Brussel, 9 juli 2008
Scorebord van de interne markt: lidstaten boeken beste resultaat ooit en
realiseren nieuwe doelstelling vóór afgesproken datum
Uit het laatste door de Europese Commissie opgestelde scorebord van de
interne markt blijkt dat de lidstaten het nog nooit beter hebben gedaan bij
de tenuitvoerlegging van overeengekomen internemarktregels. Gemiddeld is
thans immers slechts 1,0% van de internemarktrichtlijnen waarvoor de
uiterste omzettingsdatum is verstreken, nog niet in nationaal recht omgezet,
tegen 1,2% in december 2007. Dit betekent dat de lidstaten nu al de door de
staatshoofden en regeringsleiders afgesproken nieuwe doelstelling van 1,0%
hebben gehaald, terwijl dat eigenlijk pas uiterlijk in 2009 diende te
gebeuren. Achttien lidstaten zitten op of onder de nieuwe doelstelling.
Bulgarije is de eerste lidstaat met een percentage van 0%. Tien lidstaten
hebben hun tot dusver beste resultaat behaald. Ook wat de correcte
toepassing van internemarktregels betreft, is er sprake van een algemene
positieve trend: 15 lidstaten zijn erin geslaagd het aantal tegen hen
lopende inbreukprocedures terug te brengen. Het totale aantal
inbreukprocedures blijft echter vrij groot en het duurt te lang voordat zij
tot een goed einde worden gebracht. De volledige tekst van het meest recente
scorebord van de interne markt is te vinden op de volgende website:
http://ec.europa.eu/internal_market/score/index_en.htm
Commissielid Charlie McCreevy, bevoegd voor interne markt en diensten,
heeft terzake het volgende verklaard: "Ik ben zeer verheugd dat de
lidstaten de nieuwe doelstelling van 1% geruime tijd vóór de door de
Europese Raad vastgestelde uiterste datum hebben gehaald. Dit is een
opmerkelijke prestatie die bijzondere lof verdient. Ik hoop dat deze
zeer positieve trend ook in toekomstige scoreborden zal worden
bestendigd. Tijdige tenuitvoerlegging is op zich echter niet genoeg:
de interne markt moet ook in de praktijk goed functioneren. In de
toekomst zullen we dan ook sterker het accent leggen op de correcte
toepassing van de internemarktwetten op nationaal niveau en op het
intensiveren van de samenwerking met de lidstaten in dit opzicht."
Omzetting van internemarktrichtlijnen
* Het gemiddelde omzettingsdeficit - het percentage
internemarktrichtlijnen dat niet tijdig in nationaal recht is
omgezet - is met 1,0% voor de 27 lidstaten gelijk aan de nieuwe
doelstelling die uiterlijk in 2009 diende te worden bereikt. Het
ligt daarmee ook duidelijk lager dan de oorspronkelijke
doelstelling van 1,5%. 18 lidstaten hebben de nieuwe doelstelling
van 1,0% gehaald.
* 10 lidstaten hebben hun tot dusver beste resultaat geboekt:
Bulgarije, Duitsland, Estland, Griekenland, Frankrijk, Ierland,
Italië, Luxemburg, Roemenië en Slowakije.
* 3 lidstaten hebben hun beste resultaat geëvenaard: Spanje, Malta
en Slovenië.
* Bulgarije voert de lijst aan met een omzettingsdeficit van 0%.
Deze perfecte score ligt ook binnen het bereik van Slowakije,
Roemenië, Duitsland, Letland en Litouwen, die nog maar maximaal 10
richtlijnen ten uitvoer moeten leggen.
* 4 lidstaten die zes maanden geleden de toekomstige doelstelling
van 1% niet hadden gehaald, hebben deze nu wel bereikt: Frankrijk,
Finland, Hongarije en Ierland.
* Zweden en het Verenigd Koninkrijk hebben een deficit van
respectievelijk 0,8% en 0,9%, na in december 2007 allebei een
deficit van 1,0% te hebben gerealiseerd.
* Griekenland is er voor het eerst in geslaagd het deficit tot
minder dan 1,4% terug te dringen.
* Sommige lidstaten maken echter nog steeds meer vorderingen dan
andere: indien de lidstaten met een deficit dat nog altijd boven
de doelstelling van 1,5% ligt, erin zouden slagen hun deficit tot
net 1,5% terug te schroeven, dan zou het gemiddelde EU-deficit
onder de 1% uitkomen.
* België, Denemarken, Nederland, Oostenrijk en Polen hebben hun
positieve trend van zes maanden geleden niet weten te bestendigen.
* Tsjechië, Portugal, Polen, Luxemburg en Cyprus (gerangschikt naar
dalende grootte van hun deficit) hebben de doelstelling van 1,5%
nog altijd niet bereikt. Luxemburg, Tsjechië en (in mindere mate)
Portugal hebben het afgelopen halfjaar echter aanzienlijke
vooruitgang geboekt bij de vermindering van hun deficit. Daar
staat tegenover dat het omzettingsdeficit van Cyprus voor de derde
keer op rij is toegenomen, namelijk tot 1,7%, en daarmee even
groot is als drie jaar geleden. Ook het omzettingsdeficit van
Polen is iets gestegen in vergelijking met vorige keer, namelijk
van 1,7% tot 1,8%.
