PvdA Europees parlement
Europa kiest voor de trein
9 juli 2008
Lily Jacobs
Het Europees Parlement heeft voorstellen goedgekeurd die het vrije
treinverkeer door de Europese lidstaten gemakkelijker maken. In de
hele EU gaan dezelfde onderhouds- en veiligheidseisen gelden voor
treinen en het spoor. Bovendien wordt er een Europees Spoorwegbureau
opgericht, dat een einde moet maken aan de wirwar van nationale
procedures voor de wederzijdse erkenning van rollend materieel.
"Goed nieuws voor de treinreizigers" aldus PvdA-europarlementariër
Lily Jacobs. "Dit is een belangrijke stap vooruit naar één Europees
spoorwegstelsel, een duurzaam alternatief voor snelweg en vliegtuig."
Dankzij deze nieuwe wetgeving worden allerlei technische, procedurele
en politieke hinderpalen voor spoorwegondernemingen en fabrikanten uit
de weg geruimd. Die ondervonden veel hinder van de onoverzichtelijke
nationale regels, waardoor ze nauwelijks toegang kregen tot andere
markten en dus moeilijker konden concurreren. De hoge kosten en enorme
administratieve lasten die met toegang tot de Europese markt waren
gemoeid, gaan nu eindelijk tot het verleden horen. Naast de
hogesnelheidstreinen zal nu ook het normale treinverkeer voortaan door
héél Europa kunnen zoeven. "Een goede zaak, want om treinen een écht
duurzaam alternatief te laten zijn voor vervuilende vervoersmiddelen
als auto en vliegtuig, moet je zorgen dat je nodeloze obstakels uit te
weg ruimt. Dat gebeurt nu", aldus Jacobs
Het nu in zijn geheel aangenomen spoorwegpakket houdt in dat
locomotieven die in één lidstaat zijn goedgekeurd, nu ook automatisch
in de andere Europese lidstaten worden toegelaten. De veiligheidseisen
worden overal hetzelfde, wat vertragingen door extra controles
voorkomt. Al het treinverkeer wordt voortaan bovendien in één centraal
register vastgelegd. Jacobs: "Deze maatregelen besparen
spoorwegbedrijven niet alleen heel veel geld en gedoe, maar zullen de
reiziger ook tijdwinst opleveren. Het gebrek aan transparante
procedures was een belangrijk obstakel voor het grensoverschrijdende
Europese treinverkeer, en daarmee voor een goed alternatief voor
minder milieuvriendelijke vervoersmiddelen. Het is nu zaak dat de
lidstaten de richtlijnen zo snel mogelijk in nationale wetgeving
omzetten."