GM boekt recordverkoop van 1,16 miljoen voertuigen in Europa
(7/10/2008)
In de eerste helft van 2008 verkocht General Motors (GM) in Europa een
recordaantal van 1.160.935 voertuigen*; een stijging met 31.613 stuks
(of 2,8 procent) ten opzichte van dezelfde periode in 2007. Het
marktaandeel van de onderneming was 9,5 procent.
âGM slaagt erin zijn verkoopmomentum in Europa te handhaven met een
agressieve groeistrategie voor Oost- en Centraal-Europa. Ondanks de
tegenwind in een aantal belangrijke westerse landen kan ik trots
bevestigen dat onze multibrand-strategie vruchten afwerpt en dat we
dankzij geweldig teamwerk snel op groei afstevenen op de belangrijkste
nieuwe markten van Europa,â aldus Carl-Peter Forster, GM Europe
President.
âDe verkoopcijfers van het merk Chevrolet blijven ons Europese
momentum in 2008 aanwakkeren. Ons merk wordt steeds bekender naarmate
we de juiste voertuigen op de markt brengen, zoals de nieuwe Aveo,â
zei Brent Dewar, GM Europe Vice President Sales, Marketing en
Aftersales.
âGM kent ook een groei in Oost-Europa: het verkoopvolume is gestegen
met 58 procent (beter dan de branche, die een winst van 35 procent
noteert) en het marktaandeel met 1,6 punten tot 10,6 procent. In
Rusland zijn alle GM-merken erop vooruitgegaan: Opel verdubbelde de
verkoop, Saab steeg met 81 procent, Chevrolet met 49 procent, Cadillac
met 51 procent en Hummer met 21 procent. Deze opmerkelijke resultaten
bewijzen dat we sterke merken hebben met een aantrekkelijke
modelportfolio,â aldus Dewar.
Chevrolet handhaaft recordkoers
Chevrolet handhaaft zijn momentum in Europa met sterke verkoopcijfers
voor al zijn modellen. Het merk boekte in de eerste helft van 2008
zijn hoogste verkoopvolume en marktaandeel ooit met 268.200 stuks en
een aandeel van 2,2 procent.
De verkoop van de nieuwe Aveo is met 58 procent gestegen tot 42.120
stuks. Ook de Captiva bleef sterk presteren en steeg met 11,3 procent
tot 22.320 stuks.
Opel genereert volume in Centraal- en Oost-Europa
Van januari tot juni 2008 verkocht Opel/Vauxhall in Europa 848.308
voertuigen, goed voor een marktaandeel van 7 procent. De sterke
resultaten in Centraal- en Oost-Europa compenseerden enigszins de
aanzienlijke algemene verzwakking van de markt in Spanje en Italië.
In Oost-Europa steeg de verkoop van Opel met 81,4 procent, in
Centraal-Europa met 17,2 procent.
De Meriva was opnieuw de nummer 1 in het kleine MPV-segment, terwijl
het globale MPV-segment werd aangevoerd door de Zafira en de Meriva.
GM-verkoop in Rusland stijgt met 60 procent
GM handhaaft zijn verkoopmomentum in Rusland: een volumestijging van
60 procent tot 181.138 stuks in de eerste helft van 2008, aanzienlijk
beter dan de 35 procent van de sector in zijn geheel. Het marktaandeel
steeg met 1,8 punten tot 11,3 procent.
Alle GM-merken gaan er in Rusland op vooruit. Opel verdubbelde zijn
verkoop tot 53.523 stuks, goed voor een marktaandeel van 3,3 procent.
Chevrolet steeg met 49 procent tot 125.701 stuks. Saab steeg met 80,5
procent.
Verkoop van Saab, Cadillac en HUMMER
Saab verkocht 39.418 wagens in Europa. Cadillac verkocht 9,5 procent
meer dan in de eerste helft van 2007 en HUMMER boekte een winst van 29
procent.
* Alle cijfers zijn voorlopige registratiecijfers
AutoRai