* Uit een uitsplitsing van het omzettingsdeficit naar sector blijkt
dat het grootste percentage nog niet in nationaal recht omgezette
richtlijnen betrekking heeft op regels betreffende het vrij
verkeer van personen (7,9%). De EU-regels inzake financiële
diensten komen op de tweede plaats met 4,5%. Dit heeft tot gevolg
dat burgers en bedrijven vooral op deze beide terreinen niet ten
volle van het potentieel van de interne markt kunnen profiteren.
Inbreuken
* De rangschikking van de lidstaten volgens het aantal inbreukzaken
blijft vrijwel ongewijzigd ten opzichte van december 2007, waarbij
Italië het grootste aantal zaken voor zijn rekening neemt.
* Het EU-gemiddelde van 48 geopende inbreukprocedures is weliswaar
vrijwel gelijk aan het resultaat van een half jaar geleden (49
zaken), maar de algemene trend is toch positief. 15 lidstaten zijn
erin geslaagd het aantal tegen hen lopende inbreukzaken te
verminderen, tegen 10 lidstaten vorige keer. De grootste
vermindering van het aantal geopende inbreukprocedures komt voor
rekening van Italië (7), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en
Ierland (6).
* De grootste toename komt op naam van Bulgarije, met een
verdubbeling van het aantal zaken. Dit is echter niet
ongebruikelijk daar Bulgarije pas vrij recentelijk tot de EU is
toegetreden. Het totale aantal tegen Bulgarije lopende zaken
blijft overigens vrij laag.
* Milieuregels blijven goed voor het grootste aantal inbreukzaken
(23%), gevolgd door belastingregels en met de douane-unie
samenhangende regels (18%). Het aantal zaken in de sectoren
energie en vervoer, overheidsopdrachten en diensten is met 1%
teruggelopen.
Voordelen van de interne markt en belang van de omzetting in nationaal
recht
De interne markt vervult een essentiële rol bij de totstandbrenging
van meer groei en werkgelegenheid, een van de doelstellingen die de EU
zich heeft gesteld. Zij heeft voor miljoenen banen en miljarden euro's
aan extra rijkdom gezorgd. De interne markt biedt EU-burgers tevens
een ruimere keuze aan kwaliteitsgoederen en -diensten en meer vrijheid
om in andere EU-landen te reizen, te werken, te studeren of te wonen.
Zij draagt ook bij tot een doeltreffender middelenallocatie en biedt
bedrijven grotere handelskansen. De mogelijkheden van de interne markt
kunnen echter alleen ten volle worden benut als alle lidstaten de op
Europees niveau goedgekeurde wetgeving ook daadwerkelijk omzetten en
toepassen.
Annex
Internal Market Scoreboard 17:
Transposition and application of Internal Market rules (details)
Transposition
EU-27 Member State transposition deficit, as at 13/05/2008 - 1687
directives
Ranking
1
2
2
2
5
6
7
7
9
9
11
12
12
12
12
16
17
17
17
20
20
22
23
23
25
26
27
Member State
BG
SK
RO
DE
LV
LT
DK
SI
ES
NL
SE
EE
FR
MT
FI
UK
HU
IE
AT
IT
BE
EL
CY
LU
PL
PT
CZ
EU
Transposition deficit (%)
0.0
0.4
0.4
0.5
0.6
0.6
0.7
0.7
0.8
0.8
0.8
0.9
0.9
0.9
0.9
0.9
0.9
1.0
1.2
1.2
1.4
1.4
1.7
1.8
1.8
1.9
2.5
1.0
Number of directives not transposed
0
6
7
9
10
10
11
11
14
14
14
15
15
15
15
15
16
17
20
21
23
24
29
31
31
32
42
Missing notifications to reach the 1.5% objective
3
5
5
6
16
EU-25 Member State performance in meeting 0% target for Directives
whose transposition is over 2 years late, as at 13/05/2008
Member State
IE
LV
NL
SK
FI
DE
IT
LT
HU
MT
UK
DK
EE
ES
FR
PT
SI
SE
EL
CY
AT
PL
CZ
BE
LU
Number of directives not transposed
0
0
0
0
0
1
1
1
1
1
1
2
2
2
2
2
2
2
3
3
3
3
6
7
12
Infringement cases
EU-27 Member State number of open infringement proceedings, as at
1/05/2008
Member State
RO
BG
LT
CY
SK
SI
DK
EE
HU
LV
CZ
LU
FI
SE
MT
NL
IE
AT
UK
PL
BE
PT
DE
EL
FR
ES
IT
Number of open infringement cases
9
14
18
18
22
23
25
26
26
28
31
31
33
43
45
48
53
54
57
58
64
68
87
88
94
108
127
European Union