim 60 consultants vandaag naar ongeveer 230 consultants in 2009.
De consultants van E.R.A. bijten zich vast in het wegsnoeien van de kosten die een bedrijf maakt voor niet-strategische producten en diensten. Na een analyseproces in vijf stappen stellen de E.R.A.-consultants oplossingen voor die meestal leiden tot besparingen van 15 á 25%, zonder daarbij de kwaliteit of het niveau van de diensten te laten afkalven. Voor de onderneming vertaalt het werk van de E.R.A.-experts zich concreet in betere prijzen voor producten en diensten, efficiënter voorraadbeheer, betere positie in onderhandelingen met de leveranciers en de installatie van tools voor beheer en analyse van kosten.