Brussel, 8 juli 2008.
Visserij: de Commissie stelt dringende herstructureringsmaatregelen voor om
de brandstofcrisis aan te pakken
Vandaag heeft de Europese Commissie een pakket noodmaatregelen voorgesteld
waarmee wordt beoogd de herstructurering te bevorderen van de segmenten van
de Europese vissersvloot die het zwaarst zijn getroffen door de huidige
brandstofcrisis, en tegelijk de sociale en economische gevolgen op korte
termijn van die crisis te verzachten voor degenen die zich ertoe verbinden
actie op lange termijn te ondernemen. Met een duidelijk mandaat van de
Europese Raad heeft de Commissie voor een bijzondere aanpak in de
visserijsector gekozen omdat de vissers in een unieke situatie verkeren door
een unieke combinatie van factoren die de visserijactiviteit bemoeilijken:
de duurzaamheidsproblematiek, een ongunstige marktsituatie en de hoge
brandstofkosten. De betrokken maatregelen zijn voor het eerst aangekondigd
op 17 juni, toen de Commissie een besluit nam over de aanpak die zij zou
hanteren om de sector in deze moeilijke periode te ondersteunen. De kern van
het voorstel is een samenstel van tijdelijke afwijkingen van de voor het
Europees Visserijfonds (EVF) geldende regeling dat het mogelijk maakt
financiële middelen snel in te zetten waar deze het meest nodig zijn om de
fundamentele oorzaken van de crisis aan te pakken, en steun op korte termijn
te verlenen aan de vlootsegmenten die het zwaarst zijn getroffen. Het
vandaag goedgekeurde pakket omvat een mededeling over de te nemen
maatregelen en de redenen daarvoor en een voorstel voor een verordening van
de Raad om voor een periode van twee jaar de nodige wijzigingen in de
EVF-regels aan te brengen.
Europees commissaris voor Maritieme Zaken en Visserij Joe Borg heeft
in dit verband het volgende verklaard: "Door de hoge brandstofprijzen
en een chronische overcapaciteit verkeert de Europese visserij in een
crisis. De Commissie erkent dat het nodig is de sector te helpen zich
aan de nieuwe werkelijkheid aan te passen. Daarom zijn de maatregelen
die de Commissie voorstelt, gebaseerd op drie hoofdbeginselen: wij
moeten de steun toespitsen op verkleining van de overcapaciteit, op
vermindering van de afhankelijkheid van brandstof en op
marktmaatregelen die de vissers kunnen helpen de waarde bij eerste
verkoop van hun vis te verhogen. Alleen op die manier kunnen wij een
werkelijk duurzame toekomst voor de sector helpen bewerkstelligen.".
Ten opzichte van 2002 zijn de prijzen voor mariene brandstoffen in de
EU met circa 240% gestegen en nu zijn zij vaak hoger dan 0,7 euro per
liter. Dit heeft tot een ernstige economische crisis geleid in
bepaalde segmenten van de vissersvloot van de EU die een extreem groot
deel van hun inkomsten kwijt zijn aan brandstof, waarbij het vooral
gaat om vaartuigen die gesleept vistuig gebruiken (trawlers).
Commissaris Borg zette zijn betoog als volgt voort: "De huidige crisis
is vooral erg pijnlijk voor wie in de EU een vorm van visserij
bedrijft die gepaard gaat met verhoudingsgewijs hoge brandstofkosten,
soms tot 60% van de inkomsten. In de afgelopen tien jaar stagneerden
de prijzen bij de eerste verkoop van vis echter, zodat de vissers hun
kostenstijgingen niet aan de verdere stadia in de afzetketen hebben
kunnen doorberekenen.".
In het vandaag gepresenteerde pakket wordt daarom een
multidimensionele aanpak van de huidige crisis voorgesteld die bestaat
uit:
* noodmaatregelen, waaronder vooral steun voor de tijdelijke
stillegging van de visserijactiviteit om de vissers het hoofd te
helpen bieden aan de druk op korte termijn terwijl de sector een
strategie voor de langere termijn uitwerkt;
* een hele nieuwe serie herstructureringsmaatregelen voor
vlootsegmenten in het kader van op nationaal niveau vast te
stellen vlootaanpassingsregelingen;
* buiten de vlootaanpassingsregelingen vallende horizontale
maatregelen, waaronder verhoogde steun uit het EVF voor
brandstofbesparende voorzieningen, deskundige advisering op het
gebied van energieaudits en van herstructureringsplannen,
uitbreiding van de categorieën begunstigden die in aanmerking
komen voor EVF-steun voor vervroegde uittreding, en bevordering
van onderzoek naar brandstofbesparende technologieën;
* marktmaatregelen niet alleen in het kader van de
gemeenschappelijke marktordening maar ook met steun uit het EVF,
waaronder een nieuwe waarnemingspost voor prijsbewaking en extra
financiële steun voor initiatieven die uitgaan van
belanghebbenden;
* maatregelen om het gebruik van de in het EVF beschikbare
financiële middelen te vergemakkelijken en zo te bereiken dat de
lidstaten snel en gericht kunnen handelen.
Bovendien is in de mededeling ook onderzocht of wijzigingen mogelijk
zijn in de de-minimisregels voor de visserijsector, of sociale steun
kan worden verleend in de vorm van lagere socialezekerheidsbijdragen
en of er ruimte is voor extra financiering buiten het EVF.
De algemene doelstelling de visserij duurzaam te maken blijft ten
grondslag liggen aan alle maatregelen in het kader van het
gemeenschappelijk visserijbeleid. Een punt van zorg voor de Commissie
is ook dat de genomen maatregelen geen discriminatie mogen veroorzaken
en niet mogen leiden tot een verstoring van de concurrentie tussen
vissers uit verschillende lidstaten. Het EVF zal het
financieringsinstrument van de EU voor de uitvoering van de strategie
zijn. Ter aanvulling van de middelen uit het EVF heeft de Commissie
ook nog andere middelen tot 600 miljoen euro toegezegd voor de
financiering van deze tijdelijke specifieke actie om de visserijsector
te helpen zich aan de hoge brandstofprijzen aan te passen. De
Commissie verwacht dat de Raad van Ministers het vandaag voorgestelde
pakket in de loop van de maand juli zal kunnen bespreken met het oog
op een snelle inwerkingtreding ervan.
Voor nadere bijzonderheden: MEMO/08/493
European Union