Ingezonden persbericht
Fabrique ontwikkelt veelkleurige identiteit Expatcenter
Eén loket voor de Expat. Dat is het doel van het eerste Expatcenter in Amsterdam dat op 17 juni door staatssecretaris Albayrak is geopend. 'Kennismigranten' kunnen voortaan op één locatie hun verblijfsvergunning ophalen, zich inschrijven bij de gemeente en advies inwinnen over scholen en huisvesting. Fabrique Communicatie en Design (concept) en Silo (ontwerp) ontwikkelden een veelkleurige huisstijl voor het Expatcenter.
Voor veel internationale bedrijven en hun werknemers in de regio Amsterdam zijn de ingewikkelde procedures om in Nederland aan het werk te kunnen een bron van ergernis. Het nieuwe Expatcenter in het World Trade Center in Amsterdam wil deze drempels wegnemen en Amsterdam weer op de kaart zetten als gastvrije stad voor werknemers en hun gezinnen. Het Expatcenter is een gezamenlijk initiatief van de gemeente Amsterdam, de gemeente Amstelveen en de Immigratie- en Naturalisatiedienst. Na de kennismigranten kunnen straks ook arbeidsmigranten, families van migranten en zelfs studenten terecht bij het Expatcenter. Als de proef in Amsterdam succesvol verloopt, zullen er ook in andere grote steden Expatcenters verrijzen.
Gastvrijheid en diversiteit zijn de uitgangspunten van de huisstijl die Fabrique voor het Expatcenter ontwikkelde. De huisstijl laat zien dat het Expatcenter zich richt op een brede diversiteit aan mensen, culturen en achtergronden. Het kleurgebruik en de verschillende patronen verwijzen naar de vele windstreken waaruit de expats afkomstig zijn. Door de afwisseling van patronen, vormen en kleuren ontstaat een flexibele en veelkleurige vormentaal die constant verandert, zoals het Expatcenter wordt gevormd door de mensen die komen, verblijven en weer vertrekken.
Fabrique en Silo pasten de nieuwe huisstijl ook toe in het door architectenbureau OTH ontworpen interieur van het Expatcenter in het World Trade Center. Door gebruik van de Expatcenter patronen en kleuren in raamfolies en authentiek Expatcenter behang, heeft de ruimte een vriendelijke, eigenzinnige en servicegerichte uitstraling gekregen.