| | |Persbericht | | |Pleegzorg | | |Nederland | | |Postbus 19134 | | |3501 DC | | |Utrecht | | | | | | |Datum : 9 juli 2008 | |Naamsbekendheid pleegzorg sterk verbeterd
Uit een representatieve steekproef blijkt dat 47% van de Nederlanders weet dat pleegzorg de (tijdelijke) opvang van een kind in een pleeggezin is. Daarmee is de naamsbekendheid van pleegzorg in de afgelopen jaren met 60% toegenomen, een aanzienlijke verbetering in vergelijking met zeven jaar geleden. Toen bleek dat slechts 29% van de respondenten bekend was met het begrip pleegzorg. Dit blijkt uit recent onderzoek van bureau Intomart GFK in opdracht van Pleegzorg Nederland.
'Het is een fantastisch resultaat dat pleegzorg een steeds bekender begrip wordt in de samenleving. De campagne 'Wij zoeken nog een hart met wat ruimte' is op dit punt zeer succesvol. De toegenomen naamsbekendheid helpt ons enorm bij het werven van nieuwe pleegouders, maar draagt er ook toe bij dat er meer begrip komt voor pleegkinderen en pleeggezinnen', aldus Ans van de Maat, woordvoerder van Pleegzorg Nederland.
In 2007 hebben 20.591 kinderen voor korte of langere tijd bij pleegouders gewoond. In de afgelopen tien jaar is het aantal kinderen dat gebruik maakt van de pleegzorg daarmee verdubbeld. Ondanks de toegenomen naamsbekendheid blijft de groei van de pleegzorg achter bij de toenemende vraag. Op 1 januari van dit jaar wachtten 963 kinderen langer dan negen weken op een plaatsing bij pleegouders. Het overgrote deel van deze kinderen krijgt wel overbruggingshulp of vervangende zorg.
Duizenden pleegouders zetten zich, vaak onzichtbaar, in voor kinderen die door omstandigheden tijdelijk niet thuis kunnen wonen. Pleegzorg is vaak veel dichterbij dan mensen denken. Bij voorkeur worden pleegouders dichtbij, in de eigen omgeving van het kind gezocht, bijvoorbeeld in de familie of bij kennissen. Soms blijft een kind een paar maanden, soms een paar jaar, maar ook opvang tijdens vakantie of weekenden behoort tot de mogelijkheden. De campagne 'Wij zoeken nog een hart met wat ruimte' die in 2006 gestart is, moet pleegzorg meer zichtbaar maken in onze samenleving. Ook moet de campagne bijdragen aan het creëren van een realistisch beeld van het pleegouderschap.
Pleegzorg Nederland is een samenwerkingsverband van de 28 (regionale) pleegzorginstellingen. Deze instellingen zijn verantwoordelijk voor de werving en screening van pleegouders, de bemiddeling en plaatsing van pleegkinderen en de begeleiding van pleeggezinnen.
Ingezonden persbericht